روزنامه سوئیسی لوتان نوشت مقامات اسرائیل دانشکده علوم سیاسی دانشگاه بن‌گوریون را به دلیل داشتن مواضع ضدصهیونیستی تعطیل کردند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ،  در مقاله پایگاه اینترنتی روزنامه لوتان به قلم سرژ دومون آمده است شورای آموزش عالی اسرائیل به بهانه اینکه دانشکده علوم سیاسی دانشگاه بن‌گوریون استادان ضدصهیونیستی را به کار گرفته است ، از ادامه فعالیت آن جلوگیری کرد. علت اصلی این تصمیم که در تاریخ اسرائیل سابقه ندارد ، پروفسور «نوه گوردون» ، رئیس دانشکده است. وی فردی است که اقدام اسرائیل را در اشغال کرانه باختری رود اردن محکوم کرده و از پویش بین‌المللی برای تحریم دانشگاهی ، فرهنگی و اقتصادی اسرائیل حمایت می‌کند.
این استاد دانشگاه که قبلا در ارتش اسرائیل چترباز بوده است ، پس از آنکه به شدت در جنگ زخمی شد ، به فعالیت‌های صلح‌طلبانه روی آورد. نوه گوردون حمایت اذهان عمومی اسرائیل را به همراه خود ندارد و درست به همین علت ، مجموعه‌ای از سازمان‌های ملی‌گرا و نمایندگان لیکود، پویش خود در حمایت از صهیونیست را متوجه شخص او کرده‌اند.
دانشگاه بن‌گوریون که در سال 1969 تاسیس شده است یکی از هشت دانشگاه دولتی اسرائیل محسوب می‌شود. این دانشگاه در شهر بئرالسبع در مرکز صحرای نقب واقع است و به بیست هزار دانشجو آموزش می‌دهد. دانشگاه بن‌گوریون همانند دیگر دانشگا‌ه‌ها افراد مستعد را از دیگر کشورها جذب می‌کند و در هیئت امنای آن افراد بسیار نیکوکار حضور دارند.
در سال 2011 چندین نفر از حامیان آمریکایی و انگلیسی این دانشگاه نامه هایی دریافت کردند که در آن نوشته شده بود این افراد به رغم خواست خود از فعالیت‌های ضدصهیونیستی حمایت مالی می‌کنند. از برخی دیگر از این افراد خواسته شده بود تا زمان تغییر مدیریت ، کمک‌های خود را به دانشگاه قطع کنند.
در قسمت پایانی این مقاله نیز آمده است تصمیم تعطیلی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه بن گوریون- که در زمان اعیاد یهودیان اعلام شد- بازتاب زیادی در اسرائیل نداشته است. تاکنون ،‌تنها سیصد روشنفکر ، که اکثرشان با ایده‌های نوه گوردون موافق نیستند ، در واکنش به این اتفاق نامه‌ای منتشر کرده‌اند.
آنان ضمن اعلام حمایت خود از آزادی فعالیت‌های آکادمیک تصریح کرده‌اند این لکه سیاه در تاریخ دانشگاهی اسرائیل محکوم است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار