نکته کلیدی که اندیشمندان اسلامی به آن اذعان دارند این مطلب است که دین با شمشیر پیشرفت نکرد بلکه با برهان به پیش رفت و هدایت جامعه را رقم زد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، يكي از مسايل مورد توجه همه انسان‌ها صلح جهاني و احترام به اديان الهي است.

اما طي روزهاي اخير انتشار فيلم موهن و اهانت صريح به مقدسات اسلام و ساحت پيامبر اعظم(ص) واكنش هاي مختلفي را در پي داشت، يادداشت زير با پرداختي كوتاه مباني صلح جهاني و احترام به مقدسات ديني را بررسي كرده كه در پي مي‌آيد.

 یکی از مسائل مهم در مورد گفتگوی بین ادیان، اهتمام به انتقال دستاوردهای گفتگوی بین ادیان می‌باشد. گذر از پوسته دین و رسیدن به مغز دین جزو اهداف اصلی انبیاءدر تبلیغ رسالت بوده است، و همه اندیشمندان واقع بین بر این نظر و اندیشه اند که سلسله ابلاغ رسالت انبیاء در طول هم قرار داشته است و حرف همه آنها یکی بوده است، انبیاء توحید را همان عمل کردن بر مبنای فطرت پاک انسانی  می‌دانسته اند و ما شاهدیم در جوامع بشری، ادیان مختلف که در اعتقادات خود خدا را مد نظر قرار می‌دهند و در عین حال دین خود را دارای کمال می‌دانند اما ادیان دیگر را نیز تخطئه و انکار  نمی‌کنند لذا بهتر است به جای پرداختن به اختلافات ادیان، به روش‌ها و اهداف ادیان بیشتر نظر داشته باشیم تا بتوانیم با بررسی این اهداف به مطلوب مورد نظر دست یابیم.
 
در قرآن کریم گفتگوی میان ادیان تنها در بستر شناخت منطقی و عقلانی و نظری امکان پذیر می‌باشد. نکته مذکور اشاره صریحی به آیه«لااکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغیّ» دارد، لذا از منظر قرآن شناخت و معرفت صحیح لازمه تعامل سازندۀ بین ادیان معرفی گردیده است. در شرح این آیه شریفه اندیشمندان اسلامی اعتقاد دارند خداوند تبارک و تعالی انسان و بشر را در نظام تکوین آزاد خلق کرد اما در نظام تشریع پذیرش دین را واجب کرده است.  
 
نکته کلیدی که اندیشمندان اسلامی به آن اذعان دارند این مطلب است که دین با شمشیر پیشرفت نکرد بلکه با برهان به پیش رفت و هدایت جامعه را رقم زد.
 
باید اذعان نمود جهانی شدن مقوله‌ای انحصاری در زمینه خاصی از فرایندها را شامل نمی‌شود بلکه همه جنبه‌های فرهنگی،اقتصادی،نظامی،سیاسی،ورزشی و غیره را شامل می‌گردد. بشر بر اساس فطرت خود که همانا جهانی بودن انسان است در مسیر انتقال و توسعه افکار و اندیشه خود در جهان تلاش می‌کند و باید این خصیصه انسان را یکی از آثار جهانی شدن دانست و در عین حال باید جهان شمولی ادیان را مدنظر قرار داد زیرا صلح ،عدالت،مبارزه با تبعیض،مخالفت با ظلم و... موضوعاتی است که ادیان آسمانی آن را دنبال می‌کنند و همه انسان‌ها نیز به لحاظ فطری و همچنین دارا بودن عقل سلیم خواهان این مواهب می‌باشند.
 
جهانی شدن در طول هدف انبیاء الهی است باید در نظر داشت که یهودیت و مسیحیت و اسلام هر کدام به دنبال تشکیل حکومت جهانی و ایجاد امت واحده بودند. مجموع آیات قرآن نشان می‌دهد که جهانی شدن و جهانی سازی در اصل جزو اهداف انبیاء بوده است لذا می‌شود از جهانی شدن به عنوان یک فرصت حیاتی برای انتقال دستاوردهای گفتگو های بین ادیان نام برد.
 
رسالت همه ادیان آن است که بشر به کمال برسد و از جمله مهمترین جلوه های کمال، زندگی در صلح و آرامش البته مبتنی بر عدالت است. در اسلام  مقوله صلح دارای جایگاه مبنائی و گستردهای است و سلام و سلم در اسلام مکرر کاربرد دارد و روزانه بارها مسلمین با این شعار همدیگر و یا دیگران را خطاب قرار میدهند، به عالیترین شکل توجه به صلح و دوستی را ترویج میدهد. سلام به مفهوم صلح یکی از نامهای پروردگار میباشد:« هو الله  الذّی لا اله هو الملک السلام»

 قرآن، صلح جهانی را برای بشریت مژده داده و میفرماید« ای کسانی که ایمان آورده اید همگی در صلح درآیید و از پیروی شیطان بپرهیزید که او دشمن آشکار شماست »  قرآن حتی در مورد اعراب جاهلیت که به جنگ و خونریزی عادت کرده بودند می‌فرماید: « چنانچه برای صلح آغوش گشودند تو نیز برای صلح آغوش بگشای» .

 در سیره عملی پیامبر اسلام نیز نمونه‌های متعددی از صلح خواهی و صلح دوستی و پیمان‌های صلح متعدد را میتوان برشمرد که هر یک برای بشر معاصر درسهای بزرگی در بر دارد.

یادآوری همین یک مورد بس که پس از فتح مکه، پیامبر اسلام در شرایطی که امکان مجازات و تنبیه بسیاری از دشمنان را داشت، می‌فرماید: الیوم یوم المرحمة ( امروز روز شفقت و بخشش است).
 
کسانی که با نام اسلام احیانا دست به جنایت و کشتار مردم بی‌گناه می‌زنند و با ارتکاب اعمال انتحاری دامن‌شان به خون افراد بی‌گناه آلوده است در مقابل دستورات شفاف اسلام قرار گرفته اند و هرگز مسلمان و پیرو پیامبر اسلام (ص)که پیامبر رحمت است، نیستند.

 حجت الاسلام محمدحسین مختاری

منبع: ستاد حقوق بشر
برچسب ها: صلح ، رسالت ، ادیان ، توحیدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار