برای کاهش میزان زنان آسیب پذیر در مقابل ایدز 22 مرکز مشاوره در کشور وجود دارد.

دکتر عباس صداقت، رئیس اداره ایدز و وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: زنان آسیب پذیر بیشتر در معرض موج سوم ایدز یعنی انتقال ایدز از طریق جنسی هستند که نیاز است خدمات بیشتری به این نوع زنان داده شود.

وی گفت: باید اطلاع رسانی عمومی برای جوانان صورت گیرد و از طرف دیگر برنامه های پیشگیری از انتقال ایدز از مادر آلوده به نوزاد در کشور تقویت شود.

صداقت عنوان کرد: وزارت بهداشت از سال 1387 اقدام به راه اندازی مراکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر کرده است که تاکنون 22 مرکز در 22 نقطه کشور وجود دارد که 4 مرکز در استان تهران است باید توجه داشت که این مرکز وظیفه ارائه برنامه های کاهش، آسیب پیدا کردن و جلب زنان آسیب پذیر، برنامه حمایت اجتماعی و ارزیابی و درمان بیماری های آمیزشي و مشاوره HIV را به صورت کاملا رایگان دارند.

صداقت در ادامه تصریح کرد: برنامه مهم دیگر تقویت پیشگیری انتقال از مادر به نوزاد است که پروتکل آن در وزارت بهداشت در حال تدوین است در واقع با کنترل بیماری و بهداشت باروری در مادر باردار آلوده می توان میزان انتقال به جنین را به صفر برسانیم.

وی ادامه داد: برای مادران باردار قانون سزارین تصویب شده تا میزان انتقال را نیز در حین زایمان کنترل کنند. همچنین کودکان متولد شده به صورت رایگان تا 18 ماه از شیر مصنوعی و شیر خشک برای جلوگیری از انتقال بهره مند می شوند.

صداقت خاطر نشان کرد: هدف وزارت بهداشت کاهش آمار مبتلایان و پیشگیری و اطلاع رسانی است.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در خصوص اطلاع رسانی ایدز در کشور تصریح کرد: اطلاع رسانی عمومی در خصوص ایدز در سال های گذشته پیشرفت خوبی داشته است و در واقع صدا و سینما رسانه های مکتوب در چند سال اخیر در خصوص این بیماری پوشش خبری خوبی دادند.

8 قسمت انیمیشن در غالب یک کاریکاتور هوشنگ با حفظ خط قرمزهای جامه تهیه شده است که چند بار از تلویزیون پخش شده است.

وی خاطر نشان کرد: به خاطر سختی این حوزه برنامه سازان علاقه مندی کمتری برای ساخت برنامه های مربوطه دارند.

صداقت یاد آور شد: تا به حال تعداد مبتلایان به HIV و ایدز 24 هزار و 290 نفر تا اول فروردین امسال گزارش شده است که از این تعداد 90/8 درصد مرد و 9/2 درصد زن هستند بیشترین رنج سنی مبتلایان به HIV در زمان ابتلا 25 تا 34 سال است که بالاترین نسبت در بین گروه های سنی دیده می شود.

وی ادامه داد: درصد راه های انتقال از سال 65 از طریق تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد 69/6 درصد، از طریق ارتباط جنسی 10/5 درصد، از طریق خون و فرآورده های خونی صفر درصد، انتقال از مادر به کودک یک درصد و 17/9 درصد از راه نا مشخص مبتلا شده اند.

وی در پایان با اشاره به این که تا به حال 235 نوزاد مبتلا به HIV از مادران آلوده در کشور مبتلا شده است افزود: از کل مبتلایان 3455 نفر به مبتلا به ایدز هستند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.