رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از باغ موزه قصر و بخشهای مختلف مجموعه شامل عمارت مارکوف، نیایشگاه، زورخانه، بند موزه هنر، مرکز اسناد، محوطه و ساختمان زندان سیاسی بازديد کرد.

 
به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران، در این بازدید مهندس علی اصغر مونسان مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی گفت: پس از تحویل زندان قصر به شهرداری تهران ایده های بسیاری ازسوی طراحان برای تبدیل این مجموعه به یک مرکز فرهنگی بررسی گردید و نهایتاً براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، تبدیل زندان قصر به مرکز فرهنگی با محوریت تاریخ انقلاب اسلامی در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.
 
مونسان افزود : با انجام مطالعات گسترده تاریخی شهر تهران، حدود و ابعاد باغ قصر قجر مشخص و در طراحی مجموعه اعمال گردید و بناهایی که تخریب شده بودند با استفاده از روش های مختلف، شناسایی و در مجموعه معین و معرفی شدند. دو بنای مهم مجموعه یعنی عمارت مارکوف و ساختمان موسوم به زندان سیاسی نیز با رعایت اصول فنی مرمت و به موزه عین به عین زندان در دوران پهلوی اول و دوم، بخش¬های فرهنگی، و گالری های موضوعی و کاربردی تبدیل شده است.
 
 مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران همچنین اضافه کرد : در طراحی مفهومی و هویت بخشی این مجموعه سعی شده با بهره مندی از جاذبه های هنر و خلاقیت هنرمندان ایرانی و بکارگیری فناوری های مدرن و دیجیتال، بخشهایی از تاریخ معاصر به گونه ای هدفمند، جذاب و تاثیرگذار عرضه شود. ضمن اینکه ایجاد باغ راه های ایرانی در محوطه مجموعه، فضایی بانشاط ومفرح برای شهروندان و بازدید کنندگان ایجاد کرده است.
 
وی افزود : باغ موزه قصر روایت تاریخ چندساله تهران و مبارزات و دلاورمردی های زندانیان سیاسی و مفاهیم غنی انقلاب است که بصورت مرحله ای و در بازه زمانی به مجموعه اضافه و بر غنای فرهنگی و محتوای آن افزوده است . داستانی که راوی آن بنا و رخدادهای داخل آن است ، روزهای خوش و ناخوش زندگی خود را بازگو می کند و شرح مبارزات مردان و زنانی را که جان خود را در راه آزادگی گذاشتند باز میگوید ودراین بین گریزی به خاطرات خود می¬زند که موقعیت و فضای داستان را بازگوکند.
 
 همچنین شبیه سازی بناها، از باغ تا قصر، از قصر تا زندان و از زندان تا باغ موزه، بازسازی زندان¬های دوره پهلوی اول و دوم در ساختمان مارکف در قالب موزه ایجادفضایی واقع-گرایانه و تاثیرگذار از وضعیت زندانیان سیاسی زندان قصر، انتقال مفاهیم موردنظر از طریق آثار حجمی و هنرهای مفهومی از مصادیق طرح مفهومی در باغ موزه قصر است.
 
این مجموعه 7 هکتاری با زیربنایی بالغ بر 20 هزار مترمربع آماده افتتاح و بهره برداری است و طی روزهای آتی پذیرای قدوم شهروندان خواهد بود. /ل
برچسب ها: باغ ، موزه ، قصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار