مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در راستای حفظ و جلوگیری از تخریب آثار با ارزش تاریخی، کار مرمت 25 اثر تاریخی در سطح شهرستان خوسف انجام شد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بیرجند؛ محمد رضا رضایی اظهارداشت: این آثار بیشتر شامل خانه های تاریخی است که طی سال گذشته به صورت مشارکتی مرمت شد.

وی عنوان کرد: بیشتر این خانه ها در بافت تاریخی خوسف و روستای خور واقع است و مرمت آنها بر اساس تفاهم نامه دو جانبه مالکین خصوصی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تقبل هزینه مساوی انجام شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان تازه تاسیس خوسف با 82 اثر ثبتی بیشترین آثار تاریخی ثبت شده را در استان خراسان جنوبی بعد از شهرستان بیرجند دارد، گفت: بجز آثار موجود در شهر خوسف و روستای خور دیگر آثار در روستاها به صورت پراکنده و در فاصله زیاد از یکدیگر واقع شده اند.

وی تصریح کرد: بافت قدیمی خوسف با مساحتی حدود 120 هکتار، تعداد زیادی بناهای با ارزش تاریخی و فرهنگی را در خود جای داده است.

رضایی افزود: خانه های گلی، پوشش گنبدی، حیاط مرکزی، اتاقهای دور تا دور حیاط، هشتیها، دهلیز، دیوارهای قطور، حوض باغچه وسط حیاط، به صورت هماهنگ و یکنواخت از ویژگی های معماری خانه های روستای خور است که مطابق با اقلیم منطقه به وجود آمده است.

به گفته وی در بافت خور بناهایی همچون قلعه، آب انبار، مسجد، حسینیه، حمام وخانه های قدیمی وجود دارد که اکثرا متعلق به دوره صفویه است./س

برچسب ها: مرمت ، آثار ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.