شرکت تعاونی دانش بنیان رازی کیمیاگر لرستان در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی موفق به تهیه انواع نانو داروهای ضد سرطان و تولید پلیمرهایی که در صنایع آرایشی، بهداشتی کاربرد دارد، شد.

سیامک بیرانوند، مخترع در این خصوص به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: تولید برخی از داروهای ضد سرطان در کشورمان به صورت یک طرح بزرگ ملی مورد حمایت نهاد ریاست جمهوری درآمده است که این امر اهمیت این طرح ها و بستر سازی مناسب بوجود آمده برای حمایت از تولید این گونه محصولات را نشان می دهد.
 
وی افزود: بخش قابل توجهی از تحقیقات و پروژه های گروه تحقیقاتی ما و به تبع آن مقالات و ثبت اختراع و کتب انتشار یافته از این گروه تحقیقاتی مربوط به پژوهش های صورت گرفته بر روی تهیه و تولید سیستم های نوین داروسازی ضد سرطان می باشد که حاصل آن تولید چند نمونه از این نانو داروها بوده است.
 
این مخترع اذعان داشت: نانو داروهایی که توسط گروه تحقیقاتی ما در مرحله نمونه سازی تهیه شده اند به چهار دسته تقسیم می شود که شامل:
1- داروهای ضد سرطان بر پایه آلبومین
2- داروهای ضد سرطان بر پایه کوپلیمر های پر شاخه ی (سیستم های میزبان، میهمان)
3- داروهای ضد سرطان بر پایه دندیمرها
4-  داروهای ضد سرطان بر پایه صفحات گرافن
 
**داروهای ضد سرطان بر پایه آلبومین برای درمان سرطان سینه
 
بیرانوند گفت: مهم ترین اولویت گروه تحقیقاتی ما در این بخش تولید نانو داروهایی بر پایه آلبومین است.
 
وی اشاره کرد: از آن جایی که سرطان سینه یکی از سرطان های شایع و کشنده در بین زنان است یکی از نانو داروهایی که توسط گروه تحقیقاتی ما نمونه سازی شده  نانو داروهایی بر پایه آلبومین است که برای سرطان سینه بسیار موثر است و تولید آن فقط در انحصار ایالات متحده آمریکا می باشد و در آن داروی Paclitaxal به آلبومین متصل می شود.
 
وی تصریح کرد: بنابراین با توجه به دلیل وجود تحریم های اقتصادی و در نتیجه دسترسی دشوار به این محصولات، بالا بودن قیمت این گونه داروها و همچنین وجود توان و تجربه علمی – تحقیقاتی قابل توجه گروه ها می توان در جهت بومی سازی تولید این نانو داروها گام های موثری برداشت.
 
**تولید داروهای ضد سرطان بر پایه کوپلیمر های پر شاخه
 
عضو گروه تحقیقاتی شرکت دانش بنیان رازی کیمیاگر گفت: یکی دیگر از سیستم های داروی ضد سرطان تولید شده توسط گروه ما داروهای ضد سرطانی بر پایه کوپلیمر های پر شاخه (سیستم میزبان – مهمان) مانند پلی گلیسرول و سیکلودکسترین است.
 
این مخترع اظهار داشت: این سیستم ها با استفاده از پلیمر هایی با زیست سازگاری و زیست تخریب پذیری بالا تهیه می شوند تا در ورود به بدن بدون ایجاد سمیت و واکنش های حساسیتی و همچنین واکنش های تخریبی تخریبی با بدن کار درمان را به صورت منحصر به فردی انجام دهند سیستم های تهیه شده با این روش توسط گروه تحقیقاتی ما به دلیل وجود پیوند غیرکووالانسی در ساختار آنها بعد از ورود به بافت تومور به راحتی تخریب شده و داروهای موجود در ساختار خود را آزاد می کنند.
 
** داروهای ضد سرطان بر پایه دندیمرها
 
بیرانوند در خصوص این محصول گفت: دندیمرها دسته دیگری از پلیمرهای پرشاخه با گروه های عاملی مختلف هستند که با توجه به مورد معرف می توانند دارای گروه های عاملی آبدوست و آبگریز باشند.
 
وی یادآور شد: این محصولات به دلیل ساختار منحصر به فردشان و زیست سازگاری فوق العاده، ترکیبات نامناسبی به منظور تهیه داروهای ضد سرطان می باشند. گروه تحقیقاتی ما با تهیه انواع مختلفی از این پلیمرها و به کار بردن آنها در ساختار داروهای ضد سرطان سیستم هایی با کارایی بالا و اثر درمانی قابل توجه تولید کرده است که در صورت تولید انبوه این محصولات می توان به آینده اقتصادی آنها بسیار امیدوار بود.
 
** داروی ضد سرطان بر پایه صفحات گرافن
 
بیرانوند در این خصوص افزود: نانو مواد دیگری که به منظور استفاده به عنوان یک سیستم کارآمد ضد سرطان معرفی شده است سیستمی بر پایه صفحات گرافن می باشد صفحات گرافن یکی از آلوتروپ های کربن بوده که امروزه به دلیل ساختار منحصر به فردشان در تهیه سیستم های انتقال دارو بسیار مورد توجه قرار گرفته اند این ترکیبات به راحتی می توانند از غشاء سلول عبور کرده و وارد سلول هدف شوند و داروی متصل شده به آنها آزاد شده  و سلول هدف را از بین ببرند.
 
وی تصریح کرد: گروه تحقیقاتی ما با عامل دار کردن سطح گرافن با گروه عاملی آبدوست، ترکیباتی با حمایت مناسب و ماندگار تهیه کرد که می توان از آن در تهیه سیستم های کار آمد انتقال دارو با هدفمندی بالا استفاده کرد.
 
این مخترع همچنین تاکید کرد: به طور کلی همه سیستم های نوین داروسازی ضد سرطان بر خلاف دیگر روش های درمانی سنتی مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی، با انتقال دارو به بافت تومور از آلودگی و درگیر شدن بافت های سالم جانبی تومور و در نتیجه عوارض جانبی شدید این روش ها به صورت قابل توجهی کاسته خواهد شد.
 
بیرانوند در خاتمه خاطر نشان کرد: در ایران پس از بیماری های قلبی و عروقی و حوادث، سرطان علت شایع مرگ و میر است و استفاده یک دوره کامل از داروهای ضد سرطان خارجی هزینه زیادی را به دنبال دارد و این دلایل اهمیت سنتز و تولید هر چه سریع تر این دارو را در کشورمان اثبات می کند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار