در صورتي که ابزارهاي مالي به اندازه کافي تقويت نشده باشند توانايي جذب نقدينگي و هدايت آن به سمت مقصد نهايي در اقتصاد را ندارند.

رضا احمدي کارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان مطلب فوق اظهار داشت:‌ ضروري به نظر مي رسد ابزارهاي پولي و مالي متعددي توسط نهادهاي ذيربط و مسئولان تشکيل شود تا بنگاه هاي اقتصادي و واحدهاي توليدي بتوانند با استفاده از آنها ضمن جذب نقدينگي، کنترل و سرمايه گذاري موجب شکوفايي اقتصاد شوند.

وي تاکيد کرد: تنها در صورتي نقدينگي ها کنترل و توليد کارآمد مي شود که سياست هاي بازار مالي مقتدرانه مديريت شود.

احمدي خاطرنشان کرد: يک سيستم مالي معتبر و تکامل يافته در بخش مالي اقتصادي نقش بسيار مهمي دارد و در صورتي که سياست هاي پولي به درستي اجرا شوند تاثيرات نامطلوب نقدينگي و تورم حاصل از آن به حداقل مي رسد.

وي با اشاره به اينکه خانواده ها، بنگاه هاي اقتصادي، واحدهاي توليدي و دولت عناصر اصلي چرخه اقتصاد است افزود: در صورتي که هر يک از اين عوامل جايگاه خود را در سيستم مالي برتر بدانند نقدينگي به عنوان يک متغير به سمت عضو برتر حرکت مي کند که اين امر موجب ايجاد اختلال در چرخه اقتصادي مي شود.

اين کارشناس اقتصادي ادامه داد: نقدينگي در اقتصاد حالت منفعل دارد که در اين صورت هر اندازه نقدينگي در سيستم مالي افزايش يابد نمي تواند موجب تقويت اشتغالزايي و افزايش توليد شود.

احمدي اضافه کرد:‌ رشد نقدينگي تنها زمامي مي تواند براي اقتصاد مفيد باشد که به درستي هدايت شده و در چرخه اقتصادي قرار گيرد.
وي گفت: در صورتي که نقدينگي حالت فعال پيدا کند سياست هاي پولي نيز به درستي اعمال خواهند شد و اقتصاد به سمت اهداف خود و رشد و شکوفايي حرکت مي کند./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار