اگر قادر باشيم پيش‌بيني كنيم كه چند روز ديگر در تهران زلزله‌اي با قدرت بيش از 6 در مقياس ريشتر بيايد كسي جرات اعلام آن را ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، زلزله خطر بزرگي است كه در كنار ما خفته و بايد هرچه سريع‌تر و صحيح‌تر خودمان را براي پذيرش آن آماده كنيم.

تهران، حتي اگر روي گسل هم نباشند ايمن نيست، شهري كه حتي بارش تگرگ يا برف، رفت و آمد را در آن مختل مي سازد يا ساختمان هايي كه فارغ از زلزله فرو مي‌ريزد طبيعي است زلزله،‌ كابوس هميشگي شهروندان باشد.

پس از وقوع زلزله زمزمه هايي شنيده مي شود كه زلزله پيش بيني شده بوده است كه در صورت صدق اين مدعا پيش بيني كه جان بسياري از انسان ها خصوصا هموطنان مان را نجات مي دهد و هزينه دولت را به حداقل مي رساند چرا مورد بي توجهي قرار مي گيرد.

در مورد پيش بيني زمين لرزه ها آن گونه كه در تاريخ پيداست، بشر از قرن هاي پيش به فكر پيش بيني زلزله و كاستن از شدت خسارت هاي جاني و مالي ناشي از آن بوده است گرچه اين پيش بيني ها زماني موفقيت آميز و گاهي نيز ناموفق بوده اند ولي در خور توجه و ستايش اند.

 پيشگامان در امر پيش بيني زمين لرزه ها را ميتوان در تمدن هاي چين و ايران باستان جستجو كرد، در ايران باستان كهن ترين پيش بيني زلزله كه از آن آگاهي داريم، در نامه هاي آشوري كه از سلسله ساركني (احتمالاً از سده هشتم قبل از ميلاد ) به جاي مانده است.

براي نمونه پيش بيني زمين لرزه سال 1042 ميلادي در تبريز كه با بي اعتنايي نسبت به اين موضوع از سوي ساكنان شهر، حدود 40000 تن جان باختند و در چين پيش بيني موفقيت آميز زمين لرزه سال 1975 در منطقه "هاي چانگ" را مي توان نام برد.

بنا به گفته عباسعلي تسنيمي، رئيس پژوهشگاه زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله پيش‌بيني  مساله را به صورت قطع و يقين و اساسي حل نخواهد كرد و حتي اگر قادر باشيم پيش‌بيني كنيم كه چند روز ديگر در تهران زلزله‌اي با قدرت بيش از 6 در مقياس ريشتر بيايد كسي جرات اعلام آن را ندارد.

طبيعي است اگر كه مالك خودرويي فرسوده باشيم كه نه ترمز آن را چك شده است و نه تسمه‌پروانه و ... مشخص است كه بايد نگران باشيم.

نبايستي به جاي مقاوم‌ سازي شهري كه ناهمگون توسعه يافته است به چيزي اميد داشته باشيم كه هنوز در ابتداي دستيابي به آن هستيم.

همچنين از ديدگاه پدر علم زلزله شناسی بهرام عكاشه زلزله های اتفاق افتاده در چند هفته اخیر نشانگر آبستن بودن منطقه و آماده باش برای زلزله های بزرگ تر است.

طبق آمارهای ریاضی موجود  زلزله بزرگی رخ خواهد داد و كه موعد آن گذشته است اما رفتار زمین علم ریاضی نیست ،بر طبق علم ریاضی آخرین زلزله 7 ریشتری در سال 76 در منطقه شرق ایران اردکوه بوده است.

در نهايت زلزله مسئله اي حتمی است اما فوری نیست، نباید دنبال راه‌حل‌های مقطعی و فوري باشیم. اگر به فكر نيفتيم دير يا زود كابوس ترسناك زلزله براي تهران تعبير خواهد شد./س
برچسب ها: زلزله ، گسل ، ساختمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار