مدیر کل دفتر تحقیقات و سیاست های پولی و بازرگانی وزارت اقتصاد گفت:ضریب فزاینده پولی و گردش پول در اقتصاد ایران عدد 4 است، در حالی که این رقم در کشورهای مشابه ما به بالای 10 نیز می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، رضا عظیمی در شانزدهمین نشست هم اندیشی وزارت صنعت با عنوان مدیریت نقدینگی بنگاه ها ، با بیان اینکه ضریب فزاینده پولی و پایه پولی 2 عامل رشد نقدینگی است،اظهار داشت: پایه پولی  منابع در اختیار بانک مرکزی ا و ضریب فزاینده پولی نیز گردش پول در اقتصاد است.

وی ادامه داد: بحث مدیریت نقدینگی ناشی از دو عامل پایه پولی و ضریب فزاینده پولی است، در حال حاضر ضریب فزاینده در اقتصاد ایران به عدد 4 می‌رسد، در حالی که این رقم در کشورهای مشابه ما به بالای 10 نیز می‌رسد.

 مدیر کل دفتر تحقیقات و سیاست های پولی و بازرگانی وزارت اقتصاد اظهار داشت: ضریب فزاینده پولی در کشور باید بهبود یابد و اولویت های کشور به طور مشخص تعیین و نیاز حوزه ها به منابع مالی به طور دقیق روشن شود.

 عظیمی با بیان اینکه باید با ابزارهای مالی نقدینگی را به سمت حوزه تولید هدایت کرد افزود:  رشد سالانه تولید حدود 5 درصد است، در حالی که رشد نقدینگی به 28 درصد هم می‌رسد که این مسئله نشان‌دهنده افزایش تورم در کشور است.

 وی با اشاره به برگزاری جلساتی برای بررسی تأمین مالی نقدینگی واحدها اظهار کرد: استفاده از ظرفیت های بازارهای جایگزین مثل بازار سرمایه، صندوق توسعه ملی، بودجه دولت برای تأمین نقدینگی واحدها مورد توجه است.

 مدیر کل دفتر سیاست های پولی وزارت اقتصاد خاطرنشان کرد: در گذشته منابع مالی متکی به بازار پول و سرمایه و یا بازارهای خارجی بود اما امروزه ابزارهای جدید و روش های جدید تأمین مالی متکی بر تلفیق منابع از بازارهای مختلف و افزایش کارایی منابع مالی در دستور کار است.

به گفته وی، اگر مدیریت بازارهای دارایی، دارای نوسانات نامعقول باشد بخشی از نقدینگی از سمت تولید به سمت بازارهای طلا و ارز گرایش پیدا می‌کند./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار