مشايعت با افراد سيگاري و تماس مداوم با دود دست دوم سيگار باعث ايجاد صدمه به حافظه مي شود.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه سانين ديلي، محققان دانشگاه نورتامبريا با انجام بررسي هاي خود از مقايسه گروهي از افراد سيگاري با دو گروه از افراد غيرسيگاري شامل افرادي كه به طور مداوم در معرض دود دست دوم سيگار قرار داشتند و افراد غير سيگاري كه در تماس با دود سيگار دست دوم قرار نداشتند،‌ دريافتند كه استنشاق دود دست دوم و يا سيگاركشيدن غيرفعال به طور طولاني مدت مي تواند در جهت آسيب رساندن به حافظه و كاهش عملكرد شناختي بسيار مؤثر باشد.

براساس اين گزارش محققان با انجام تست هايي در خصوص حافظه مبتني بر زمان (به ياد داشتن انجام فعاليتها بعد از مدتها و آزمون حافظه مبتني بر رويداد (اشاره به حافظه براي مقاصد و فعاليت هاي آينده) مشاهده كردند كه افراد غير سيگاري كه خود را در معرض استنشاق هواي آلوده منتشر شده از افراد سيگاري قرارمي دهند تا 20 درصد بيشتر از غير سيگاريهايي كه در تماس با اين دود قرار نداشتند، در اين آزمون­ها  دچار فراموشي شدند.

نتايج حاصل از اين گزارش همچنين مي افزايد كه در مقابل افراد سيگاري، دو گروه ديگر افراد غيرسيگاري تست­ها را بهتر انجام دادند ولي افراد سيگاري نيز تا 30 درصد بيشتر از افراد غيرسيگاري كه درمعرض دود دست دوم سيگار قرار گرفته بودند، دچار فراموشي در تست ها شدند.

به گفته محققان با توجه به گزارش هاي اخير،‌ وقت گذراندن مداوم با افراد سيگاري و قرار گرفتن در برابر دود سيگار آن ها به طور مرتب، ‌مي تواند باعث ايجاد عواقبي جدي بر سلامتي افراد باشد كه خودشان به صورت فعال هرگز سيگار نكشيده اند. محققان اظهار امیدواری کرده اند که براي به دست آوردن درك بهتري از اين ارتباط و بروز مشكلات مربوط به ميزان عملكرد اداراكي روزمره تحقيقات بيشتري در اين زمينه صورت گيرد./ح
برچسب ها: سیگار ، حافظه ، مغز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار