
باشگاه خبرنگاران جوان؛ خدیجه احمدی ـآیتالله علی عندلیبی در این مراسم ضمن تشکر از حمایتهای صورت گرفته، با اشاره به اهمیت مباحث اقتصادی در عصر کنونی گفت: «کتاب "فقه بورس و اوراق بهادار" محصول سالها کار علمی در دفتر فقه معاصر حوزههای علمیه است که به یاری اساتید بزرگوار به ثمر نشسته است. امروز در حالی که پس از نزدیک به پنج دهه از پیروزی انقلاب اسلامی با تحولات زیادی روبهرو هستیم، نیاز به توسعه و تقویت نرمافزارهای دینی و فقهی به همان اندازه که در گذشته به سختافزار توجه داشتیم، ضروری است. شایسته است که مسائل نرمافزاری و قانونگذاری بهویژه در حوزههای علمیه مطرح و مورد بحث قرار گیرد.
او همچنین بر لزوم ورود فقه به مسائل مختلف زندگی اجتماعی تأکید کرد و افزود: در دنیای امروز، چالشهایی مانند حوزه خانواده، قضاوت، اقتصاد و فرهنگ به مسائل اصلی جامعه تبدیل شدهاند که نیازمند توجه ویژه فقها هستند. این مسائل باید به صورت مکرر مورد بررسی، تدریس و تدوین قرار گیرند تا پاسخگویی به نیازهای جامعه در عرصههای مختلف ممکن باشد.
در ادامه، آیتالله مهدی شبزندهدار، دبیر شورای عالی حوزههای علمیه، با تأکید بر ضرورت شناخت دقیق موضوعات نوپدید و جدید در فقه، اظهار داشت: مباحث نوظهور علمی هیچ کم و کاستی نسبت به فقه سنتی ندارند. تمامی قوت و دقتهایی که در فقه سنتی وجود دارد، در این مباحث نیز به کار گرفته شده است. البته ورود به این مباحث نیازمند شناخت دقیق موضوع است، و این امر بدون همکاری و تعامل مؤثر میان دانشگاهیان و حوزههای علمیه امکانپذیر نخواهد بود.
او در ادامه افزود: موضوعات و سوالات جدید جامعه امروز کاملاً متفاوت از صد سال پیش است و انتظار از فقه معاصر این است که بتواند پاسخهای روشن و دقیقی به این مسائل بدهد. بسیاری از مسایل نوپدید در تمام ابعاد زندگی انسان تاثیرگذار شده است و کسانی که میخواهند در این امور پایبند به احکام و حدود الهی باشند، باید بهطور جدی از حوزههای علمیه راهحلهای فقهی دریافت کنند.
آیتالله شبزندهدار همچنین بر لزوم پیشقدم بودن حوزههای علمیه در طراحی و ورود به مباحث نوظهور تأکید کرد و گفت: حوزه علمیه باید قبل از آنکه مباحث نوظهور در جامعه برجسته شوند، به طراحی و ورود به این مباحث پیشقدم باشد. مسائل نوظهور باید به دروس حوزوی وارد شوند، زیرا تا زمانی که این مباحث در کلاسهای درس طلاب مطرح نشود، همچنان تضارب آرا و نظرات مختلف ادامه خواهد داشت.