تحقيقات نشان مي دهد کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری به طور مداوم ماهی مصرف کرده اند، به مهارتهای گفتاری و ارتباطی بهتری دست پیدا میکنند.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ ماهی دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی است و اكثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را به تنهایی داراست. ولی ویژگی مخصوص ماهی كه آن را بین سایر مواد غذایی حائز اهمیت خاص ساخته است، نوع چربی موجود در آن است.

اسید های چرب امگا 3 ، که در گوشت ماهی به وفور یافت می شود، موجب افزایش کارایی ذهنی در کودکان و جلوگیری از ابتلای سالمندان به آلزایمر می شود.

بررسیها نشان میدهد كه مصرف ماهی بین یك تا سه بار در هر هفته و به مقدار۱۲۰ گرم در هر وعده غذایی میتواند برای بدست آوردن نتایج مطلوب كافی باشد و مصرف بیش از این مقدار موجب افزایش تواناییهای ذهنی نوزادان نمی شود. ماهیهای چرب نظیر ماهی قزلالا و ماهی تن دارای اسیدهای چرب اومگا ۳ هستند كه برای رشد طبیعی و توسعه دستگاه عصبی و مغز جنین ضروری است .

مزایای مصرف ماهی:

– مصرف ماهی در طول دوران بارداری، امکان زایمان کودک نارس و همچنین زایمان زود هنگام را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

– کودکانی که در رژیم غذایی آنها ماهی وجود دارد نسبت به سایر کودکان، کمتر مبتلا به بیماری آسم می شوند.

– افراد مسنی که در طول هفته حداقل یک مرتبه از ماهی و یا سایر خوراک های دریایی استفاده می کنند، خطر کمتری در ابتلا به بیماری های مربوط به از دست دادن حافظه از جمله آلزایمر آنها را تهدید می کند.

– افرادی که به طور مستمر از ماهی استفاده می کنند کمتر دچار افسرگی می شوند. (افسردگی ارتباط مستقیم با میزان امگا 3 موجود در مغز دارد.)

نکته:در صورتی که افراد امکان مصرف مستمر ماهی را ندارند، توصیه می شود از مکمل های اومگا 3 که برای افراد بیمار قلبی هزار میلیگرم در روز است استفاده کنند که عوارض جانبی نیز ندارد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار