13 سال از تدوین و تصویب نخستین طرح جامع کاهش آلودگی هوا در سال 78 با افق 10 ساله می گذرد، اما همچون بسیاری از طرح ها در حد نوشتار باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، آلودگی هوا از جمله معضلاتی است که بسیاری از کلان شهرهای جهان به آن گرفتارند و یکی از دلایل آن کثرت جمعیت است. با این حال باید به خاطر داشت که هر فرد به تنهایی می تواند با صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده از وسایل نقلیه مشخص و استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی، رانندگی آگاهانه و ... در کاهش و مبارزه برای از بین آن نقش مهمی ایفا کند.

گفتنی است، رشد طبیعی جمعیت دائما مشکلاتی برای محیط زیست به وجود می آورد و برای مقابله با این مشکلات باید در زمان مناسب سیاستها و اقدامات لازم گرفته شود.

این گزارش می افزاید: بسیاری از مسائل محیط زیست، در کشورهای در حال رشد از کمی توسعه ناشی می شود بنابراین کشورهای در حال رشد باید با در نظر گرفتن اولویت های خود و نیاز به محافظت و بهبود محیط زیست تلاش های خود را به طرف توسعه معطوف کنند کشورهای صنعتی نیز باید به همان دلیل کوشش کنند که فاصله بین خود و کشورهای در حال توسعه را تقلیل دهند در کشورها مسائل محیط زیست معمولا به صنعتی کردن و توسعه تکنولوژی مربوط می شود.

علیرضا دادونژاد کارشناس محیط زیست در این خصوص گفت: ما در اطراف خود در بسیاری از مناطق زمین، نشانه های روز افزونی از صدمات حاصله از انسان را مشاهده می کنیم، سطوح خطرناک آلودگی آب، هوا، خاک و موجودات زنده با اختلافات شدید و نامطلوب در تعادل بوم شناختی زیست کره، تخریب و تهی سازی منابع غیر قابل تجدید در محیط زیست مصنوع بشر به ویژه در محیط کار و زندگی وی مشاهده می کنیم.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب صنعتی در انگلستان، مقادیر بسیار زیادی ذغال سنگ در صنایع مختلف استفاده شده که این خود در افزایش بیش از اندازه آلودگی هوا بسیار تاثیر گذار بوده است تصریح کرد: این روند همین طور ادامه داشت تا اینکه دولت انگلستان قوانینی را در ارتباط با هوای پاک به تصویب رساند که حتی نحوه گرمایش منازل را نیز تحت پوشش قرار می داد.

گزارشی از:هراتیان

برچسب ها: محیط زیست ، جمعیت ، نقلیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار