کشورمان ایران از نظر داشتن جنگل در زمره فقیرترین کشورهای جهان قرار دارد و تنها حدود هفت درصد از سطح کشور را جنگل پوشانده است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس  با توجه به این امر ، مساحت کم جنگل ها پاسخگوی مصارف چوبی کشور نخواهد بود .
میزان مصرف چوب و فراورده های چوبی در کشور، سالانه 5 تا 6 میلیون متر مکعب است و مابقی از طریق واردات و زراعت چوب تامین می شود.
از سوی دیگر میزان برداشت از جنگل های صنعتی شمال کشور 750 هزار متر مکعب یعنی 15درصد مصرف سالیانه است که این میزان برداشت ، زنگ خطر جنگل های شمال کشور را به صدا در آورده است .
از این رو گرایش و توجه به زراعت چوب با پرورش گونه های سریع الرشد خارج از توده های طبیعی ، می تواند فشار بر منابع طبیعی کشور را کاهش دهد.
در این میان استان فارس ، با تنوع آب و هوایی و اقلیمی گامی سترگ در رونق زراعت چوب کشور برداشته است .
به گفته کاظم بردبار مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس سطح زیرکشت زراعت چوب در کشور 68 هزار هکتار است که فارس با تخصیص بیش از 3 هزار هکتار از اراضی استان به زراعت چوب ، سعی در تأمین نیازهای چوبی استان دارد .
صفری نژاد مدیر کارخانه نئوپان سازی سپیدان می گوید: با توجه به هزینه حمل و نقل و مسافت زیاد استان تا شمال کشور ، واردات چوب از جنگل های شمال ، برای سرمایه گزاران صنایع چوب استان توجیه اقتصادی ندارد و نیازهای چوبی استان باید از درون استان تأمین شود .
خرد ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس می گوید : از ابتدای امسال کاشت صنوبر، گز، اکالیپتوس و درختان زود رشد در 2 هزار و 500 هکتار از شوره زارهای استان آغاز شده که این میزان با توجه به حمایت دولت از زراعت پیشگان چوب ، تا پایان امسال به 4 هزار هکتار می رسد .
مدیر اداره جنگل منابع طبیعی فارس نیز معتقد است : درختان زود رشد از 5 تا 7 سال قابل بهره برداری هستند و هر یک بسته به شرایط آب و هوایی و حفاظت و نگهداری زراعت چوب ، بین 100 تا 300 کیلو وزن دارند .
نیک منش می گوید : بهره گیری صحیح از ظرفیت منابع آب و خاک و بالفعل سازی استعداد زمینهای کم بازده و روان آبها در قالب اجرای طرح های زراعت چوب نه تنها فرصتی برای بهره وری از منابع آب وخاک است، بلکه گامی مهم در کمک به سلامت محیط زیست است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ، تامین چوب ، اشتغالزایی در هر هکتار برای 5 نفر ،جلوگیری از فرسایش خاک ، تقویت سفره های زیرزمینی ، افزایش تولید کشور و صنایع چوب استان را از مزایای اجرای زراعت چوب در استان بر می شمرد.
خرد ، حمایت های مالی دولت را از متقاضیان زراعت چوب مهم ترین عامل رونق این زراعت میداند .
وی در این زمینه می گوید : سازمان جهاد کشاورزی استان با معرفی متقاضیان زراعت چوب به دبیرخانه طرح ، اعطای تسهیلات کم بهره با بازپرداخت بلند مدت اهدای رایگان نهال و ارائه مشاوره و آموزش به بهره برداران در افزایش متقاضیان این زراعت به ویژه تشویق روستائیان گامی بزرگ برداشته است .
نقیبی ، یکی از روستاییان استان که چند سالی ست به زراعت چوب روی آورده مهمترین مانع زراعت چوب در استان ، را خشکسالی های اخیر عنوان می کند که این معضل نیز به عقیده کارشناسان با بهره گیری صحیح از ظرفیت منابع آب رودخانه ها ، چشمه ها و قنوات و بالفعل سازی استعداد زمین های کم بازده و روان آبها می تواند مرتفع شود .
هر چند در افق زراعت چوب کشور ، برداشت از مزارع چوب ، واردات چوب و برداشت از جنگل های شمال کشور، جایی ندارد اما توسعه طرح زراعت چوب ، پیوند چوب را به زندگی و معیشت اهالی استان بیشتر می کند .
توسعه زراعت چوب استان که کاهش فشار وارده به جنگل ، تأمین بخشی از نیاز کارخانه های داخلی ، ایجاد مشاغلی مولد ، کسب درآمد برای روستائیان ، حفظ منابع خاک ، جلوگیری از بروز انواع فرسایش ، به حداقل رساندن خطر سیلاب ها ، گسترش فضای سبز و دهها موردی اینگونه را به دنبال داشته تاکنون قرین به توفیق بود و با استقبال گرم روستاییان استان مواجه شده است .
کاشت انواع گونه ها به ویژه صنوبر غالباً در سطح زمین های کشاورزی کم بازده و ارائه میلیارد تسهیلات بانکی و اظهار تمایل روز افزون روستائیان جهت مشارکت فعال در اجرای این برنامه و ایجاد اشتغال سازنده برای حدود 9 هزار نفر بطور مستقیم و غیرمستقیم تماماً خود مؤید تلاش های معموله و بیانگر شدت و عزم و اراده در راستای بی نیازی کشور از واردات چوب در سال های آتی است ./س

برچسب ها: زراعت ، چوب ، آشتی ، طبیعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.