دبير كميسيون هماهنگي بانك‌ها در خوزستان گفت: براي اين‌كه تورم در جامعه مهار شود بايد رشد نقدينگي كنترل شود تا سرريز نشده و به هر جهتي حركت نكند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان،توحيدي گفت: ما نمي‌توانيم به افراد بگويم با سود 10 درصد سپرده‌گذاري كنند در حالي كه ميزان تورم بيش از 10 درصد سودي باشد كه ما به مشتريان پرداخت مي‌كنيم و قطعا آن مشتري سرمايه‌گذاري نخواهد كرد.

وي با اشاره به اين‌كه منابع قرض‌الحسنه بايد از محل درآمدهاي قرض‌الحسنه تامين شود، افزود: وقتي كه بانك مركزي اعلام مي‌كند ذخيره قانوني سپرده‌هاي قرض‌الحسنه 10 درصد است ‌بايد منابع جمع شده را كنار بگذاريم و معادل 90 درصد آن تسهيلات قرض‌الحسنه به مشتريان پرداخت كنيم.

دبير كميسيون هماهنگي بانك‌هاي خوزستان با بيان اين‌كه معادل 2 درصد از حساب‌هاي قرض‌الحسنه كه جمع‌آوري مي‌شود بايد به عنوان جايزه به مشتريان پرداخت شود، تصريح‌كرد: اين ميزان 2 درصد از محل 4 درصد كارمزدي است كه از مشتريان دريافت مي‌شود.

وي گفت: بانكداري اسلامي در ايران نشات گرفته از فرامين و دستورات دين است و مواردي همچون قرض‌الحسنه در اين نوع بانكداري در قالب عقودي هستند كه در صدر اسلام در بازار وجود داشته و امروز به اين عنوان در آمده است.

توحيدي افزود: كشورهايي همچون اندونزي و پاكستان از آيين‌نامه بانكداري اسلامي ايران استفاده مي‌كنند با اين تفاوت كه آن‌ها در كنار اين نوع بانكداري، سيستم بانكداري خارجي و از سياست‌هاي بهره و نرخ بهره‌مند هستند اما ايران تنها كشوري اسلامي است كه عقود اسلامي در آن به‌طور كامل و بر اساس موازين اسلامي رعايت مي‌شود./ب
برچسب ها: کنترل ، نقدینگی ، تورم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.