مجلس کانادا، بعد از تعطیلات تابستانی، روز سه شنبه این هفته بازگشایی می شود و به موضوع اقدام وزیرخارجه کانادا در تعطیل کردن این سفارت خانه در تهران و همچنین تعطیل کردن سفارت ایران در این کشور رسیدگی خواهد کرد و از وزیرخارجه و سایر مسوولان دولتی در مورد این اقدام توضیح خواهد خواست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، مجلس کانادا، بعد از تعطیلات تابستانی، روز سه شنبه این هفته بازگشایی می شود و به موضوع اقدام وزیرخارجه کانادا در تعطیل کردن این سفارت خانه در تهران و همچنین تعطیل کردن سفارت ایران در این کشور رسیدگی خواهد کرد و از وزیرخارجه و سایر مسوولان دولتی در مورد این اقدام توضیح خواهد خواست.




تعدادی از نمایندگان مجلس کانادا، این اقدام وزیرامور خارجه کانادا را غیر مسوولانه خوانده اند و معتقدند که این کار به معنای قطع ارتباط با ایران است و در شرایطی که کشورهای غربی و آمریکا و 5+1 به دنبال مذاکره با ایران هستند و راهکار دیپلماسی را برای رسیدگی به پرونده هسته ای ایران راهگشا ارزیابی کرده اند، اقدام وزارت خارجه کانادا کاملا نادرست و غیر مسوولانه معرفی شده است.

این نمایندگان و منتقدان به اقدام دولت و وزیر امور خارجه کانادا معتقدند که وزیر امور خارجه کانادا، تحت تاثیر اقدامات نازنین افشین جم، همسر وزیر دفاع کانادا که دختر شایسته کانادا و مانکن بوده است، قرار گرفته است.





این نمایندگان معتقدند که سیاست خارجه و مصلحت و منافع ملی کانادا را نباید به دست کسی داد که از سیاست چیزی نمی داند و تنها به زیبایی زنانه و مانکن بودن و دختر شایسته و... توجه داشته و از این طریق خود را مطرح ودر سطح دولتمردان کانادا بالا برده است.
این منتقدان به اقدام وزیرخارجه کانادا می پرسند که آیا سرنوشت 1.5 میلیون ایرانی و کانادایی که دائم در سفر بین دو کشور هستند و مسائل و منافع اقتصادی، سیاسی و تابعیت و رسیدگی به امور خانواده ها را انجام می دهند، باید به اقدامات یک مانکن گره زده شود؟ آیا به خاطر اقدامات یک مانکن و همسر وزیر دفاع کانادا، که خود را فعال حقوق بشر معرفی کرده و اقدامات ضد ایرانی وی مورد استقبال دولت اسرائیل و نتانیاهو قرار گرفته است باید ارتباط دو کشور ایران و کانادا قطع شود؟

این نمایندگان مجلس کانادا معتقدند: قطع ارتباط کامل بین دوکشور بدترین اتفاق ممکن در شرایطی است که باید با ایران به همکاری دیپلماتیک و روابط خارجی ادامه دهیم و راه مذاکره را همچنان بازنگه داریم. چگونه ممکن است که وزارت خارجه منافع و زندگی 400 هزار مهاجر و 1.5 میلیون ایرانی و کانادایی را نادیده بگیرد و تنها به حرف ها و اقدامات و تحلیل های یک دختر شایسته توجه نماید که هیچ تجربه ای در عرصه سیاست خارجی و روابط بین المللی ندارد!




مجلس کانادا، در این زمینه خواستار پاسخ گویی وزیر خارجه و ارائه دلایل شده است و برخی نمایندگان گفته اند در شرایطی که عده ای در انگلستان به دنبال بازگشایی امور کنسولی بین ایران و انگلستان هستند چگونه ممکن است که کانادا ارتباط را قطع کرده و اتباع ایرانی و کانادایی را در کانادا و ایران دچار مشکل کرده است. در چنین شرایطی با چه استدلالی افزایش هزینه ها و زحمت بسیار برای اتباع ایرانی و کانادایی برای سفر به دوکشور را موجب شده اندآیا به زحمت انداختن حدود 1.5 میلیون ایرانی و کانادایی و اتباع کشور کانادا با مبانی حقوق بشر مورد ادعای نازنین افشین جم همخوانی دارد؟
.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار