علی رغم پیشرفت های داروسازی پس از انقلاب و تولید بیش از 95 درصد دارو در داخل متاسفانه نقش کلیدی داروساز در ارائه خدمات دارویی در داروخانه نادیده گرفته شده است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر کبریایی زاده، رئیس گروه اقتصاد و مدیریت دانشکده داروسازی در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد گفت: یکی از تاثیرگذارترین حلقه های سلامت، دارو ساز است و جامعه داروسازی بعد از انقلاب نشان داد که در این حوزه بسیار توانمند است و توانسته نقش خودش را به درستی بازی کند. قبل از انقلاب ما تنها 15 درصد داروهایمان را خودمان تولید می کردیم و همین مقدار هم واجد تکنولوژی ویژه ای نبود .


وی افزود : امروز در گزارشات مختلف از جمله سازمان جهانی بهداشت می بینیم که کشور ما یکی از توانمند ترین کشور در تامین دارو با قیمت مناسب می باشد و این سند افتخار بزرگی است که نسیبمان شده اما متاسفانه نقش کلیدی دارو ساز در ارائه خدمات دارویی نادیده گرفته شده، شاید در حوزه تولید دارو 50 درصد تولید علم کشور را دارا هستیم اما در جایی که داروساز می تواند تکمیل کننده این حلقه باشد و خدمات را تضمین کند غفلت کردیم . بنابراین چالش جدی ما کم رنگ بودن نقش دارو ساز در عرصه سلامت است .

*ارتباط کلامی بین بیمار و دارو ساز باید جدی گرفته شود

کبریایی زاده در ا دامه افزود : ارتباط کلامی بین بیمار و داروساز در داروخانه ها دچار ضعف است که باید حل شود اگر چه دارو در داروخانه جنبه اقتصادی دارد و به عنوان یک کالا است اما دارو ساز می تواند نقش مشاوره ای خوبی در داروخانه نیز داشته باشد .

وی تصریح کرد : دارو به عنوان یک کالایی است که می تواند ضایعات زیادی داشته باشد بنابراین اکثر داروخانه ها متضرر می شوند و اقتصاد داروخانه به گونه ای است که در کشور ما مقرون به صرفه نیست هرگز در وزارت بهداشت در فرمول قیمت گذاری دارو بندی به نام سهم خدمات حرفه ای داروساز نمی بینیم چرا که خدمات حرفه ای باید جدا از اقتصاد داروخانه باشد.

وی خاطر نشان کرد : امروز وضعیت دارو سازی در کشور نشان داده که می تواند سرآمد باشد و امیدواریم با تدوین برنامه هدفمند جایگاه داروسازان را بهتر نشان دهیم  و داروخانه را به مراکز معتبر عرضه خدمات در کشور تبدیل کنیم .

*سود دارو در کشور ما بسیار پایین است

شانه ساز، نماینده وزارت بهداشت در ادامه افزود : بحث اقتصاد دارو و داروخانه و مشکل آن ساده نیست و راه حل آن ارائه یک پکیج است متاسفانه بیمه ها پای ثابت مشکلات داروسازی هستند و منابع مالی چالش جدی آنهاست. سیستم ارائه خدمات دارویی و بیمه آنها یک سیستم سنتی است به گونه ای که داروهای ارزان قیمت که هیچ فشاری را به بیماران برای تهیه آن نمی آورد و بیمار حتی مصرف همیشگی ندارد تحت پوشش بیمه قرار دارد و در عوض داروهای گران قیمت تحت پوشش بیمه نیست بنابراین پوشش بیمه ای باید جدی تر باشد .

وی گفت : تعرفه دارو را مردم پرداخت می کنند اما در کنار آن سود دارو در کشورمان بسیار پایین است ما 95 دارو را در داخل تولید می کنیم و اگر بخواهیم آن 3 تا 5 درصد باقی مانده که واردات است لحاظ کنیم می بینیم که از لحاظ عددی 35 درصد است بودجه دارویی کشور را همان واردات به خود اختصاص داده است و اگر این 95 درصد را خودمان تولید نمی کردیم آنچه که از جیب مردم پرداخت می شد، بیش از 15 میلیارد دلار می شد.

* در دنیا 30 درصد قیمت دارو هزینه تحقیق و توسعه می شود

دکتر خویی، عضو انجمن داروسازان در ادامه افزود : به دلیل روند رو به رشد تکنولوژیها دارو به سمت گران شدن پیش می رود و در همه دنیا 30 قیمت دارو هزینه تحقیق توسعه می شود . امروز خدمات دارویی آنچنان که در داروخانه ارائه می شود برای بیمار ملموس نیست و حتی وقتی خطای نسخه گرفته می شود و داروساز با پزشک صحبت می کند حتی ممکن است بیمار متوجه نشود.

وی گفت : ما از فردا به مدت 3 روز یازدهمین همایش سالیانه انجمن داروسازان را داریم که موضوع آن داروسازی ایران در افق 1404 است و فرصت ها و تهدیدها بررسی می شود، داروساری کشورمان در موقعیت حساسی است که اگر همه نهادها از این صنعت حمایت نکنند ممکن است جایگاهی که امروز به دست آوردیم و در عرصه تولید علم و فناوری داشتیم نتوانیم حفظ کنیم./ح
برچسب ها: داروساز ، دارو ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار