دستغیب با تاکید بر این که گردشگران خارجی بهترین مبلغ گردشگری ایران در جهان هستند، معتقد است در سی سال پس از انقلاب هنوز ضعف‌ های جدی در برخورد با گردشگران خارجی داریم و مسئولان نتوانسته‌اند در این باره فرهنگ‌سازی کنند.

احمد رضا دستغیب، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: در صنعت گردشگری با مشکلات جدی روبه رو هستیم و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی داریم متاسفانه خدمات و گردشگر ارزش قائل نیستیم این امر نیاز به هماهنگی و فرهنگ سازی و تبلیغ سینه به سینه دارد.
 
دستغیب اضافه کرد: در حال حاضر در کشور جایگاه معاونت گردشگری  بخوبی تعریف نشده اشت سازمان میراث فرهنگی باید از ظرفیت جایگاه معاونت رئیس جمهور استفاده کند. این سازمان باید با تعامل با سفارتخانه‎ های ایران در کشورهای مختلف و رایزنان فرهنگی وجهه گردشگری و فرهنگی ایران را آنطور که هست به جهانیان بشناسد.
 
  نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انتظار ما براین است  که جایگاه معاونت گردشگری در ارائه خدمات به خوبی در کشور تبیین شود و تغییر مکرر مدیران در مرکز و کشور یکی از دغدغه های جدی است باید به این موضوع توجه اساسی شده تا بتوانیم به پویایی این صنعت اشتغال زا و درآمد زا کمک کنیم.
 
دستغیب اظهار داشت: در سال‌ها و به خصوص در ماه‌های گذشته برخی کشورهای غربی با موضع گیری‌ هایشان درباره ایران و برخی مناقشات سیاسی، چهره دور از واقعیتی از ایران در دنیا منعکس کرده‌اند. این تبلیغات منفی اگرچه بر ماهیت صلح طلبانه ایران بی تاثیر بوده و هست، اما بدون شک بر روند ورود گردشگران خارجی به ایران تاثیر گذار بوده، چنانکه در سال‌ ها و ماه‌ های گذشته آمار ورود گردشگر خارجی به ایران در مقایسه با قبل کاهش چشمگیری داشته‌است.
 
وی با تاکید براینکه سفارت خانه‎های ایران در کشورهای مختلف این روزها تنها یکسری کارهای اداری و دفتری انجام می‎دهند افزود: سفارت خانه‎ها و رایزن‎های فرهنگی ما باید در زمینه تبلیغات گردشگری فعال شوند. چون ما اعتبارهای لازم برای تبلیغات در شبکه‌‍ های تلویزیونی مختلف نداریم. بنابراین یکی از روش جذب گردشگر این است که سفارت خانه ‍‍ها و رایزن‍‌‍ های فرهنگی در کشورهای مختلف فعال شوند. البته من هنوز این ظرفیت را در سفارت‌های ایران در دیگر کشورها نمی‍بینم. آنها توانایی معرفی خوب ایران را ندارند.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی آموزش درباره ایران را به عنوان یکی از راهکارهای شناسایی ایران به کشورهای دیگر دانست گفت: البته ابلاغ‌ هایی در این زمینه انجام شده که نباید در حد حرف بماند.
 
دستغیب  از برگزاری نمایشگاه‌ ها و هفته‌ های فرهنگی ایران به عنوان دومین راه‍کار برای شناساندن ایران و گردشگری کشور به مردم دیگر کشورها یاد کرد و گفت: روش دوم برگزار نمایشگاه‌‌ ها و هفته‌ های فرهنگ ایران است که پیش از این برگزار می شد و اکنون تعطیل شده است. ما باید در کشورهای دیگر نمایشگاه هایی با محوریت فرهنگ و گردشگری ایران داشته باشیم. این روش تاثیرات فراوانی روی مردم کشورها دارد و می تواند آن‌ها را با آداب و سنن ایران آشنا و اعتمادشان را بیشتر کند. این نمایشگاه ها پل های ارتباطی هستند بین ایران و مردم دنیا.
 
وی در ادامه توریست های خارجی که به ایران می آیند را اصلی ترین و تاثیرگذار ترین تبلیغات برای گردشگری کشور می داند. او در این مورد تاکید می کند: گردشگرانی که از خارج از کشور می آیند بهترین مبلغ برای فرهنگ و گردشگری ایران هستند. موضوعی که  به آن توجه نمی شود.
 
نماینده شیراز خاطر نشان کرد: این موضوعات و مشکلات توسط همین گردشگر در کشورهای دیگر منعکس می شود. از رفتار یک شهروند گرفته تا رفتار مسئولان هتل، فروشگاه، رستوران همه می تواند تاثیر گذار باشد./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار