حقوقدان آمریکایی تاکید کرد آمریکا یک شکنجه گر و ناقض قوانین بین المللی است .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی ، " رمزی قاسم " وکیل اتباع یمنی بازداشت شده در زندانهای آمریکا گفت:« اخیرا اعلام شده است که آمریکا مسئولیت حوزه امنیتی را در افغانستان به خود افغانها واگذار می کند و زندانهای خودش را در این کشور به افغانها تحویل می دهد.
اما واقعیت این است که آمریکا از تحویل دادن شماری از زندانیان خود به افغانستان خودداری می کند. آمریکا از یک سو می خواهد اینگونه وانمود کند که این مسئولیت را به افغانها واگذار می کند اما از سوی دیگر، عملا در این زمینه کاری انجام نمی دهد. آمریکا می خواهد هر دو موقعیت فوق را به صورت همزمان داشته باشد و به کنترل مراکزی همانند بگرام همچنان ادامه دهد . این درحالی است که آمریکا و افغانستان توافق نامه امنیتی امضاء کرده اند. مقامات آمریکایی می گویند زندان بگرام و شماری از زندانیان این زندان مشمول این توافق نامه نمی شوند. بااین اوصاف، آمریکا قادر خواهد بود این افراد را همانند سالهای گذشته برای مدت نامعلومی در زندانهای خود نگاه دارد. افغانها به شدت از این رویکرد آمریکا انتقاد دارند. این انتقادها مبتنی بر قوانین بین المللی است. براساس حقوق بین الملل، آمریکا نمی تواند به این رویه در افغانستان ادامه بدهد. البته از زمان حوادث یازده سپتامبر، آمریکا به نقض قوانین بین المللی مبادرت کرده و افرادی را بدون طرح اتهام برای مدت نامعلومی در زندانهای خود نگاه داشته است.»

رمزی قاسم در ادامه افزود:« در بازداشتگاهها و زندانهای آمریکایی در افغانستان، رفتارهای بسیار بدی با زندانیان انجام می گیرد و حقوق آنها به صورت گسترده نقض می شود.
این رفتارها و شکنجه ها شبیه شکنجه ها و رفتارهایی است که در زندان گوانتانامو در جریان است. شواهد مربوط به این شکنجه ها در زندانهای آمریکا موجود است. آمریکا به صورت گسترده در این مراکز از شکنجه استفاده می کند که کاری کاملا غیرقانونی است. آمریکا هنوز بخشهای زیادی از افغانستان را در کنترل خودش دارد اما دولت حامد کرزای،رئیس جمهور افغانستان می خواهد اینگونه وانمود کند که کنترل امور در این کشور را در دست دارد و تاحدودی استقلال را در این زمینه به دست آورده است. اسناد و مدارک مربوط به شکنجه در زندانهای آمریکا در افغانستان موجود است و آمریکا باید پاسخگوی اقداماتش باشد. هیچ توجیهی برای اینگونه اقدامات وجود ندارد و این رفتارها به هیچ وجه قابل قبول نیست.»
برچسب ها: آمریکا ، بین الملل ، حقوق ، بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار