ماهواره ظفر که توسط پژوهشگران علم و صنعت ساخته شده تا خرداد ماه 1392 به فضا پرتاب می شود.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛ دکتر حسین بلندی، رئیس مرکز تحقیقات فضایی علم و صنعت در هفته جهانی فضا گفت: در ابتدا اولین روند شکل گیری و حرکت به سوی برنامه های فضایی با تدبیر رهبری صورت گرفته است به عنوان اولین پرتاب باید از ماهواره سینا یاد کرد تا زمانی که در دولت نهم عزم ها جزم شد که شورای عالی فضایی تشکیل شود که در چنین عرصه ای دشمن به دنبال سیاه نمایی بود.

وی افزود: بر طبق برنامه های انجام شده سه ماهواره به سه دانشگاه سپرده شده تا مبانی تولید را پیش گیرند که در ابتدا سازمان فضایی ملزم به استفاده از همکاری های کشورهای خارجی شد که در آن زمان هیچ کشوری حاضر به همکاری حتی در حیطه ی طراحی های ماهواره با ایران نشد که نهایتا به این نتیجه رسیدیم باید خودمان کار را شروع کنیم.

 وی تصریح کرد: حتی به عنوان نمونه ماهواره مصباح را هیچ کشوری حاضر نشد که پرتاب آن را به عهده بگیرد نهایتا ماهواره امید به تولید و بهره برداری رسید که توسط پرتاب گر داخلی به فضا پرتاب شد و اولین جرقه های امید در دل مسئولان ایجاد شد زیرا ماهواره امید ساختی بومی داشت.

وی اظهار داشت: در سال 88 ماهواره امید ساخته شده و تمام اجزای آن در داخل کشور بومی سازی شد.

مهمترین بحث در این حیطه زیر ساخت های ماهواره یاد شده بود که توانستیم با همان رویکرد آن را در فضا شاهد باشیم، از تفاوت های ماهواره نوید و ظفر گفت: ماهواره ظفر طول عمر یک سال و نیمه دارد با توان عملیاتی بسیار بیشتر از ماهواره نوید.

افزایش این توانمندی ها باعث هراس در دل دشمنان شد در صورتی که ماهواره ساخت داخل ما کاملا صلح آمیز است.

وی یاد آور شد: اگر بخواهیم ساخت اولین ماهواره وطنی را با رژیم صهیونیستی قیاس کنیم باید بگوییم رژیم صهیونیستی با کمک کشورهای دیگر و پشتیبانی های مالی که از آن شد ظرف مدت 10 سال توانست اولین ماهواره خود را در مدار قرار دهد درصورتی که ساخت اولین ماهواره ایران با تمام کاستی ها ظرف مدت کمتر از یک سال ساخته شده و به فضا پرتاب شد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار