ماه نزديك ترين جرم آسماني به زمين است. كره اي كه تنها ۳۸۴ هزار کیلومتر با زمين فاصله دارد اما سفر به آن حرف و حديث هاي زيادي به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران؛ اين روزها خبر فرود روبات مريخ نورد كنجكاوي بر روي كره مريخ اميد هاي تازه اي رابراي سفر انسان به اين كره سرخ فراهم كرده اما هنوز بر سر سفر انسان به همسايه زمين يعني ماه حرف ها و ادعاهاي بسياري وجود دارد.
براساس ادعاي ناسا انسان در سفر تاریخی فضاپیمای آپولو ۱۱ در سال ۱۹۶۹ به روی کره ماه قدم گذاشت. در واقع ماجرا از اين قرار بود كه وقتی روس‌ها با موفقیت ماهواره اسپوتینک 1 را در مدار زمین قرار دادند و عصر فضا را آغاز کردند، رقیب اصلی آنها در دوره جنگ سرد، یعنی ایالات متحده آمریکا احساس کرد در عرصه بسیار مهمی از رقیب خود عقب افتاده است. به همین دلیل به سرعت وارد رقابتی جدی با شوروی سابق شد و البته در بسیاری از دوره‌های این رقابت شکست خورد. شوروی، سیلی از افتخارات و رکوردهای اولین کارهای بزرگ را از آن خود کرد. نخستین ماهواره، نخستین موجود زنده، اولین انسان عازم فضا، نخستین زن کیهان‌نورد و نخستین الحاق دو سفینه در مدار زمین، نخستین راهپیمایی فضایی و بسیاری دیگر؛ اما همیشه آمریکایی‌ها یک گام عقب‌تر ایستاده بودند.

 
** بلندپروازی‌های رئیس‌جمهور آمریکا و آغاز سناريوي سفر به ماه
شاید به همین دلیل بود که آمریکا سعی در تدوین برنامه‌ای داشت که یکی از مهم‌ترین افتخارات این دوران را از آن خود کند. کندی رئیس‌جمهور وقت آمریکا در بازدید از مقر اصلی سازمان هوا فضای آمریکا (ناسا)‌ اعلام کرد آمریکا تا پیش از پایان دهه جاری میلادی (دهه 70)‌ انسان را روی ماه فرود خواهد آورد و او را سالم به زمین برخواهد گرداند.

بسیاری این موضوع را ناشی از بلندپروازی‌های رئیس‌جمهور خبرساز آمریکا می‌دانستند.

ناسا به عهد خود وفا کرد و در پرواز آپولو ۱۱ به فرماندهي آرمسترانگ انسان به سوي ماه رفت .  حدود ۲۰ دقیقه پس از پیاده روی آرمسترانگ در ماه، "باز آلدرین" هم از نردبان پایین آمد و در سطح ماه پیاده روی کرد. سرانجام دو فضانورد فعالیت ها و آزمایش هایی روی ماه انجام دادند.
عظمت این کار و پیچیدگی فنی آن به حدی بود که بسیاری آن را با ناباوری می‌نگریستند، اما این ناباوری زمانی به اوج رسید که در دهه 90 میلادی شبکه فاکس ایالات متحده، مستندی را با عنوان آیا ما واقعا به ماه رفته‌ایم، پخش کرد و در آن با ارائه برخی شواهد، استدلال شده بود که کل طرح ماه یک پروژه سینمایی بوده است و هرگز اتفاق نیفتاده است. از آن زمان به بعد یکی از سوالات همیشگی که مردم از ستاره‌شناسان و کارشناسان فضایی می‌پرسند این است که آیا انسان واقعا به ماه سفر کرده است؟ بد نیست نگاهی به اصلی‌ترین استدلال‌های مخالفان سفر انسان به ماه بیندازیم.

** دلايلي براي دروغين بودن سفر انسان به ماه


•    یکی از سایتهای ناسا در جزیره ایسلند که به اعتقاد برخی آمریکا برای دروغ پردازی های خود مورد استفاده قرار داد


یکی از دلایلی که به اعتقاد برخی سفر انسان به کره ماه را غیر ممکن می‌سازد بمباران شدن آن از سوی خرده سنگ هایی است که با سرعت 20 هزار کیلومتر در ساعت در حال برخورد با ماه هستند. به دلیل نبود جو در ماه امکان کاهش سرعت این خرده سنگها نیز وجود ندارد. حال تصور کنید که یکی از این خرده سنگها (حتی به اندازه یک دانه برنج) با یکی از فضا نوردان برخورد کند. چه اتفاقی روی می‌دهد؟ نکته عجیب این است که سازمانی به عظمت ناسا این موضوع را در نظر نگرفته باشد و جان فضا نوردان خود را به خطر بیاندازد.


-  مطالعات نشان می دهد در هر چند دقیقه گودالی به قطر 1 سانتی متر بر اثر برخورد شهابسنگ ها روی ماه پدیدار می شود

یکی از افرادی که به دروغ بودن سفر انسان به کره ماه معتقد بود دیوید پرسی است. وی که یک تهیه کننده برنامه های تلوزیونی است در کتابی که با همکاری ماری بنت با نام "ماه تاریک: آپولو و افشا گران" به چاپ رساند مدارکی را ارائه داد که دروغ بودن این پروژه را از دید بسیاری به اثبات رساند. وی همچنین فیلمی با نام " چه اتفاقی در ماه افتاد" در همین راستا تولید کرد. ماری بنت و دیوید پرسی در جولای 1969 در کتاب خود با ارائه دلایل مختلف به این نتیجه رسیده بودند که عکس های ارائه شده از سوی ناسا تقلبی بوده است. برایان ولش، سخنگوی وقت ناسا پس از این اظهارات گفت که پیش از پاسخ به مولفین این کتاب باید تحقیقات بیشتری در این خصوص انجام دهد.



هاسل بلاد (Hasselblad) شرکت تولید کننده دوربینی بود که تمام عکس های گرفته شده در ماموریت های آپولو 11 توسط دوربین این شرکت انجام گرفت. طرح اولیه دوربین Hasselblad 500 EL/70 توسط ناسا تهیه و به شرکت هاسل بلاد داده شد تا به ساخت آن اقدام کنند. با توجه به فیلم‌های گرفته شده از ماموریت‌های آپولو در دمای منفی 180 درجه فارنهایت تا مثبت 200 درجه فارنهایت اینکه دوربینی توانایی ضبط فیلم در چنین شرایطی را داشته باشد اما پس از آن خبری از اختراع چنین محصول ارزشمند و احتمال عرضه آن در بازار تجاری به گوش نرسید سوال برانگیز است.

یکی دیگر از انتقادات مربوط به تصویر گرفته شده از زمین در فاصله 130 هزار مایلی است. این اولین تصویری است که در ماموریت آپولو 11 توسط باز آلدوین (Buzz Aldrin) از کره زمین گرفته شد. وی در این فیلم از پنجره فضا پیما بسیار فاصله دارد، در حالیکه منطق حکم می‌کند وقتی شما قصد تصویر برداری از شی مورد نظر خود ( آن هم با این درجه از اهمیت) را دارید تا آنجا که بتوانید به آن نزدیک می‌شوید تا تصویر بهتری از آن را ضبط کنید.

* تار مویی دردسر ساز



تمام فیلم های گرفته شده در ماموریت های آپولو باید دارای تار مویی وسط دوربین باشند (منظور همان علامت + وسط دوربین است). بر اساس اظهارات ناسا از این تار مو برای محاسبه فواصل در روی ماه استفاده می‌شد. در برخی از عکس‌های گرفته شده بخشی از تار مویی میان عکس به شکل عجیبی ناپدید شده است. در عکس زیر این موضوع را می‌توان به وضوح دید. گویا ناسا تصویر شی مورد نظر خود را بعدا در عکس اضافه کرده است.



نکته دیگری که در برخی از تصاویر گرفته شده دیده می‌شود وجود حرف C در تصویر اشیائی است که در کره ماه وجود دارند. این موضوع تعجب بسیاری را برانگیخت. در عکس زیر با اندکی دقت می‌توان دید که بر روی تکه سنگ و همچنین بر روی زمین می‌توان حرف C را مشاهده نمود. گفته می‌شود که از این حرف در هالیوود و برای نشان دادن مرکز صحنه استفاده می‌شود. آیا کسی می‌تواند ادعا کند که حروف C بر روی تکه سنگ و هم بر روی زمین به معنای نشان دادن مرکز صفحه دوربین است؟


** تفاوت در اندازه سایه های فضانوردان
برخی از تصاویر موجود در فیلم ناسا شک برانگیز است. در یکی از این تصاویر در حالیکه خورشید در پشت سر فضانورد وجود دارد اما به وضوح می‌توان چهره وی را مشاهده نمود. دیوید پرسی پس از شبیه سازی تصویر معتقد است که در شرایط عادی تصویر باید به این شکل نمایان شود.


یکی از نکات جالب دیگر حالت پرچم است، طوری که تصور می‌شود در اثر وزش باد این حالت را پیدا کرده است. در حالیکه در سطح ماه وزش باد صورت نمی‌گیرد.



**مردم استرالیا صحنه ای را دیدند که ساختگی بودن ماموریت آپولو 11 را تقویت می‌کند

در حالیکه ماموریت فرود اپولو 11 در استرالیا به صورت زنده پخش می‌شد برخی از مردم با صحنه عجیبی مواجه شدند. پوشش تلوزیونی این برنامه در استرالیا متفاوت از دیگر نقاط دنیا بود. استرالیا تنها کشوری بود که بدون تاخیر تصاویر را دریافت می‌کرد. تنها اندکی قبل از اینکه آرمسترانگ بر روی ماه قدم بگذارد تغییر رنگ تصویر از تیره کامل به حالت روشن تر قابل مشاهده بود وبرخی از بینندگان این برنامه متوجه یک قوطی نوشابه کوکاکولا در سمت راست پایین صفحه شدند. اونا رونالد (Una Ronald) از ساکنان هانی ساکل کریک که در حال تماشای این صحنه بود به سرعت با دوستان خود تماس گرفت تا انها را در جریان قرار دهد. متاسفانه انها در حال تماشای این برنامه نبودند و وقتی همگی برای دیدن پخش مجدد این برنامه در روز بعد لحظه شماری می‌کردند متوجه شدند که این صحنه از فیلم پاک شده است. البته این صحنه از سوی بسیاری از بینندگان شکار شده بود و مقاله های بسیاری هم در روزنامه The West Australian در اینخصوص به چاپ رسید.

**چرا اثری از غبار دیده نشد؟
در سفینه ای که برای سفر به ماه مورد استفاده قرار گرفت دارای دو موتور با سوخت متفاوت بود. گاز خروجی از این موتورهای 5000 تنی با داشتن بیش از 2700 درجه گرما می‌بایست مقدار زیادی غبار و گاز قرمز رنگ ایجاد کند. سوخت استفاده شده در این سفینه دقیقا مشابه با سوخت سفینه شاتل است. پس چرا همانطور که شاتل در هنگام پرواز چنین حجم عظیمی از گاز و گرما را از خود ایجاد می‌کند، این اتفاق برای سفینه ای که به ماه سفر کرد رخ نداد و هنگام فرود بر سطح ماه اثری از گرد و غبار و گاز دیده نشد؟ با توجه به رد پای معروف آرمستراگ مسلما گرد و غبار بسیاری بر روی سطح ماه وجود داشت و موتور فضا پیما باید در هنگام فرود گرد و خاک قابل توجهی ایجاد می‌کرد.


**استعفاهای مشکوک

در ماموریت آپولو برای سفر به ماه هزاران نفر مشغول به فعالیت بودند اما تعداد کمی از آنها اطلاعات کاملی از کل پروژه داشتند. ناسا با دادن وظایف محدود به افراد در ماموریت های آپولو امکان دسترسی آنها به کل پروژه را از بین برده بود. تعدادی از 11 فضانورد آپولو در فاصله زمانی 22 ماه با خوادث مرگباری مواجه شدند. نکته عجیب اینکه پس از این حوادث آنها از شغل خود استعفا دادند.

• جیمز بی اروین (آپولو 15) در اول جولای 1972 از فعالیت در ناسا و نیروی هوایی استعفا داد.

• دان اف ایزل (آپولو 7) در جولای 1972 از فعالیت در ناسا و نیروی هوایی استعفا داد.

• استوارت آلن روسا (آپولو 14) در فوریه 1976 از فعالیت در ناسا استعفا داد.

• سویگرت در 1977 از فعالیت در ناسا استعفا داد.

** سفري كه ديگر تكرار نشد
پس از اين سفر پرحاشيه ديگر هرگز انسان پاي به كره ماه نگذاشت و ناسا علي رغم گذشت بيش از 40 سال از اين سفر هنوز سخني از سفر به ماه به ميان نمي آورد و آن همه جنجال کشورها در تصاحب ماه جاي خود را به سکوت داد، سکوتي که تا امروز ادامه يافته است.
 

** قهرمان داستان سفر به ماه درگذشت
ديروز نیل آرمسترانگ، اولین فضانوردی که در سفر تاریخی فضاپیمای آپولو ۱۱ در سال ۱۹۶۹ به روی کره ماه قدم گذاشت، در سن ۸۲ سالگی درگذشت و هنوز سوالات و ابهامات بابت اين سفر تاريخي پا برجاست.




برچسب ها: ماه ، نجوم ، سناریو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۲۹ ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
پس ماموریت های آپولو ۱۲ ،۱۴،۱۵،۱۶ ،۱۷ ،چی؟
۶ سفر به ماه بوده نه فقط آپولو ۱۱
و مجموعا ۱۲ نفر روی سطح ماه راه رفتن
اونام دروغه؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۱:۰۳ ۲۰ دی ۱۴۰۲
سلام به همه عزیزان. در اینکه غرب دروغ زیاد گفته شکی نیست خصوصا که در اون دوران به شدت نیاز به یک موفقیت بزرگ داشته.
اما سوال من اینه که چطور پنجاه سال پیش هزینه ۶ سفر به ماه را داشته ولی الان ادعا میکنه پول یکبارش را هم ندارم؟
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۱:۰۲ ۲۰ دی ۱۴۰۲
سفر به ماه واقعیت داره
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۱:۰۲ ۲۰ دی ۱۴۰۲
آیا سفر به ماه انجام میشه
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۱:۰۲ ۲۰ دی ۱۴۰۲
این خبر در سال 1391 منتشر شده چرا دوباره انتشار دادن ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۳ مهر ۱۴۰۲
به ما چه ربطی داره
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۰۶:۴۴ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
چیزی که بیشتر اعصاب من رو به هم میریزه اینه که همه مون داریم در مورد یه موضوعی کامنت میزاریم و نظر میدیم چرا یه عده نفهم باید به خودشون اجازه بدن به کسانی که میگن آمریکا واقعا به ماه سفر کرده و این قضیه رو قبول دارن بگن غربزده و دروغگو و ..... هر کس آزاده نظر خودش رو بگه . چرا مذهبی های این روز های ما بی‌تربیت ترین افراد جامعه شدن که به راحتی به دیگران توهین میکنن . اسلام دین مهربانی و رحمت و اخلاق مداری هستش پیغمبر اکرم ص می فرماید من برای مکارم اخلاقی مبعوث شدم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۴:۳۳ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
تا چند سال دیگه به مریخ هم ادم میفرسته کجای کارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
شنیدی که طرف طبل توخالی است

آمریکا با گذشت 6 دهه حتی نمیتونه یک سفر به ماه داشته باشه بعد از مریخ حرف زند...؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۲:۱۷ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
دوستانی ک میگن امریکا به ماه نرفته مستند(اپولو11)محصول2019 حتما ببینید.تو این فیلم از اولین مقدمات سفر تا لحظه پرتاب و دور شدن اپولو از زمین داره.تا وارد شدن به گرانش ماه و جدا شدن ماه نشین از مدار گرد و لحظه برخورد با سطح ماه.در اخر هم مهمترین باشکوه ترین و فراموش نشدنی ترین لحظه سفر است ک ماه گرد با فرماندهی ارمسترانگ روشن و از سطح ماه بلند میشود تا به مدارگرد متصل شود و به زمین برگردد.چیزی ک برای من همیشه یک سوال بود اینه ک چطور میشود از سطح ماه بدون هیچ امکاناتی به زمین برگشت.اگه شما هم این سوال براتون پبش اومده.پیشنهاد میکنم حتما مستند اپواو11-2019 ببینید.اگر خودتون و به خواب نزده باشین این فیلم میتونه شما رو بیدار کنه ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۸ تير ۱۴۰۲
تمام مدرک و سند شما همین فیلم سازی آمریکاست؟
که با پرده سبز و کلی فتوشاپ و صداگذاری و در یک شهرک سینمایی ساخته شده
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۲۳:۲۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما چرا سفر به ماه رو قبول ندارید؟ به گفته ناسا فضانوردان زمان خیلی کمی رو توی کمربند وان آلن سپری کردن و تاثیر چندانی روی فضانوردان نداشته. و اینکه خواستم بگم ناسا درحال برنامه ریزی برای سفر به ماه هستش. چیزی که یه عده از بچه ها ازش به عنوان حلبی قرازه یاد کردن میلیون ها دلار هزینش شده:چرا نتونه در برابر اشعه فرابنفش مقاومت کنه، و همین طور لباس های فضانوردی. در ضمن اگه سفر به ماه دروغه حد اقل باید یک نفر از کارکنان ناسا لو میداد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۸ تير ۱۴۰۲
باز آلدرین خودش داره جلوی دوربین میگه ما به ماه نرفتیم

باز بعضی غربگداهای بیچاره بدبخت مسر هستند و می‌گویند به ماه رفتی و خودت هم خبر نداری!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۷:۵۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه دروغه پس چرا شوروی با اون همه دشمنی سکوت کرد و هیچی نگفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۸ تير ۱۴۰۲
سازمان فضایی روسیه 2 هفته پیش اعلام کرد ‌‌:
سفر به ماه دروغ بوده و آمریکا هرگز چنین سفری نداشته است
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۷:۳۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
بچه ها از همفکری همتون ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
سرافراز
۱۱:۲۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
همش دروغه دانشمندان روی هر چیزی هزاران بار تحقیق میکنن وهیچگونه محدودیت مالی ندارن پس چطور میشه آمریکا 7تریلیون برای کشتن مردم بیگناه توی خاورمیانه خرج میکنه بعد برای چیزی به این مهمی خرج نکنه محاله .اینها همش دروغه چطور اونموقه اونقدر پول داشتن هزینه کنن ولی الان به اندازه اونموقع پول ندارن هزینه کنن برای یه سفر آپدیت به ماه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
اگه ی ذره در مورد کمربند(وان آلن)+اشغه فرابنفش خارج از زمین+دمای بسیار زیاد که بعد از لایه استراتوسفر به وجود می آید که حدود15000 درجه سانتیگراد است،مطالعه کنید میفهمید که به هیچ وجه ممکن نیست *سفر به ماه* واقعیت داشته باشه...
Iran (Islamic Republic of)
عمو نیب
۱۸:۱۵ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
سفر آمریکا به ماه در آن زمان ی دروغ بزرگ بود...
اینکه بعضی افراد میخوان راست جلوش بدن بخاطر غرب زدگی شونه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۳:۳۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
راست یا دروغ چی گیر ما میاد؟آمریکا تو اون دوره میخاست تبلیغات کنه که کرد و بهدفش رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
ادعای پوچ نیست اخه چقد خودتون و عالم میدونید...ژاپن یه ماهواره اخیرا فرستاده بود فضا و روی ماه هنوز رد تایر های ماهنورد هست اونجا و وسایلی که جا گذاشتن رو ماهه
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۱:۰۸ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
فضا پیما بدون سرنشین که کسی نگفت نفرستاده میگیم انسان نفرستاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۸ تير ۱۴۰۲
ماهواره های ژاپن و ایران ماسک هم که هنوز نرسیده به جا سقوط کردند و منفجر شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۸ تير ۱۴۰۲
ویرایش :ایلان ماسک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
با اون حلبی قرازه که نشتن روماه نمیشه رفت سر کوچه پیاز خرید چه برسه به اینکه از ماه بلند بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۹ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
رفتن به کره ماه غیر ممکن بوده اون هم ۶۰ سال پیش الانش نمیتونند برن
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۲:۰۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
خب اینها همش یک ادعایی پوچ و بی اساس هست،
بعد از اولین سفر به ماه، سفرهای دیگری هم توسط ناسا انجام شد که و در کل ۱۲ نفر طی سفرهای مختلف به مله سفر کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
عجب آدمایی پیدا میشه برای تمام این ادعا ها دلایل هست پرچم ماه به دلیل اینکه ماه انمسفر نداره مدت بیشتری تکون میخوره و به خاطر ضربه ی دست فضانوردان حرکت میکنه علت تکرار نشدن سفر هم این بود که اون موقع به خاطر جنگ و اینا فرستادن در صورتی که سفر به ماه هیچ فایده ای برای انسان نداره و فقط هزینه داره
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۱۶:۳۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
مگه رفتن به ماه الکیه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
عامری
۱۸:۱۰ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
سفر به ماه دروغی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۹:۱۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
دلایل ومدارک قابل قبول واستنادهستندولی یه دلیل بزرگترازین هست که همه اسنادروغیرمعتبرمیکنه اون هم روسهاهستندمطمنا نمیشه یه همچین پروژه ی عظیمیرو ازدیدسازمان اطلاعات روسها پنهان نگه دارن وگرنه روسهاهمون ساعت اول رسواشون میکردن واینکه چراسالها روسهاسکوت کردن وپرژه ماه روتعطیل کردن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۳:۴۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
به نظر من این خیلی عجیبه که آمریکا نیم قرن پیش با دانش و امکانات اون زمان خودش تونسته به ماه بره ولی الآن هیچ وسیله ای نداره چندتا فضانورد خودشو به ایستگاه فضایی ببره و دست به دامن سایوز میشه
United States of America
آرا
۱۲:۱۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
اگه سفر به ماه واقعیت نداشت تا به امروز کلی مدارک غیر قابل انکار به دست می آمد مثلا جریان قوطی نوشابه خوب یکم به مغز فشار بیاریم میفهمیم که بالاخره یکی باید فیلم رو رکورد کرده باشه یا اگه بقیه دنیا با کمی تاخیر مشاهده کردند باز هم میبایست میدیدنش ولی ندیدن. و کل ادعاهای روس ها و دیگر فضانوردان جهان از سوی ناسا بی جواب نماند و همه رای به واقعی بودن تصاویر دادند.
Netherlands (Kingdom of the)
مسی
۱۹:۴۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
من فکر میکنم احتمال داره به ماه رفته باشن ولی بی شک فیلم ها و عکس ها جعلی هستش چون هم ایرادات زیادی بهشون گرفته شده هم دوربین ها با تکنولوژی اون زمان توانایی فعالیت توی اون محیط رو نداشتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۳۱ تير ۱۳۹۸
خود شوروی تایید کرده حالا بعضی از دوستان کاسه داغ تر از اش شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۱۸ تير ۱۴۰۲
شوروی کجا تأیید کرد؟
سازمان هوا فضای روسیه 2 هفته پیش دوباره اعلام کرد سفر به ماه دروغ بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۳۰ تير ۱۳۹۸
غیرممکنه راه رفتن به ماه رو پیدا کرده باشن و این راه رو برای موفقیت های بیشتر ادامه ندن اگه واقعا رفته بودن تاحالا مک دونالد اونجا شعبه زده بود...میشه کره ماه به این عظمت هیچ جذابیتی برای کشوری نداشته باشه که بخواد هزینه کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۲:۰۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
به نظر من رفتن به ماه کاملا حقیقت داره وقتی یه بار رفتن دیگه نیازی نیست دوباره میلیاردها دلار خرج کنن برن در ضمن الان پروژه سفر به مریخ دارن
United States of America
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
به نظر من که امکان نداره. اگه رفته باشند موقعی که روز ماه ناپدید می شه براشون چه اتفاقی می افته!؟
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۸:۴۱ ۳۰ تير ۱۳۹۸
ببخشید ماه نا‍‍‍ پدید میشه براشون!!!!! یعنی چی؟
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۲۲:۴۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
دقیقا منظورت چیه ؟ خوب به خاطر روشنی روز و خورشیده که ماه از دید انسان ناپدید میشه قرار نیست که ماه نابود بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
انسان های بزرگ بر روی هدف تمرکز میکنند و انسان های کوچک بر روی انسان های بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۲۲:۴۰ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
اول اینکه بعد از مأموريت آپولو ۱۱ ، آمریکایی ها پنج بار دیگه هم با فاصله کوتاهی به ماه رفتن و فکر میکنم که بعد از سال ۷۵ میلادی بود که دیگه به خاطر هزینه های بالا و بیمورد بودن این کار ، دیگه به ماه نرفتن .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۰:۴۱ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
اون پرچم که واضحه با یه میله ی افقی برافراشته شده، دیگه برای برافراشته موندنش نیازی به باد نیست که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
دقیقا همینطوره. منم میخواستم همینو بنویسم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۸ تير ۱۴۰۲
میله افقی هم باشه
پرچم در حال حرکت بود
Iran (Islamic Republic of)
نظری
۱۷:۳۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۷
خیلی واضح است که این یک دروغ بزرگ است چرا که پس از گذشت بیش از 50 سال تاکنون دیگر کسی به آنجا نرفته است.
این را یک کودک هم می فهمد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۱۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
آپولو 11 اولین فرود انسان بر روی ماه بود ولی بعد از اون 5 بار دیگه انسان به ماه سفر کرده . یعنی در مجموع 12 انسان طی 6 پرتاب موشک آپولو به ماه رفتند . گیریم آپولو 11 دروغ بود ولی 5 سفر بعدیش چی اونم دروغه ؟
مطمعنا اون زمان تمام کشورها از روسیه و چین بگیر تا ژاپن و فرانسه و ،،، این واقعه رو رصد میکردن و اگه دروغی وجود داشت اونا زودتر رسواشون میکردن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
علی جون بااین حرفت فهمیدم اطلاعاتت صفره...
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۲۰:۴۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
در جواب تک تک دوستان باید بگم که سفر انسان به ماه واقعیت داره چون تمامی ایراداتی که گرفته شده بابتشون ناسا جواب منطقی ارائه داده است اما در جواب اون دسته از دوستانی که میگن چرا پس بعداز چهل سال دیگه انسان به ماه نرفت اینکه دیگه نیازی به رفتن به ماه نیست و رفتن به ماه دیگر توجیهی از نظر ناسا نداره چه از نظر سکونت انسان وچه از نظر سفر اکتشافی

جدای این یک سری از افراد هم این ادعا رو دارن که گفتنش خالی از لطف نیست : نیمه پشتی ماه که هیچ وقت از روی زمین قابل مشاهده نیست مقر و پایگاه موجودات فرازمینی میباشد واین موضوع باعث مسکوت ماندن پروژه های سفر به ماه از طرف ناسا به دستور دولت میباشد
Iran (Islamic Republic of)
omid
۱۵:۵۷ ۰۶ دی ۱۳۹۷
نیمه پشتی ماه که هیچ وقت از روی زمین قابل مشاهده نیست چیه دیگه ماه میچرخه دور خودش و دور زمین نیمه غیرقابل مشاهدش کجاست اونموقه؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۰:۳۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
امید جان ماه به دور خودش نمیچرخه
Iran (Islamic Republic of)
جمشید
۱۵:۵۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
دوست من ! ماه هم به دور زمین میچرخه و هم به دور خودش . چون دوره ی چرخش ماه به دور زمین با دوره ی چرخش ماه به دور خودش برابره ؛ همیشه یه سمتش رو به زمینه و یه سمتش به اونطرف. در ضمن ، دوره ی چرخش یعنی مدت زمانی که طول میکشه متحرک یه دور کامل یعنی 360 درجه بچرخه. اگه متوجه نشدین میتونین فصل حرکت دایره ای رو از فیزیک پیش دانشگاهی کتاب درسی بچه های تجربی یا ریاضی بخونین.
Iran (Islamic Republic of)
M.A.N.K
۲۳:۳۴ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
سیامک با گفتن این بند آخرت من ی نظری برات دارم:
شب که میخوای بخوابی، پتو بکش رو سرت لولو نخورتت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۸ تير ۱۴۰۲
این کاربر سیامک دیگه خیلی متوهم و دیوونه است
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۱۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
این سفر فیلمی هالیوودی بیش نبود. همون طور که در بعضی نظرها اشاره شد در ماه بادی نمیوزد اما کار گردانهای حرفه ای هم سوتی میدن پرچم آمریکا تو عکس جوری بنظر میاد که انگار باد شدیدی می وزد. بی وزنی و کم وزنی هم کاملا با طنابهای همرنگ پس زمینه تصویر قابل شبیه سازی است. با عکسهای فرستاده شده از مریخ نورد (که بدون سرنشین در مریخ نشست) مقایسه کنید که ستاره ها در افق مشخصند. بحثی که قطعا هنوز هم با تکنولوژی امروز هم غیر ممکن است برگرداندن سفینه از ماه به زمین است آنهم با 3 فضانورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
دلیل اهتزاز پرچم آمریکا زلزله های فضایی بود نه باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۸ تير ۱۴۰۲
20:55
همین ادعای شما رو کم داشتیم که به دروغ های جدید ناسا اضافه شود! زلزله فضایی!
بعدش چی؟ حتماً بعدش بهانه سونامی و طوفان های فضایی دیگه!؟؟؟ برای سرپوش گذاشتن روی بقیه سوتی ها و اشتباهاتی که دروغ بودن این قصه سفر به ماه را لو می‌دهد

هرچند آمریکا رسوا هست و یک دروغگوی فاسد بدبخت خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
اینا توهم توطئه است
United States of America
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
اگرامکان داشت چرابازنرفت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۱۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
امکانش بود و بعد از آپولو 11 ، پنج ماموریت دیگه هم انجام شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۸ تير ۱۴۰۲
19:14
بعد از گذشت 5 دهه و این همه پیشرفت علم و فناوری چرا دیگه نمیتونند برن؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۴۰ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
در روی کره زمین برای پرتاب یک موشک نیاز به یک ایستگاه پرتاب مجهز میباشد که ماه ها وقت صرف طراحی وساختش میشه . حالا چطور میشه دو فضا نورد بدون سکوی پرتاب و سیستم های کنترل به زمین پرتاب بشن ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Omid
۰۴:۱۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
تمام این سوالات جواب داره، متاسفانه تعداد اندکی همیشه هستن که هیچ پیشرفتی رو قبول ندارن اونا حتی راجع به تکنولوژیهای پیرامون خودشون فکر نمیکنن،ی چیزی میگم خدمتتون، مگه اپولو سیزده هنگام سفر به ماه دچار نقص فنی نشد و ناسا با چ ظرافتی اونها رو سالم به زمین برگردوند اونها تو فاصله نود هزار کیلومتری ماه بودن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۱۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
ماه نشین بعد از پرتاب از سطح ماه به سفینه مدار گرد که به دور ماه میچرخید متصل میشد بعد بوسیله اون به زمین برمیگشت
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۲۰:۱۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
من فیلمی رو از خود کشور امریکا مشاهده کردم که نشان می داد صفر به مته واقعیت نداره و ساختگی هست به این دلیل که در اون زمان روسیه از نظر هوا فضا بسیار جلو تر از امریکا بود وداشت پیشرفت های زیادی می کرد و کشور امریکا هم که می دونید چقدر نژاد پرست برای اینکه از روسیه پیشی بگیره یک فیلم ساختگی با اطلاعات ناسا توانست به نمایش بگزارد که پس از مدتی ساختگی بودن ان فیلم به صورت حرفه ای تائید شد ولی صداشو زیاد در نیاوردن بعدشم با اون همه فاصله چی جوری سوخت اون موشک نسبتا کوچیک. اپولو رو تامین کردن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۲۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
بعد از اولین انسانی که شوروی به فضا فرستاد ، چند هفته بعدش امریکا اولین فضانوردشو وارد مدار زمین کرد . در نتیجه اختلاف زیادی از هم نداشتن
Iran (Islamic Republic of)
ک
۱۵:۵۷ ۳۱ تير ۱۳۹۷
جای تاسف دارد کاش واقعا رفته باشه
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۲۰:۱۱ ۲۹ تير ۱۳۹۷
طی ۶ فرود موفق ۱۲ انسان پا بر روی ماه گذاشتن.
France
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۷ دی ۱۳۹۷
سلام مثل اینکه دو خط زمانی در زمین بوجود اومده زمینی که من ازش میام فقط یه بار به ماه سفر شد و خیلیا هم می گفتن الکیه ولی بعد از آزمایش سرن، ما اینجا اومدیم و الان همه چی برامون جدیده واقعا ببخشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۸ تير ۱۴۰۲
15:54
خودت هم فهمیدی چی گفتی؟
Singapore
حسین
۲۰:۲۱ ۲۵ تير ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکای دروغگو
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۲۱:۰۲ ۱۰ تير ۱۳۹۷
وقتی وزش بادی در کار نباشه غبار معنایی نداره....جریان هوا یا همون باد غبار تولید میکنه.اگ باد نیس پس غبارم نباس باشه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
با سواد موقع نشست و برخاست آپولو باید به خاطر فشار خروج سوخت استفاده شده کلی گرد و غبار بلند بشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۳۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
به نظر من رفتن به ماه کاملا حقیقت دارد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۳۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
به نظر من رفتن به ماه کاملا حقیقت دارد
United States of America
ناشناس
۲۳:۳۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
مگه کار تحقیقی کردی که اینطور نظر میدی!؟
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۲:۰۲ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۱:۴۲ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
اگر سفرب ماه واقعیت داشت چطوربعداز50سال وباوجوداینهمه تکنولوژی نمی تونن الان به ماه بروند؟
Iran (Islamic Republic of)
Omid
۰۴:۲۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
دلیلش خیلی ساده است هزینه زیاد، و در نهایت ی بار انسان رفت که ببینن چ خبره و نیازی نیست دوباره ریسک کرد چون با مخاطرات زیادی همراهه، ضمنا الان کاوشگرها براحتی میتونن اطلاعات زیادی رو جمع آوری و ارسال کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۶ دی ۱۳۹۶
بنظر من سفر به ماه واقعیت داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۳ دی ۱۳۹۶
بنظر من که رفتن به ماه واقعیت داره،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۶ دی ۱۳۹۶
واقعا متاسفم چی میشه گفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۶ دی ۱۳۹۶
واقعا متاسفم چی میشه گفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
واقعا عجیبه چندین کشور نظاره گر این موضوع بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
کاش واقعا رفته باشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد علی
۱۵:۵۹ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
کاش ولی نرفته...
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۰۰:۴۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
از قدیم میگن گربه دستش به گوشت نمیرسه،میگه بو میده،سفر به ماه واقعیت داره،شاید واسه ما که هنوز به اون تکنولوژی نرسیدیم ،دروغ باشه،ولی انجام شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
احسنت،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۸ تير ۱۴۰۲
حالا نمیخواد شما کاسه داغ تر از آش آمریکا باشی
شما اول سندی بیار که سفر ماه انجام شده
چون طبق شواهد منطقی و عقلی و علمی سفر به ماه در 60 سال پیش دروغه
چون اخیراً هم 3 دانشمند هوا و فضای روسی گفته اند که این سنگ های ادعایی آمریکا در واقع فقط ترکیب چند کانی و سنگ زمینی هستش و این سنگ ها فاقد ارزش می‌باشد
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۰:۳۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
بنظر من که رفتن به ماه واقعیت داره، چون توی فیلمهای هالیوودی این رو بارها دیدم!
United States of America
ارش
۰۴:۳۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
یعنی عمرا انسان به ماه رفته باشه کمی داده ها و فاصله ها رو در. نظر بگیرید اونوقت قانع خواهید شد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد علی
۱۶:۰۵ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
آره.تازه اگه ی ذره در مورد کمربند(وان آلن)+اشغه فرابنفش خارج از زمین+دمای بسیار زیاد که بعد از لایه استراتوسفر به وجود می آید که حدود15000 درجه سانتیگراد است،مطالعه کنید میفهمید که به هیچ وجه ممکن نیست سفر به ماه واقعیت داشته باشه...
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۳:۳۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
بنظر من سفر به ماه واقعیت داره.
Iran (Islamic Republic of)
محمد علی
۱۶:۰۶ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
فیزیک علمی نیست که به نظرِ تو وابستگی داشته باشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۸ تير ۱۴۰۲
از نظر علمی ناممکن هستش
United States of America
محسن
۱۱:۳۳ ۱۴ تير ۱۳۹۶
تانباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۰:۱۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
درود
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۱:۰۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
بله
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۱ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
سفر به ماه دروغی بیشتر نبود اگه حقیقت داشت چراالان سفر به ماه صودت نمیگیره
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۶:۰۷ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
واقعا.تازه اونم برا پولدار ترین کشور دنیا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۴ دی ۱۳۹۴
من زیاد در مورد صحت سفر به ماه تحقیق نکردم.اما هر سازمان یا هر کشور یا هر شخصی ادعا داره که همه داستان سفر به ماه یک فیلم سینمایی و ساختگی بوده،یه فیلم مشابه این درست کنه.به همراه پشت صحنه که مشخص باشه.خیلی دوست دارم بدونم مشکل جاذبه رو چطور میخوان حل کنند.در فیلم interstellar که ساخته 2014 هستش،با این همه تکنولوژی پیش رفته و تصویر سازی مدرن،بی وزنی انسان رو نتونستند به شکل طبیعی نشون بدن.اونوقت سال 1969 ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
بنده خدا کاری نداره ساختن یه اتاق که خلاء داشته باشه و از قبل با اکسیژن بازیگر رو فرستاده باشن بعد خلاء رو ایجاد کنن ، همون موقع تکنولوژی درست کردن فضای خلاء وجود داشته دلیلشم همون لامپ رشته های قدیمی هست که باید توش خلاء باشه تا رشته منیزیم توش پودر نشه
United States of America
مریم فخیمی
۱۴:۱۶ ۰۶ شهريور ۱۳۹۱
روحش شاد...خیلی غصه خوردم...و متاسفانه هنوزم که هنوزه عده ای باور ندارن نیل آرمسترانگ و آپولو 11 فاتح ماه بودند...امیدوارم هر چهار کامنت من منتشر شود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۸ تير ۱۴۰۲
خود باز آلدرین جلوی دوربین میگه ما به ماه سفر نکردیم
خود 4 مسئول اصلی ناسا کتاب نوشتن ما هیچ سفری به ماه نداشتیم 33 میلیارد دلار دزدیدم
خود سازمان فضایی روسیه اعلام کرد سفر به ماه دروغ بوده
خود اوبامای کثیف ملعون وقتی ازش پرسیدند چرا دیگر به ماه برنمیگردیم ساکت ماند و سریع بحث رو عوض کرد

