معاون معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به پتانسيل خوب بخش معدن در كشور، اين بخش مي‌تواند اقتصاد كشور را دگرگون كند.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، مهندس وجيه‌ا... جعفري در كميسيون معدن و صنايع معدني در اتاق بازرگاني خراسان رضوي، اظهار كرد: در زمينه معدن، اطلاع‌رساني و شفاف‌سازي‌ها بسيار كمتر از ساير بخش‌ها بوده و به اثر مهم معدن در فرآيند اقتصاد كشور كم‌توجهي شده است.

وي بيان كرد: وجود قوانين سخت‌گيرانه در مورد ورود افراد به بخش خصوصي، موجب خواهد شد كه افراد كارآمدتري در اين بخش وارد شوند و فعاليت كنند. جعفري گفت: بايد به فضاي مديريتي دركشور كمك شود و اكتشافات نيز بايد تخصصي و علمي صورت بگيرد و ما در اين زمينه در كشور ضعيف هستيم. وي در خصوص قانون ايجاد پنجره واحد اعلام داشت: اين قانون در سطح كشور ابلاغ شده است و هم‌اكنون در تمام كشور آماده اجراست.

جعفري به ادغام صندوق بيمه معادن و صنايع پيرو قانون حمايت از ساخت داخل با سه صندوق ديگر خبر داد و اين اقدام را در راستاي تقويت مديريت دانست و افزود: در قوانين كشور پذیرفتن پروانه اكتشافات بهره‌برداري، به عنوان وثيقه ذكر شده است و اجرا نکردن آن به معناي خلف قانون است.

معاون معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به آمار بهره‌برداري و ذخيره انواع سنگ‌هاي معدني از معادن، گفت: در سال90 در مقایسه با سال قبل از آن، در زمينه ذخاير فلزي 3درصد، غيرفلزي 4درصد و ساختماني 16درصد رشد داشته‌ايم.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي نيز گفت: با توجه به ظرفيت‌هاي استان در بخش معدن هنوز از جايگاه مطلوب این بخش عقب هستیم.

علي صفرزاده خاطرنشان كرد: در گذشته بسياري از فرصت‌ها در زمينه فولاد و معدن از بین رفت، اما در چند سال اخير توجه خوبي به این زمینه‌ها شده و وزارتخانه، منابع خود را به سمت استان سوق داده است. صفرزاده گفت: علاوه بر مجوزهاي قبلي در بخش فولاد، 170تن كنسانتره نیز براي استان در نظر گرفته شده است.

صفرزاده خاطرنشان كرد: اختصاص 40ميليارد تومان در بحث زيرساخت‌ها براي مدت 5 سال در مقايسه با گذشته نشان از اهميت دادن به اين بخش است.

وي بيان داشت: در اتاق بازرگاني بخش ويژه‌اي نيز پيگير مسائل معدني است كه فرصت‌هاي اقتصادي و علايق را پيمايش مي‌كند و بايد با حمايت عمومي و دستگاه‌هاي قانوني پيوند بخورد.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي، با اشاره به اهميت اقدامات در راستاي اشتغال‌زايي گفت: ايجاد هر شغل معدني موجب شكل‌گيري 20شغل صنعتي و 200 شغل در بخش خدمات يا كشاورزي خواهد شد.

رئيس كميسيون معدن و صنايع معدني اتاق بازرگاني ايران نيز گفت: بخش معدن باعث توسعه اقتصاد كشور است و توانسته حركتي رو به جلو داشته باشد.

محمدرضا بهرامن خاطرنشان كرد: بايكوت بخش معدن به معناي بايكوت بخش مهمي از اقتصاد كشور است.

وي اظهار كرد: ما 5/2ميليارد تن ذخاير معدني داريم و سهم بخش معدن 7درصد است که ايستادگي اين بخش در شرايط بحران، موجب افتخار ما به اين بخش است. وي افزود: هم‌اكنون اكتشافات ما كامل نیست و به صورت سطحي صورت می‌گیرد و اگر اين اكتشافات به صورت واقعي انجام شود، سهم ما به بيش از 7درصد خواهد رسيد. بهرامن با اشاره به اهميت بخش خصوصي گفت: اگر بخش خصوصي بتواند خود را به تكنولوژي‌هاي جديد تجهيز كند، مي‌توانيم در راه رسیدن به اكتشافات بيشتري گام برداريم.

برچسب ها: خوب ، بخش ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.