یک فوق تخصص جراحی گلوکوم (آب سیاه) با اشاره به اینکه بیماری آب سیاه ابتدا دید محیطی را کم می‌کند و به تدریج به کاهش دید مرکزی می انجامد، گفت: در بسیاری از افراد ابتدا دید در شب دچار اختلال می‌شود ولی در اکثر موارد تا مراحل پیشرفته که دید مرکزی کم می شود، افراد متوجه بیماری نمی شوند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه
دکتر نوید نیلفروشان گفت: طی مطالعه ای مشخص شد 50 درصد مبتلایان به آب سیاه از بیماری خود خبر نداشته اند.

نیلفروشان با اشاره به نتایج مطالعات انجام شده درباره گلوکوم در برخی شهرهای کشور، گفت: طی این تحقیقات مشخص شد که حدود 1 تا 2 درصد از افراد بالای 40 سال دچار این بیماری می‌شوند. این آمار با سایر کشورها مطابقت دارد.

وی ادامه داد: اکثر بیماران دچار گلوکوم‌های زاویه باز هستند و 50 درصد افرادی که این مطالعه بر رویشان انجام شد از بیماری خود خبر نداشتند.

نیلفروشان با بیان اینکه در نوع شایع گلوکوم که "گلوکوم زاویه باز" نامیده می شود تفاوتی درمیزان شیوع بیماری میان زنان و مردان وجود ندارد، گفت: اما در گلوکوم زاویه بسته که شیوع کمتری دارد، زنان 3 تا 4 برابر بیشتر از مردان مبتلا می‌شوند.

این جراح و متخصص بیماریهای چشم ضمن اشاره به اینکه گلوکوم معمولا در افراد بالای 40 سال بروز می کند

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ژنتیک عامل مهمی در بروز این بیماری است، گفت: عوامل محیطی و تغذیه‌ای نقش چندانی در بروز گلوکوم یا آب سیاه ندارند اما گاهی ممکن است فرد به صورت ثانویه مبتلا شود، به عنوان مثال یک ضربه شدید به چشم اصابت کند، یا به دنبال استفاده از داروهای کورتون‌دار در معرض ابتلا قرار بگیرند. همچنین احتمال ابتلای افراد دیابتی یا دارای مشکلات تیروئیدی به گلوکوم نیز وجود دارد.

این متخصص چشم درباره علائم گلوکوم گفت: این بیماری ابتدا دید محیطی را کم می کند و به تدریج به کاهش دید مرکزی می انجامد. در بسیاری از افراد ابتدا دید در شب دچار اختلال می‌شود ولی در اکثر موارد تا مراحل پیشرفته که دید مرکزی کم می‌شود، افراد متوجه بیماری می‌شوند.

نیلفروشان درباره گلوکوم زاویه بسته که در زنان شایعتر است، عنوان کرد: این نوع از بیماری گاهی به صورت حاد و ناگهانی خود را نشان می‌دهد و ممکن است با تهوع و استفراغ همراه شود و درصد کمی از بیماران دچار این علامت می شوند.

برچسب ها: کرمانشاه ، دید ، سیاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.