پیتر بینارت مقاله ای را درخصوص اختلافات اوباما و رامنی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر سر 'ایران' برای دیلی بیست نوشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از دیلی بیست، پیتر بینارت نویسنده  جوان آمریکایی، سردبیر پیشین دنیوریپابلیک The New Republic است که مقاله هایی برای روزنامه های آمریکایی همچونThe New York Review of Books Time, The New York Times, قلم زده است. وی مقاله ای را درخصوص اختلافات اوباما و رامنی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر سر "ایران" برای دیلی بیست نوشته است.
مقاومت رئیس جمهورآمریکا باراک اوباما، برای ترسیم یک خط قرمز در برابر ایران و حملاتش بر میت رامنی به علت اینکه وی تبدیل به یک اسب سوار در مورد اقدام نظامی حزب جمهوریخواه برعلیه ایران شده، موجب بروز اختلاف های عمیق بین دونامزد انتخاباتی شده است. وی می گوید اقدام نظامی علیه تهران یک اشتباه در سیاست خارجی حزب جمهوری خواه، با این آگاهی که اکثر آمریکایی ها نیز مخالف دامن زدن به جنگ با تهران هستند، محسوب می شود.
به نوشته پیتر بینارت: طی 10 روز گذشته، اتفاق قابل توجهی پدید آمده است: باراک اوباما به سیاست تهاجمی دیپلماتیک در برابرایران ادامه داد. این موضوع درست از یک هفته پیش، زمانی که نتانیاهو ضربات تند و شدید لحنی را بر هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر افزایش فشار بر باراک اوباما در تعیین خط قرمز برای ایران، وارد کرد، رخ داد.
تا آن زمان عقل متعارف می گفت: اوباما هرکاری را می کند تا نرمی و ملاطفت به تهران نشان ندهد. اما واقعیت حاکی از آن است که اوباما از تغییر سیاست خود سرباز می زند و برهمین اساس تمایلی برای دیدار با بنیامین نتانیاهو در نیویورک نشان نداده است.
باربارا بوکسر یکی از سناتورهای کالیفرنیا در آیپک، نتانیاهو را مورد تنبیه لفظی قرار داد. روز یکشنبه در مصاحبه تلویزیونی 60 دقیقه ای، نه تنها اوباما برعلیه نتانیاهو حرف زد بلکه این جمله را هم با قاطعیت بر زبان آورد که " من زمان در اختیار دارم تا بالاخره به پایانی دیپلماتیک با حکومت ایران برسم." وی همچنین رامنی را متهم به اسب سواری در برابر ایران کرد. اوباما تصریح کرد: آیا رامنی پیشنهاد می کند که ما باید جنگی دیگر را شروع کنیم؟ خب، البته او باید چنین هم بگوید.
بینارت در ادامه نوشته است: من مشکوک هستم به اینکه، آن چیزی که باعث شده شخصیت اوباما برجسته شود، بی منطقی در سیاست خارجه رامنی می باشد. اوباما از ابتدا کمپین انتخاباتی خود را وقتی که به موضوع امنیت ملی رسید، با تصویری عمومی و مستحکم شروع کرده است. از تابستان امسال، رامنی هم محبوبیت و موقعیت سیاسی اوباما را از طریق یک سری اشتباهات، کارهای زشت و توهین ها تحکیم کرد که حتی این لودگی ها ترسی درمیان خود جمهوری خواهان طرفدار رامنی ایجاد کرد.
برای دهه های متمادی حزب جمهوری خواه با هدف کسب امتیاز وارد منازعات سیاسی خارجی شده است به طوری که آمریکایی ها آن را "مهمانی قدرت طلبی" می دانند. از امروز تا به انتخابات 6 نوامبر، هر روزی که سپری می شود، کمک به انتخاب مجدد اوباما می کند و موفقیت رامنی را پس می زند.
مخالفت آمریکایی ها با حمله نظامی به ایران

 


