به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد سردار محمد غفاری در همایشی علمی- پژوهشی که در سالن همایش های آستان قدس رضوی با موضوع نقش زیارت در کاهش آسیبهای اجتماعی برگزار شد، در سخنانی گفت: آسیب اجتماعی، هر نوع عمل فردی و یا جمعی است که در چهارچوب اصول دینی، اخلاقی و قواعد و قوانین عام و پذیرفته شدهی رسمی و غیر رسمی قرار نداشته باشد.
وی به دسته بندی آسیبها با توجه به بعدهای ارزشی اجتماع که ملاک ارزیابی جامعه است پرداخت و بیان کرد: ارزشهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی چهار ارزشی هستند که از دیدگاه آسیبهای اجتماعی دستهبندی و بررسی میشوند.
غفاری عوامل فردی، محیطی و اجتماعی را عوامل مؤثر بر آسیبهای اجتماعی دانست و به ارزیابی و مقایسه سایر تقسیم بندیها پرداخت و افزود: اعتقاد به حاکمیت جبر و بی اراده دانستن فرد در زندگی، هر گز پذیرفتنی نیست.
وی ادامه داد: انسان، آگاه و دارای اراده است و در حقیقت این غفلتها هستند که زمینهی آسیبهای اجتماعی را فراهم میکنند و باید غفلت در امر زیارت مورد توجه قرار گیرد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی عمدهی غفلت ها را مربوط به خود فرد دانست اما خانواده، نهادهای آموزشی، رسانهها، دستگاههای اجتماعی و دستگاههای سیاسی را از عوامل مؤثر بر غفلتها دانست و خاطر نشان کرد: نهاد آموزشی اهمیت ویژهای دارد ولی در نهاد آموزشی سکولاریستی که حاکم بر کشور ما است و نمیتوان انسان با تقوای هماهنگ با اصول دینی و اخلاقی پذیرفته شده رسمی و غیر رسمی داشت.
غفاری تهاجم فرهنگی را نیز عامل مهم بعدی عنوان کرد و گفت: دشمن در جنگ نرم حرکت سازمان یافتهای دارد که نمیتوان آن را در حوزههای گوناگون نادیده گرفت.
سردار غفاری در ادامه به تأثیر زیارت در مقابله با آسیبهای اجتماعی، با توجه به کارکردهای ارائه شده پرداخت و افزود: دین به طور کل و زیارت به طور خاص دقیقاً در مقابل آسیبها است و با توجه کارکردهای زیارت میتواند به عنوان قویترین عامل در برابر آسیبها قرار گیرد.
وی حوزهی شناخت و معرفت و حوزهی عاطفه و عشق و محبت را زیربنای قابل توجه برای بهرهگیری از کارکردها دانست و اظهار کرد: زائر باید دیدگاه و شناخت درستی نسبت به زیارت شونده داشته باشد و عاطفه و علاقه ارتباط مستقیم با شناخت دارد.
معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی با تأکید بر این که عاطفه و علاقه
به زیارت شونده ارتباط مستقیم و مؤثر بر کاهش آسیبهای اجتماعی دارد به بیان
نظریات زیارت پرداخت و بهترین آن را زیارت عارفٌ بحقّه دانست
و گفت: در حوزهی شناخت سه نظریه برای
زیارت وجود دارد که بهترین نوع آن زیارت عارفٌ بحقّه یعنی
زیارت کسی که میداند در محضر امامِ زندهی حیّ و حاضر است/س