نزدیك به 72 هزار هكتار بافت فرسوده در 471 شهر كشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان عمران و بهسازی كشور به نوسازی هفت هزار هكتار بافت فرسوده تا زمان حاضر اشاره كرد و گفت: بافت فرسوده مشخصه های خاصی از جمله نفوذ ناپذیری و عرض كم معابر، مساحت پلاك های واقع در آن و ناپایداری ساختمان ها در حوادث قهری دارد.

كیانپور بستر سازی و سیاست گذاری مناسب برای جلب مشاركت بخش خصوصی در نوسازی و بهسازی بافت فرسوده را مسئولیت دولت در این بخش دانست و افزود: شهرداری ها نیز با مكانیزم های موجود و تخفیفات 50 درصدی بر اساس ماده 16 قانون ساماندهی در اعطای مجوزها و پروانه بهره برداری، موجب جذب سرمایه گذاری و افزایش تمایل مردم برای نوسازی در بافت های فرسوده می شوند.

وی جلب حداكثری مشاركت مردم و سرمایه گذاران بخش خصوصی را موجب تسریع در روند نوسازی و بهسازی بافت فرسوده دانست و تصریح كرد: شهرداری ها و شورای های اسلامی شهرها، مكانیزم مناسبی برای كمك به تسریع اجرای این برنامه تدوین كنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینكه در حال حاضر 44 هزار هكتار سكونتگاه غیر رسمی، بافت حاشیه ای و نابسامان در شهرهای بالای 150 هزار نفر كشور وجود دارد، ادامه داد: 5/8 میلیون نفر در 72 هزار هكتار بافت فرسوده و 5/5 میلیون نفر در سكونتگاه های غیر رسمی ساكن هستند كه معادل 30 درصد جمعیت شهری كشور محسوب می شود.

وی اعتبار مورد نیاز نوسازی و بهسازی هر هكتار بافت فرسوده را 100میلیارد ریال دانست و خاطر نشان كرد: این رقم در سطح 72 هزار هكتار بسیار كلان می شود و بدون مشاركت و سرمایه گذاری بخش خصوصی نمی توان این مناطق را اصلاح كرد.

كیان پور با بیان اینكه امسال 120 هزار واحد در بافت فرسوده كشور به بهره برداری می رسد، افزود: تا کنون 81 هزار واحد مسكونی به بهره برداری رسیده و مابقی 39 هزار واحد نیز تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

این مقام مسئول، به پرداخت تسهیلات برای 200 هزار واحد طی امسال اشاره كرد و یادآورشد: تسهیلات مورد نیاز 100 هزار واحد از این میزان، از محل منابع داخلی بانك ها با نرخ 20 درصد در دوران مشاركت و 15 درصد در دوره فروش اقساطی، 100 هزار واحد دیگر نیز با شرایط و تسهیلات مسكن مهر پرداخت خواهد شد./ع


برچسب ها: بافت ، فرسوده ، کشور ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.