حالا باز یک عده آمریکا پرست غربگدای مزدور دروغگو اصرار دارند که نه شما به ماه رفتید و خبر ندارید!!!!!!
United States of America
مریم فخیم
۱۴:۱۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۱
3.چرا اثری ازغبار دیده نشد؟

مهندسان فضایی پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این پرسش دارند. آنها می‌گویند که با توجه به اینکه شتاب جاذبه ماه تنها یک ششم شتاب جاذبه زمین است (یعنی یک انسان ۶۰ کیلوگرمی در سطح ماه فقط ۱۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت)، موتورهای ماژول ماه‌نشین آپولو نیازی به تولید نیروی پیشران قوی نداشته‌اند.
در واقع نیروی پیشران این موتور در مرحله نهایی فرود بخش کوچکی از توان نامی موتور را شامل می‌شده است که حدود ۱۰ کیلوپاسکال فشار در دهانه خروجی نازل موتور تولید می‌کرده است.
از طرفی نباید فراموش کنیم که ماه فاقد اتمسفر است و بنابراین شیپوره گازهای خروجی از موتور به سرعت واگرا شده و پخش می‌شود. این موضوع از یک طرف و توجه به این مطلب که ضخامت غباری که سطح ماه را پوشانده است در حد تنها چند سانتی‌متر است از سویی دیگر باعث می‌شود که در زیر دهانه نازل موتورهای ماژول ماه‌نشین حفره آنچنانی که انتظار داریم دیده نشود. هر چند در تمامی فیلمهای ضبط شده از فرود آپولوها می‌توان گرد و خاک به هوا برخواسته را به خوبی مشاهده کرد و در زیر دهانه موتور آپولو۱۱ گودال کوچکی به عمق حدود ۱۰ سانتی‌متر نیز به وضوح دیده می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۸ تير ۱۴۰۲
رفتی به سایت ناسا
با مترجم گوگل اینجا کپی پیست زدی
خب مرد حسابی کدوم دروغگویی میاد خودش رو با بی جوابی رسوا کند ‌‌‌؟ وقتی دروغ اول رو که بگید برای اینکه شک و تردید برای بقیه نباشه 200 تا دروغ دیگه چاشنی باهاش خواهید گفت
United States of America
مریم فخیم
۱۴:۱۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۱
1. این تنهاسفر انسان به ماه نبود.پروژه های سرنشین دارآپولو 12،14،15،16 و17 نیز درطی سالهای 1969 -1972 در ماه فرود آمدند. ودر مجموع 12 نفر موفق شدند درماه گام بگذارند!
2.در برخی از فیلمهای ویرایش شده توسط تلویزیونهای محلی و یا سایت‌های خبری دیده می‌شود که این تأخیر مورد انتظار دیده نشده است که می‌تواند به دلیل نیاز آنها برای کوتاه‌تر کردن مدت زمان نمایش و یا پخش این فیلم‌ها با حجم کمتر روی اینترنت بوده باشد. اما در تمامی فیلم‌ها و فایلهای صوتی اصلی ناسا می‌توان به وضوح وجود چنین تأخیری را در مکالمه‌های بین فضانوردان با ایستگاه کنترل زمینی شنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
ببین اگر اینا رفته بودن ماه و الآن هم میتونستن برن میرفتن و کل ماه رو مرز گذاری میکردن و میگفتن چون ما اول اومدیم پس از اینجا تا فلان جا مال ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
اگه در ماه چیز با ارزشی وجود داشت ، مثلا یه کوه از جنس الماس ، حتما این کار رو میکردن . ولی ادعای مالکیت ماه هیچ سود اقتصادی نداره پس لزومی نداره که به قول شما بخوان رمزگذاریش کنن و به خاطر تصاحبش بجنگن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۸ تير ۱۴۰۲
16:06
آمریکا با تکنولوژی 60 سال پیش تونسته به ماه بره ولی الان نمیتونه؟ عجیب نیست به نظر شما؟
بهترین هاردی که اون زمان ساخته شده بود هارد IBM بود که فقط 5 مگابایت حجم داشت و به اندازه یک اتاق بود و تلویزیون ها هم هنوز سیاه سفید بود با اون تکنولوژی داغون قدیمی یعنی می‌شد به کره ماه سفر داشت؟
حتی موشک های ایلان ماسک و ماهواره های جدید ژاپن هم نرسیده به جو پودر و منفجر شدند
آخرین اخبار