درحال حاضرازلحاظ بیماری های مربوط به طیورمشکلی درواحد های مرغداری استان زنجان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکززنجان،مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به وجود طرحی دررابطه با تولیدمرغ بدون آنتی بیوتیک درمرغ داری های استان،گفت:دراین طرح،دردوره پرورش مرغ،هیچ دارویی درواحد های مرغداری مصرف نمی شود.

کرمی با بیان اینکه مرغداری هامی توانندمتقاضی اجرایی نمودن این طرح در واحد خود باشند،افزود:دراین طرح ازاول تا پایان دوره مرغداری بااعمال مدیریت های بهداشتی وکنترل عوامل بیماری زا ازمصرف داروخودداری می شودوبه این ترتیب مرغ تولیدی عاری ازهرگونه آنتی بیوتیک است.

وی با یادآوری اینکه طرح تولیدمرغ بدون آنتی بیوتیک دراستان دربرخی واحد ها اجرایی شده است،ادامه داد:به طورکلی آنتی بیوتیک زمانی درواحد های مرغداری استفاده می شودکه درطول دوره،گله دچارمشکل بیماری شودواین درحالی است که تجویزداروتنها بانظردامپزشک وازطریق نمونه برداری وآزمایش انجام می پذیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان دررابطه با تاثیرداروهابه اعضای مرغ که به صورت جداگانه در بازار عرضه می شود،گفت:جگرمرغ یکی ازاعضایی است که دربازار به صورت جداگانه عرضه می شودواین عضوحساس به صورت طبیعی مواد زائد بدن را پالایش می کندودرمواردی که براثر فعل وانفعالات فیزیکی وشیمیایی مواد زائد وارد بدن می شوداحتمال ذخیره شدن درجگروجوددارد به همین دلیل گاهی توصیه می شود که این عضو کمتر مصرف شود ولی هیچ گاه مصرف آن به صورت صد درصد منع نشده است.

کرمی با بیان اینکه در استان زنجان برواحدهای تولید مرغ ازاول جوجه ریزی از طرف دامپزشکی نظارت صورت می گیرد،افزود:این نظارت ها در راستای کنترل بیماری ها است واین درحالی است که علاوه برطول دوره پرورشی در کشتارگاه نیز کارشناسان دامپزشکی بر سلامت طیور نظارت می کنند.

وی تصریح کرد:مرغ های تولید شده دراستان کاملاتحت نظردامپزشکی هستند و درکشتارگاه علاوه براین که کارشناسان دامپزشکی بربهداشت طیورنظارت می کنند ناظرین شرعی نیزبرذبح شرعی طیورنظارت دارند./س
برچسب ها: بیماری ، طیور ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.