عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران گفت: خود تحریمی در حوزه فناوری اطلاعات غیرقابل جبران است.


نوید کمالی در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با بیان این مطلب افزود:در میان انواع اقدامات و تصمیمات متعدد درست و غلط کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ از ابتدای تشکیل تاکنون، قطعا فیلتر کردن جستجوگر و پست الکترونیک گوگل نابخردانه‌ترین اقدام تاریخی این کمیته خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به تاکیدات مکرر و موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام به بهرگیری از کلیه ظرفیت های رسانه و تبلیغاتی در نشر و انتشار اندیشه های اسلامی و شیعی باز هم جامعه علمی ما شاهد عملی نسنجیده و عجولانه در حوزه مسدود سازی رسانه های پر طرفدار اجتماعی است .

این محقق و پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات متذکر شد:اقدامی آنچنان عجولانه و عجیب که هر چه بیشتر واکاوی شود ، کمتر در آن اثری از منافع ملی و مذهبی دیده می شود .

وی ابراز تاسف کرد:عدم آموزش کافی و مناسب مدیران و تصمیم گیرندگان حوزه فرهنگی و اجتماعی کشور که حوزه فضای مجازی کشور تحت تاثیر تصمیمات این قشر صورت می گیرد از بعد آموزش و تصمصیم گیری فاقد نگاهی کل نگر می باشند .

کمالی عنوان کرد:با فیلتر شدن ناگهانی موتور جستجوی گوگل و سرویس پست الکترونیک بین المللی مدیران تصمیم ساز این حوزه انتظار دارند که به ناگاه سیل کاربران این دو سرویس محبوب جهانی به سرویس های داخلی جلب شود ! اما واقعیت این است که ما شاهد این حقیقت هستیم که کاربران برای دسترسی به این سامانه های فیلتر شده حاضر هستند از انواع شیوه های گریز از فیلترینگ بهره ببرند که این خود عملی مجرمانه محسوب می شود اما با این تصمیم گیری عجولانه توسط مسئولان فیلترینگ کاربران مجبور به انجام آن می شوند ..

وی اظهار داشت:در طی چند روز گذشته با فیلترینگ گوگل ما شاهد انتقال ترافیک جستجوی کشور به موتورهای خارجی دیگر از جمله بینگ و یاهو هستیم که این خود گواهی بر عدم وجود سرویسی مشابه و قابل قیاس در داخل کشور که مورد اعتماد کاربران باشد است .

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران خاطر نشان کرد:در روز های گذشته از دسترس خارج شدن پست الکترونیک «جی میل» و موتور جستجوگر «گوگل» به صورت ناگهانی و بدون اعلام قبلی بیش از 36 میلیون کاربر ایترنتی در کشور که بنا بر آمارهای جهانی بیش از 95% آنها وابسته به سرویسهای پستی و جستجوگرهای بین المللی هستند را که اغلب یا بخشی از کار و زندگی خود را بر اساس استفاده از این سرویس های اینترنتی سازماندهی کرده اند را با مشکل مواجه کرده است .

وی توضیح داد: هر چند که باید قبول کرد که فیلم موهن که هر مسلمان و آزاد اندیشی در سراسر جهان ساخت و انتشار آن را محکوم می‌کند در واقع نه ساخته گوگل است و نه اصولا روی سرویس پست الکترونیک جی‌میل قرار دارد. انتشار این فیلم روی سرویس اشتراک محتوای یوتیوب و بر اساس سیاست‌های خاص این سرویس ویدیویی صورت گرفته است.

کمالی گفت: خودتحریمی صرفا یک اقدام منفعلانه و عقب ماندن از حرکت‌های فرهنگی و علمی مردم است ار این رو لازم است شورای عالی فضای مجازی به عنوان بازوی قدرتمند انقلاب اسلامی در عرصه فضای مجازی و به عنوان نهاد بالادستی حوزه وب، باید که هر چه سریع‌تر موضع شفاف و سیاست رسمی کشور را در موارد مشابه اعلام کند تا برای همیشه جلوی اقدامات سلیقه‌ای در تعیین مصادیق فیلترینگ گرفته شود.

وی افزود:امروز باید همه تلاش کنیم تا حرکت رو به پیشرفت انقلاب همچنان باقی بماند و باید از ظرفیت رسانه ها در این امر استفاده کنیم، هرچند جی میل و یوتیوب در اختیار و مدیریت ما نیست اما باید از ابزارهای دشمن برای تبلیغ اندیشه‌های انقلاب اسلامی ایران و بیداری اسلامی استفاده کنیم.


برچسب ها: عضو ، انجمن ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.