امروز شنبه هجدهم شهريور ماه قطب شمال خورشيد در كمترين فاصله خود با زمين قرار مي گيرد .

فاطمه خراساني، كارشناس مركز علوم و ستاره شناسي تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت: خورشيد یکی از ستارگان کهکشان راه شیری كه باعث به وجود آمدن سيارات و حيات است مادر منظومه شمسي ناميده که در مرکز منظومه جای گرفته است.

وي اظهار داشت: اين ستاره پر نور و درخشان یک کره کاملا گرد است که مواد تشكيل دهنده آن پلاسمای داغ در سطح و يك میدان مغناطیسی میانه آن است، خورشيد داراي قطری نزدیک به يك ميليون و 392 هزار كيلومتر است و سرچشمهٔ اصلی نور، گرما و زندگی بر روی زمین محسوب مي شود.

خراساني جرم اين ستاره را ۳۳۰ هزار برابر جرم زمین دانشت و افزود: خورشید ستاره‌ای از گونه کوتوله هاي زرد است که86/99 درصد از مجموع جرم منظومه شمسي  به خورشيد تعلق دارد.

وي تصريح كرد: زماني كه خورشيد در فاصله ميانگين خود قرار دارد ۸ دقیقه و ۱۹ ثانیه زمان نياز دارد تا بتواند نور خود را به زمين برساند بنابراين می توان گفت انرژی آمده از نور سفید خورشید، باعث ادامهٔ فرایند نور ساخت، بوجود آمدن اقلیم و آب و هوای زمین و در نتیجه، فراهم کنندهٔ زندگی برای همهٔ جانداران روی زمین است.

خراساني عنوان كرد: فاصلهٔ متوسط خورشید از زمین نزدیک به 6/149 میلیون کیلومتر است كه آن را یک واحد نجومی مي نامند و این فاصله در زمان  چرخش زمین به دور خورشید به نقطه‌ اوج (دورترين فاصله ) و نقطه حضیض(نزديكترين) مي رسد.

وي خاطر نشان كرد: روز شنبه قطب شمالي خورشيد در نزديك ترين فاصله خود يعني 25/7 درجه اي سياره ما ، زمين قرار خواهد گرفت./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.