ساختارهاي خشتي و فرسوده كه به دليل عدم استحكام نمي توان آن ها را به عنوان ساختمان شناخت در آمار رسمي جزئي از واحد هاي مسكوني موجود به شمار رفته است.

ايرج رهبر ، رئيس سازمان انبوه سازان كشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با اشاره به نقش تعادل ميان عرضه و تقاضا در ايجاد بازار رقابتي گفت: با رسيدن به تعادل راه سودجويي سوداگران بازار سد خواهد شد و بر اين اساس جهش قيمتي غير قابل پيش بيني به وجود نخواهد آمد .

رئيس سازمان انبوسازان با بيان اينكه بنابر آمار رسمي سال 86 ، تعداد واحد هاي مسكوني موجود در كشور 16 ميليون واحد و تعداد خانوارها 17.5 ميليون نفر بوده است در حالي كه فاصله ميان عرضه و تقاضا بيش از 1.5 ميليون واحد مسكوني است، اظهار داشت: ساختارهاي خشتي و فرسوده كه به دليل عدم استحكام نمي توان آن ها را به عنوان ساختمان شناخت در آمار رسمي جزئي از 16 ميليون واحد مسكوني موجود در كشور به شمار مي رود، اين موضوع نشانگر اين است كه تعداد واحد هاي مسكوني قابل سكونت كمتر از آمار اعلام شده است.

وي افزود: قريب به 1.200 ميليون واحد مسكوني در كشور ساخته شده است كه اين ميزان با توجه به ثبت متوسط 860 هزار ازدواج تنها افزايش جمعيت يك سال را پاسخگو است.

** توقف چرخه ساخت و ساز را به سر خط مي برد

ايرج رهبر، رئيس سازمان انبوه سازان كشور، با بيان اينكه قريب به 1.200 ميليون واحد مسكوني در كشور ساخته شده است كه اين ميزان با توجه به ثبت متوسط 860 هزار ازدواج تنها افزايش جمعيت يك سال را پاسخگو است، خاطر نشان كرد: با ادامه اين سرعت ساخت و ساز در كشور طي ده سال آتي بر اساس پيش بيني هاي صورت گرفته با اجراي برنامه هاي كنترل جمعيت ،‌افزايش توليد مسكن و بازسازي بافت هاي فرسوده تنها به تعادل ميان عرضه و تقاضاي بازار مسكن نزديك خواهيم شد.

وي ادامه داد:‌ همگام با ايده ساخت و ساز در كشور بايستي بودجه و اعتبارات لازم تامين شود چرا که با كوچكترين وقفه اي در ساخت و ساز امروز، گرفتاري هاي چند سال گذشته بازار مسكن تكرار خواهد شد.

ايرج رهبر با بيان اينكه افزايش قيمت مسكن پيروي تورم و نوسانات اقتصادي كشور است گفت: افزايش قيمت مسكن در پي افزايش قيمت مصالح و دستمزد ها طبيعي است.

رئيس سازمان انبوه سازان كشور با اشاره به اينكه رابطه مستقيم ميان تورم و قيمت مسكن بايستي در كشور مورد پذيرش قرار گيرد، اظهار داشت: اين نگرش موجب مي شود اقشار جامع با علم به افزايش سالانه 10 تا 20 درصدي قيمت مسكن در يك شيب يكنواخت بتوانند براي بازار آتي مسكن برنامه ريزي کنند./س
برچسب ها: آمار ، مسکن ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار