عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری است که می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، منصور شهرکی متخصص تغذیه    اظهار داشت: مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ، سه درصد نیاز یک مرد بالغ و چهار درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تأمین کرده و دارای ارزش پروتئین بسیار بالایی نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت‌ها و حبوبات است.
وی افزود: مصرف تخم مرغ با سایر مواد غذایی که از نظر پروتئین فقیر هستند مانند نان، برنج و غلات باعث تکمیل ارزش پروتئینی غذا می‌شود، به طوری که5/12 درصد وزن تخم مرغ را پروتئین تشکیل داده که این میزان هم در زرده و هم در سفیده وجود دارد.
این عضو هئیت علمی دانشگاه در ادامه تصریح کرد: تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B و ویتامین A است همچنین ویتامین D و E را به مقدار کافی و لازم تأمین می‌کند به ویژه اینکه منبع بسیار خوب ید و فسفر بوده که هر کدام به ترتیب برای ساخت تیروئید و رشد بهتر و سلامتی استخوان‌های بدن لازم است.
شهرکی از دیگر مواد مفید در تخم مرغ به عناصر روی، سلنیم، آهن، و کلسیم اشاره کرد و گفت: روی باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر می‌شود و عفونت را نیز از بین می‌برد و سلنیم موجود در آن یک آنتی اکسیدان مهم است که می‌تواند در مقابله با عوامل ایجادکننده سرطان نقش داشته باشد.
بر اساس اظهارات کارشناسان تغذیه مرکز بهداشت استان سیستان و بلوچستان، وقتی تخم مرغ تازه و سالم را شکسته و داخل یک بشقاب بریزیم تشکیل سه ناحیه کاملا مجزا تحت عنوان زرده، سفیده متصل به زرده و سفیده‌ای که در سطح بشقاب پخش می‌شود را می‌دهد./س
برچسب ها: تخم ، مرغ ، وسلامتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.