امروزه تمامی دولت های جهان به جنبه های اقتصادی دستاوردهای فضایی پی برده اند و در اندیشه ایجاد سفرهای فضایی و توریست فضایی هستند.

حمید فاضلی، رئیس سازمان فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت:  فعالیت ها و برنامه های فضایی چند ویژگی مهم را در بر می گیرد که یکی از آن ها نیاز به زیر ساخت های بسیار سنگین و پر قدرت است.

وی افزود: علم و شاخه فناوری فضایی شاخه مهمی در فناوری محسوب می شود و در تمامی علوم پایه مهندسی، زیستی و اجتماعی تاثیرات خود را می گذارد.

فاضلی اظهار داشت: علم فناوری فضایی در بحث های اقتصادی نیز موثر است و تمام جهان در فکر توریست فضایی و حمل و نقل های فضایی می باشند و برای رسیدن به هدف خود از تمام تجهیزات خود در این گسترده استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: فناوری فضایی دارای استانداردهای سختی می باشد به طوری که استانداردهای نظامی ، مکانیکی نیز در مقابل آن استانداردهای آسانی محسوب می شوند.

فاضلی برنامه های فضایی را دارای عمق زياد و نیازمند صبر و حوصله بسیاری دانست و عنوان کرد: با وجود تمامی مشکلاتی که در راه دست یابی به این فناوری وجود دارد این فناوران مشتاقان بسیاری را به خود اختصاص داده است.

** هدف اصلی ایران از دستیابی به فضا استفاده صلح آمیز از فضا است

وی تاکید کرد: کشورهای پیشرفته مختلف مانند ژاپن، روسیه و هند برای دستیابی به این فناوری فوق العاده تاکنون میلیاردها دلار هزینه کرده اند ایران نیز در دولت نهم و دهم شتاب خوبی را برای دست یابی به این فناوری و توسعه آن در کشور در پیش گرفته است.

وی هدف اصلی ایران را از دست یابی به فناوری فضایی استفاده صلح آمیز از فضا دانست و گفت: این هدف دقیقاً مخالف اهداف کشورهای بیگانه و جنگ ستیز است.

فاضلی عنوان کرد: تامین نیازهای افراد جامعه و کشور نیز از جمله شاخص های مهم در دستیابی به فناوری فضایی محسوب می شود که نشانه های آن را می توان در سند چشم انداز فناوری های فضایی به وضوح دید.

وی تاکید کرد: دستیابی به این علم مهم موجب ایجاد غرور، توسعه و پیشرفت توان علمی و اقتصادی و پایداری این علم در کشور می گردد و دستیابی به این علم سرریز شدن استاندارد های آن در سایر علوم نیز می شود.

فاضلی اظهار داشت: در هفته ای که پیش رو داریم برنامه های مناسبی را جهت آشنایی بیشتر عموم مردم با علم بسیار پیچیده هوا فضا تدارک دیده ایم و هر چه این علم بهتر معرفی می شود ما شاهدیم که بسیاری از دانشگاه ها بخش خصوصی، موسسات دانش بنیان و بنیادهای مردم نهاد در حال پیوستن به سازمان فضایی و ایجاد یک رابطه همکاری مناسب هستند./ح
برچسب ها: توریست ، هوافضا ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار