سازمانهای مردم نهاد اسلامی در هند تاکید می کنند که دین مبین اسلام و کتاب آسمانی آن قرآن، حقوق بسیار مناسبی را برای زنان تعیین کرده است که در قانون هندوستان منعکس نشده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، هندوستان رسماً كشوري سكولار و غير مذهبي است، زيرا قانون اساسي هيچ دين خاصي را به عنوان دين رسمي تعيين نكرده است و به خاطر سابقه تاریخی حضور ادیان و فرق مختلف در آن، برخی عقاید و رفتارهای غیرعقلایی و خرافی در آن دیده می شود.

مسلمانان دومين گروه مذهبي را در هند تشكيل مي دهند. هند با حدود 150 میلیون مسلمان، بعد از اندونزي و پاكستان بيشترين جمعيت مسلمان را در خود جاي داده است، لذا زنان مسلمان هندی به عنوان یکی از اقشار پیش رو و فعال در اجتماع، همواره به دنبال اجرای حقوق و قوانین مترقی اسلامی در این کشور بوده و تلاش دارند تا این مزیت ها را در قوانین سراسری کشور هندوستان وارد کنند.

سازمانهای مردم نهاد اسلامی در هند تاکید می کنند که دین مبین اسلام و کتاب آسمانی آن قرآن، حقوق بسیار مناسبی را برای زنان تعیین کرده است که در قانون هندوستان منعکس نشده است. به همین منظور و برای دادن شکلی علمی و آکادمیک به این خواسته، این تشکل های اسلامی تعدادی از کارشناسان مسائل زنان و اسلام را در نشست هایی گردهم آورده است.

 " سبرا حبیب " یکی از فعالان حقوق زنان که از جمله مسلمانان معتقد است به رسانه های این کشور اعلام کرده که "ما سعی می کنیم تا به یک تصویر صحیح از قوانین اسلامی را نشان داده و سعی کنیم تا شکافهای موجود در آن با قوانین موجود در جامعه هند را برطرف کنیم."

شرکت کنندگان در این نشست ها از نبود قوانین کافی برای حمایت از حقوق مسلمانان در هندوستان انتقاد کرده اند.

البته از سال 1973 میلادی یک سری قوانین اسلامی در قوانین مربوط به خانواده مورد تصویب قرار گرفت تا از حقوق مسلمانان در زمینه هایی به مانند ازدواج و طلاق حمایت به عمل آورد. اما در سالهای اخیر گروه های شیعه مذهب و زنان مسلمان هند به دنبال اصلاحات و ایجاد تغییرات بنیادین در این قوانین هستند. برای نمونه در ماه فوریه سال جاری میلادی یک گروه از اندیشمندان مسلمان طرحی را اعلام کردند تا بر مبنای آن برخی اقدامات مردان هندی برای تحمیل خواسته های خود به زنان محدود می شود.

همچنین در ماه مارس امسال نیز گروهی از زنان موفق شدند تا با تصویب قانونی این حق را به زنان بدهند که در صورت وجود مشکلات بسیار شدید که امکان مصالحه بین طرفین وجود ندارند طلاق خود را درخواست کنند در حالی که تا پیش از این زنان مسلمان هند در این مسائل با مشکلاتی رو به رو بودند.
برچسب ها: زنان ، مسلمان ، هند ، اصلاح ، قوانین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار