کوله پشتی نباید حول کمر و بالای لگن قرار گیرد و بر روی کتف و شانه فشار وارد نکند.

سعید طالبیان دکترای تخصصی فیزیوتراپی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: استفاده از کوله پشتی های نامناسب معضلی است که هم در گذشته و حال مورد بحث بوده و دارای اهمیت بسیار است و تاثیر زیادی برای استفاده کننده آنها که اغلب کودکان و نوجوانان مدرسه ای هستند ایجاد می کند.کوله پشتی از گذشته تا به امروز به شکل و فرمهای مختلفی وجود داشته است.

وی افزود: با توجه به نوع آموزش در ایران و حمل حجم زیادی از کتابهای درسی در داخل کوله پشتیها فشار زیادی برای حمل کننده آن بخصوص کودکان مقطع ابتدایی وارد می کند.

طالبیان ادامه داد: اختلالاتی که ممکن است در استفاده از کوله پشتی های نامناسب به وجود بیاید 2 دسته اند دسته اول روی بافت و ساختار استخوان مفاصل و لگن است که تاثیر زودرس آن باعث افتادگی شانه و عضلات به سمت مقابل و جلو می شود.در کوله پشتیهای دوطرفه به دلیل وزن زیادی که در روی کتف و شانه ها وارد می شود آنها را به سمت عقب می کشاند و بعد از مدتی استفاده باعث قوس زیاد کمر می شود.

دکترای تخصصی فیزیوتراپی اظهارداشت:دسته دوم بر روی کنترل حرکتی بدن و سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد در استفاده طولانی مدت از این نوع کوله پشتی ها اعصاب مرکزی به این رفتار عادت می کند و اگر استفاده از کوله پشتی کنار گذاشته شود چون اعصاب مرکزی به آن رفتار عادت کرده فرم بدن به همان شکل باقی می ماند.

وی گفت: تغییر نوع آموزش به صورت آموزش و تدریس فقط در مدرسه و عدم محل کتاب و گذاشتن کتابها در داخل کمد مخصوص و نبردن کتابها به منزل و کم کردن حجم کتاب درسی راه حل مناسبی برای کاهش این مشکل است.

طالبیان توصیه کرد: در انتخاب نوع درست کوله پشتی دقت شود که کشیدگی به سمت پایین نباشد کوله حول کمر و بالای لگن قرار گیرد و بر روی کتف و شانه فشار وارد نکند و از کیفهای چرخ دار که بر روی زمین قابل حمل است استفاده شود./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.