آنچه از جامعه آمریکایی دریافت شده است، اینست که مردم راضی به اقدام نظامی علیه ایران نیستند. براساس آخرین تحقیقات به عمل آمده در سیاست خارجی آمریکا، اکثریت مردم این کشور درصورت تایید حمله نظامی توسط دولت، بازهم با چنین موضوعی موافقت نخواهند کرد. هرگاه صحبت از سناریوی حمله یکجانبه به ایران به میان آمد، آمار بالای 70 درصدی مخالفت آمریکایی ها را اخذ شده است. " 59 درصد از این افراد معتقدند که آمریکا باید خود را از صحنه جنگ افروزی بین ایران و رژیم صهیونیستی به دور نگه دارد."
در واقع پشت پرده این اعتراض ها، "جنگ های افغانستان و عراق" است، ارثیه ای که از جنگ عراق و افغانستان باقی مانده است. هرچند که کمپین رامنی تظاهر می کند که هیچ کدام از این اتفاقات نیافتاده است، اما نقشی عمیق و نفرت انگیز از حمله نظامی بر اذهان عمومی مردم آمریکا باقی مانده است.
همزمان با روشن شدن نتایج رای گیری شورای شیکاگو، رای گیری ها نشان می دهد که مردم کمتر خواهان حفظ پایگاه های نظامی در آن سوی آب ها و خارج از مرزهای کشورشان هستند و بیشتر می خواهند بودجه دولت ذخیره شود تا صرف هزینه های بیخود نیروی دفاعی -نظامی کشور نشود.
سال 2008، در این خصوص اوباما، هیلاری کلینتون را به خاطر لحن انتقادی و بیان این مطلب از سوی کلینتون که "باید جمهوری اسلامی نابود شود" و همچنین برگزیدن سپاه پاسداران ایران به عنوان گروهی تروریستی، سرزنش کرد.
این درحالی است که رامنی از اوباما به خاطر خودداری از ملاقات با نتانیاهو انتقاد شدیدی کرده است که بدین شرح می باشد:
نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا میت رامنی، در مصاحبه با برنامه ای در شبکه "سی.بی.اس" آمریکا از رفتار اوباما نسبت به نتانیاهو انتقاد کرد و تأکید نمود که تصمیم رهبر آمریکا به خودداری از دیدار با نخست وزیر رژیم اسرائیل در جریان سفر چند روز دیگر نخست وزیر این رژیم به آمریکا، یک اشتباه جدی است و به کشورهای خاورمیانه این پیام را می دهد که آمریکا از دوستان خود دور می شود و حال آنکه رفتار آمریکا می بایست "کاملاً بالعکس" می بود.
از طرف دیگر موفاز نیز اتهامی را به نتانیاهو وارد کرد که وی" موجب بحران در مناسبات مهم رژیم صهیونیستی با آمریکا شده است."

رهبر اوپوزیسیون پارلمانی و حزب کادیمای رژیم اسرائیل شائول موفاز روز گذشته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر را متهم کرد که با سخنان خود موجب تشدید بحران در منطقه و وارد آوردن لطمه به روابط راهبردی با آمریکا می شود. موفاز گفت: " این نتانیاهو است که موجب تشدید بحران در منطقه شده است. ایالات متحده از هر نظر دوست بزرگ رژیم اسرائیل است و دشمن ما نیست بلکه مهم ترین عامل خصم برای رژیم اسرائیل، حکومت ایران است و ما باید خود را در قبال تهدیدهای حکومت ایران آماده کنیم و اجازه ندهیم که به بمب اتم مجهز شود و باید به گونه ای عمل کنیم که در این رهگذر، به روابط راهبردی ما با آمریکا لطمه ای وارد نشود".
برهمین اساس و با توجه به تحقیقات پیتر بینارت نویسنده آمریکایی می توان دلایل استنکاف اوباما از دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نیویورک را پیدا کرد.

 

برچسب ها: رامنی ، اوباما ، اختلاف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.