رئيس جمهور آمريکا در سخنراني انتخاباتي خود در لس آنجلس اذعان کرد هنوز عده زيادي در آمريکا بيکار هستند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ،  باراک اوباما گفت ما طرح بهترين براي چهار سال آينده براي کشورمان داريم. هر آنچه که ما در سال 2008 برايش جنگيديم اکنون در خطر است و من به کمک شما نياز دارم تا آنچه را که شروع کردم به پايان برسانم.
چهار سال پيش من گفتم که به جنگ عراق پايان مي دهم و اين کار را کرديم. من گفتم که به جنگ افغانستان پايان خواهم داد و اکنون همين کار را انجام مي دهيم. من گفتم که ما روي کساني که در يازدهم سپتامبر به ما حمله کردند تمرکز خواهيم کرد و امروز مي بينيم که اسامه بن لادن ديگر وجود ندارد. چهار سال پيش قول دادم ماليات قشر متوسط را کم کنم و اين کار را انجام دادم. قول دادم ماليات فعاليتهاي اقتصادي کوچک را کم کنم و اين کار را انجام داديم. ما قوانيني را براي نجات بانکها و در عين حال جلوگيري از پرداخت هميشگي وام به وال استريت از پول ماليات مردم تصويب کرديم.
 من به علت اهميتي که براي مردم کشورم قائلم طرح اصلاحات بيمه درماني را تصويب کردم تا ديگر شرکتهاي بيمه نتوانند مردم را سربدوانند. بر خلاف توصيه هاي ميت رامني، ما اجازه نداديم تا سه شرکت بزرگ خودروسازي کشورمان ورشکسته شوند و کاري کرديم که يک بار ديگر در صدر شرکتهاي خودروسازي جهان قرار گيرند. بعد از بدترين بحران اقتصادي دوران حيات ما، توانسته ايم بيش از پنج ميليون فرصت شغلي ايجاد کنيم. جمعه اعلام شد که ميزان بيکاري به هفت و هشت دهم درصد کاهش يافته است يعني توانستيم بيکاري را از بالاي ده درصد به اين رقم کاهش دهيم که کمترين ميزان بيکاري از زماني است که وارد کاخ سفيد شده ام.
اوباما افزود البته ما هنوز به جايي که بايد برسيم نرسيده ايم. هنوز آمريکاييهاي زيادي هستند که بيکاري هستند و دنبال کار مي گردند. خانواده هاي زيادي هستند که نمي توانند از عهده مخارجشان برآيند. بسياري از خانواده ها در بدهيهاي خود غرق شده اند و خانه هايشان مصادره شده است. جوانان زيادي هستند که با بدهيهاي بسيار زياد از دانشگاه فارغ التحصيل مي شوند. اما يک چيز مشخص است. ما بخش زيادي از راه را آمده ايم و ديگر نمي توانيم بازگرديم. ما نمي توانيم اجازه دهيم چهار سال آينده همان سياستهايي دوباره بر آمريکا حاکم شود که در وهله اول ما را به اين بحران دچار کرد. من نمي گذارم اين اتفاق بيفتد و براي همين هم براي دومين دوره نامزد رياست جمهوري شده ام. ما نمي توانيم اجازه دهيم اقتصاد کشور در سراشيبي سقوط قرار گيرد. يکي از علل اينکه ما از مازاد بي سابقه بودجه در زمان بيل کلينتون به کسري بودجه بي سابقه در زمان بوش رسيديم اين بود که آمريکا هزينه زيادي را براي دو جنگ و کاهش ماليات از کارتهاي اعتباري اختصاص داد. حال رامني مي خواهد پنج تريليون دلار ديگر از مالياتها کم کند در حاليکه نمي تواند آن را جبران کند. به علت اينکه او خوب مي داند که اين طرحش طرفداران زيادي ندارد، سعي مي کند طوري وانمود کند که اصلا چنين طرحي وجود ندارد زيرا اين کار خيلي ساده تر از اين است که توضيح دهد چگونه مي تواند هزينه اين طرح را بدون آنکه به خانواده هاي قشر متوسط فشار بياورد، تامين کند. چند وقت پيش او حتي حاضر نشد از ميليونرها و ميلياردها بخواهد حتي يک سنت هم ماليات بدهند تا کسري بودجه کشور پايين بيايد.
اوباما افزود ديدگاه ما درباره اشتغالزايي و شکوفايي اقتصادي متفاوت از رامني است. اگر فقط قشر کوچک ثروتمند و طبقه بالاي جامعه آمريکا در رفاه و موفقيت باشند کشور نمي تواند موفق باشد کشور زماني موفق است که قشر متوسط هر روز گسترده تر شده و همه به پله هاي ترقي دسترسي داشته باشند تا به آرزوهايشان برسند. اقتصاد ما از بالا به پايين رشد نمي کند بلکه رشد از پايين به بالاست. ما نمي گوييم که همه بايد موفق شوند اما بر اين باوريم که بايد براي همه فرصت فراهم شود.
اوباما گفت امروز آمريکا کمتر از هر زمان ديگري در دو دهه گذشته به نفت وارداتي وابسته است. طرح من اين است که واردات نفت را به نصف کاهش دهيم. ما مي توانيم اين کار را با سرمايه گذاري در انرژي هاي پاک انجام دهيم. اين طرح هم اکنون هزاران شغل در سراسر آمريکا ايجاد کرده است. ما اجازه نمي دهيم چين در مسابقه فناوريهاي استفاده از انرژي هاي پاک از ما جلو بزند. من مي خواهم اين فناوري ها همين جا در خاک آمريکا ايجاد شود و در نتيجه آن فرصت هاي شغلي بوجود آورد. من مي خواهم بهترين نظام  آموزشي جهان را در آمريکا پياده کنم. من مي خواهم کاري کنم که همه در آمريکا از هر قشري به فرصت ها و مهارت هايي که براي موفقيت لازم دارند برسند.
اوباما افزود ما از پولي که در نتيجه پايان دادن به جنگهاي عراق و افغانستان صرفه جويي کرده ايم براي پايين آوردن کسري بودجه و همچنين ايجاد فرصتهاي شغلي استفاده مي کنيم. همه آمريکاييهاي شجاعي که يونيفرم کشور را پوشيده اند بايد بدانند تا زماني که من فرمانده کل قوا هستم ارتش آمريکا را به عنوان قويترين ارتش که تا کنون جهان به خود ديده است حفظ خواهم کرد. و زماني که نيروهايمان لباس نظامي از تنشان درآوردند همانطور که آنها به ما خدمت کردند ما به آنها خدمت خواهيم کرد زيرا هيچ کسي از نيروهايمان که براي کشور جنگيده اند، نبايد پس از بازگشت به کشور دنبال کار يا سرپناه باشند. ما نبايد فقط درباره افتخار کردن به نيروهايمان صحبت کنيم بلکه ما بايد روي آنها سرمايه گذاري کنيم.
اوباما افزود شما بايد بدانيد که تغييرات واقعي بيش از يک دوره رياست جمهوري زمان مي برد و ممکن است فقط يک رئيس جمهور يا يک حزب تنها نتوانند آن را محقق کنند. من براي دموکرات يا جمهوريخواه کار نمي کنم بلکه من براي کل آمريکا کار مي کنم. ارزشهايي که ما به آن باور داريم به يک گروه يا حزب خاص يا سفيد پوست و سياهپوست و آسيايي و لاتين تبار يا بوميان آمريکا تعلق ندارد. اينها ارزشهايي آمريکايي هستند و به همه ما تعلق دارند. من هنوز بر  اين باورم ما آن طور که سياست کشورمان نشان مي دهد ، دچار تفرقه و دو دستگي نيستيم. من هنوز بر اين باورم که مشترکات ما خيلي زياد است. من هنوز به شما باور دارم و مي خواهم که به من هم باور داشته باشيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار