یک خبرگزاری غربی در گزارشی به تلاش محمد مرسی رئیس جمهور مصر در راستای تغییر اولویتهای سیاست خارجی مصر اشاره کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، محمد مرسی رئیس جمهور مصر در سه ماه ریاست جمهوری خود از زمان به دست گرفتن اداره امور تاکنون تلاش کرده است دیپلماسی این کشور را تغییر شکل دهد و درعین حال تلاش می کند سرمایه گذاری خارجی مورد نیاز برای بهبود اوضاع مصر پس از انقلاب را جذب کند.

این رهبر اسلام خواه مصر با رفت و آمد بین پکن ، نیویورک ، بروکسل و آنکارا تلاش کرده است به احیای جایگاه واقعی مصر به ویژه در مسائل مربوط به خاورمیانه ازجمله مسئله سوریه و فلسطین کمک کند .

وی با فاصله گرفتن از انور سادات و حسنی مبارک اسلاف طرفدار غرب خود ، از آنچه که به حاشیه رانده شدن مصر طی چند دهه اخیر نامیده ، انتقاد کرده است .

مصطفی کمال السید استاد علوم سیاسی در دانشگاه قاهره گفت تحرکات زیادی در عرصه بین الملل وجود دارد اما انعطاف پذیری به جای تغییرات اساسی باعث نگرانی در خارج و دلسرد شدن سرمایه گذاران می شود .

مرسی با صراحت کناره گیری رژیم سوریه را خواستار شده و گفتگو با ایران را که طی سی سال گذشته متوقف شده بود آغاز کرده اما روابط کامل دیپلماتیک بین تهران و قاهره هنوز ازسر گرفته نشده است. مرسی همچنین در هیاهوی موجود ، روابط با ترکیه را ازسر گرفته و به چین سفر کرده است .

وی هنوز برای سفر به واشنگتن که متحد سنتی قاهره به شمار می رود ،‌ برنامه ریزی نکرده است.

روابط مصر با اسرائیل در دوره ریاست جمهوری مرسی به راحتی روابط دو طرف در دوران مبارک نیست اما بااین حال مرسی اعلام کرد پیمان صلح سال هزار و نهصد و هفتاد و نه کشورش با اسرائیل درحال حاضر نیاز به تغییر ندارد .

خلیل العنانی تحلیلگر مسائل خاورمیانه در دانشگاه دورهام انگلیس گفت یکی از اهداف اصلی مرسی تغییر چهره خود به عنوان یک رئیس جمهور مستقل است که به گونه ای دموکراتیک توسط مردم مصر انتخاب شده است .

در طرح پنج ماده ای مرسی که برای صد روز نخست ریاست جمهوری خود اعلام کرده به سیاست خارجی اشاره نشده و بیشتر بر مسائل روزمره زندگی ازجمله جمع آوری زباله ، بهبود وضع ترافیک ، تامین غذای فقرا و حل بحران سوخت و همچنین احیای امنیت متمرکز است .

مرسی به خاطر اظهاراتش درمورد سوریه و همچنین حمایت از فلسطینیان در سازمان ملل متحد ، در داخل با استقبال روبرو شد .

تحلیلگران می گویند مرسی تلاش می کند عملکردی دقیق داشته باشد . وی از یک سو تلاش می کند مردم مصر او را بیش از حد طرفدار آمریکا نبینند و از سوی دیگر سعی می کند کمک چند میلیارد دلاری غرب به کشورش همچنان ادامه یابد .
برچسب ها: مرسی ، مصر ، ایران ، سیاست خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار