توجه و تبيين رابطه سينما و منظر به ويژه در دهه هاي اخير جايگاه خود را در هر يك از حوزه ها پيدا كرده و بر روي نحوه ارتقاي كيفيت زندگي و بازيابي محيط هاي بومي متمركز شده است.

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه آثار معماران منظر به عنوان عناصري كه طراحي شده و آگاهانه ساخته شده است ديده يا درك نمي شود.
وي افزود: روايات منظر در تمام فرهنگ ها، اهداف مشترك دارند و راويان منظر چه در حوزه سينما و چه در حوزه ساير علوم ديداري و شنيداري مي‌كوشند با بياني مناسب به انتخاب مردم در آنچه مي‌خواهند و نمي خواهند كمك كنند.
قهاري تصريح كرد: بيان صريح و روشن مي‌تواند با بازگويي تكثير و تطبيق در طول زمان، موقعيت فرهنگ هاي بومي را تقويت كند و مكان هاي با ارزش را چنان ماهرانه به تصوير كشيده و ساخته شوند كه با يادآوري دوباره احساسات همگان برانگيخته شود.
رئيس  انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: محصول دنياي سينما و منظر و خوانش زندگي بوده و نه فقط تنها نمايش آن باشد.
وي اظهار داشت: منظر بخشي از هويت يك سرزمين و ساكنين آن است يك هنر در زماني كه خلق مي شود به انتظار روايت از خود نمي‌ماند بلكه خود يك روايت است و براي ثبت و ضبط آن در لحظه بايد شتاب كرد.
قهاري خاطرنشان كرد: منظر صحنه نمايشي بوده با تعداد زيادي هنرپيشه مانند ساختمان ها، گذرها،‌ تكنولوژي، مردم و درختان كه به صحنه مي‌آيند و مي‌روند بعضي ها يك روز مي‌مانند و بعضي ها يك هفته و يا سال هاي طولاني اما با چهره اي ديگر به طوريكه همه جهان يك صحنه است و همه موجودات با ساخته هايشان هنرمندان آن هستند.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران افزود: توجه به تبيين رابطه سينما و منظر به ويژه در دهه هاي اخير جايگاه خود را در هريك از حوزه ها پيدا كرده و بر روي نحوه ارتقاي كيفيت زندگي و بازيابي محيط هاي بومي متمركز شده است.
وي تاكثد كرد: انجمن مفاخر معماري ايران در پنجاه و هشتمين گفتمان هنر و معماري كه 12 مهر در موسسه موزه هنر امام علي برگزار مي شود به موضوعاتي همچون بازتاب يا تعريف منظر در سينما، كارنامه سينمايي جهان و ايران در بيان منظر معمارانه و نيز تفكر غالب در سينماي ايران در خصوص منظر و معماري مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد./ي2
برچسب ها: سینما ، معماری ، منظر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار