یگانه قمر ماه روز پنج شنبه ششم مهر ماه سال جاری با آخرین سیاره منظومه شمسی نپتون مقارنه خواهد داشت.

فاطمه خراسانی ، مسئول علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت: ماه یگانه قمر پر مهتاب و زیبای آسمان شب است که  در مداری مشخص به دور زمین در حال چرخش است  و همزمان به دور خودش نیز در حال چرخش می باشد.

وی افزود: ماه درخشان ترین جرم کهکشانی است که با چشم غیر مسلح برای ناظران زمینی قابل رصد می باشد و همین نزدیکی موجب شده تا افراد بتوانند با کمک یک تلسکوپ ساده یا دوربین دو چشمی عوارض سطحی آن را به خوبی رصد کنند.

خراسانی قطر ماه را یک چهارم زمین یعنی معادل 3 هزار و 476 کیلومتر دانست و عنوان کرد: به دلیل نبود جو در اطراف این سیاره دمای شب و روز آن بسیار با هم متفاوت هستند به طوری که دمای آن در روز 117  درجه و در شب 173 درجه است.

وی در خصوص سیاره نپتون اظهار داشت: این سیاره آخرین سیاره منظومه شمسی است قطری حدود 49100 کیلومتر را به خود اختصاص داده و 85 درصد آن از هیدروژن و 19 درصد آن از هلیوم تشکیل شده که وجود هلیوم موجب آبی رنگ شدن این سیاره شده است.

خراسانی تصریح کرد: حدود 165  سال طول می کشد تا نپتون یک بار به دور خورشید مادر منظومه شمسی بچرخد.

وی تاکید کرد: در شامگاه پنج شنبه ساعت 20.30 ماه در 5.80 درجه ای شمال و شمال غربی نپتون قرار می گیرد و با فاصله 145 درجه ای از خورشید آسمان غروب با هم مقارنه خواهند کرد.

خراسانی افزود: علاقمندان می توانند برای رصد این مقارنه با چشم غیر مسلح قسمت جنوب شرقی آسمان را به خوبی رصد کنند./ح
برچسب ها: ماه ، منظومه شمسی ، نپتون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.