پایگاه اینترنتی فارین افرز در گزارشی درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا اعلام کرد: ماهیت مخفیانه حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان باعث افزایش نگرانیها در این خصوص شده است .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فارین افرز، دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از زمان به دست گرفتن قدرت ، تعداد و دقت حملات هواپیماهای بدون سرنشین این کشور را علیه اهداف تروریستی در پاکستان به شدت افزایش داده است. اما آمریکا در این جنگ گسترده تر علیه تروریسم موفق نخواهد شد مگرآنکه برنامه هایش را در این زمینه شفاف تر سازد و کنترل چنین عملیاتی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) به ارتش واگذار کند .

ماهیت مخفیانه حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا باعث افزایش نگرانی ها در این خصوص شده است .

حتی در میان حامیان حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به منظور مقابله با تروریسم نیز درخواست های فراوانی برای شفافیت بیشتر ، پاسخگویی بیشتر و نظارت بیشتر وجود دارد .

در حقیقت ، افزایش شفافیت تنها راه پاسخگویی نیست . آمریکا باید درعوض به دنبال نظارت بهتر و بازنگری در قانون مقابله با تروریسم باشد .

تصور کنید دولت آمریکا در برنامه های هواپیماهای بدون سرنشین خود شفافیت کامل را به کار بگیرد . این مسئله بدون شک باعث پاسخگویی بیشتر بدون یک سیستم نظارتی مورد نیاز خواهد شد . مقامات همه اطلاعات لازم را برای مردم منتشر خواهند کرد تا آنها خودشان اصول اخلاقی مربوط به برنامه های هواپیماهای بدون سرنشین را ارزیابی کنند . این مسئله شامل پاسخ دادن به برخی پرسش هاست ازجمله اینکه : این حملات چه خطرهایی درپی خواهد داشت ؟ حملات هواپیماهای بدون سرنشین به چه چیزهایی آسیب وارد خواهد کرد ؟
در عمل ، اگرچه شفافیت کامل نه به لحاظ اخلاقی و نه به لحاظ استراتژیک ایده آل است اما دولت وظیفه دارد از شهروندان خود محافظت کند . اکنون باید این سوال را مطرح کرد که چه میزان شفافیت کافی است ؟

جک گلداشمیت استاد دانشگاه هاروارد گفت واشنگتن از آن بیم دارد که شفافیت کامل برنامه های مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین باعث شود تا یکی از قوی ترین تسلیحات ضد تروریسم به سلاحی غیرقابل استفاده تبدیل شود .

آمریکا دو سال پیش در تلاش برای فائق آمدن بر کشمکش موجود برسر مسئله شفافیت برنامه هواپیماهای بدون سرنشین خود ، به کنگره نقش نظارتی بر این روند داد .

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا علیه شورشیان پس از حملات یازدهم سپتامبر سال دو هزار و یک آغاز شد ، در آخرین سال ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا افزایش یافت و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نیز به شدت تقویت شده است .

آمریکا تاکید دارد هدف از حملات هواپیماهای بدون سرنشین این کشور از بین بردن تروریست هاست اما این حملات کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان را درپی داشته است و این مسئله باعث تنفر و خشم مردم نسبت به واشنگتن شده است .

افغانستان ، عراق ، پاکستان ، یمن و اخیرا لیبی کشورهایی هستند که آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین خود برای حمله به آنها استفاده کرده است .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار