پويايي نقش زن در آثار دفاعي مقدس ناديده گرفته شده در حالي كه زنان مردانه در مقابل مصائب بعد از جنگ ايستاده‌اند.

علي روئين تن كارگردان سينما و تلويزيون در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران در خصوص سينماي دفاع مقدس اظهار داشت: فرهنگ دفاع مقدس مقوله‌اي كلي است كه نقش سينما و تلويزيون در انتقال آن موثر است .

وي افزود:‌به طور كلي تلويزيون به دليل دامنه‌اي فعاليت و فراگيري بيشتر و سينما به علت آينده ساز بودن، به يك اندازه مي‌‌توانند در اين راستا موثر باشند.

روئين تن در خصوص سير تحول شخصيت‌هاي سينمايي دفاع مقدس به خصوص شخصيت زن خاطر نشان كرد: برپايي شخصيت زن در اين آثار ناديده گرفته شده است زيرا نيازهاي جامعه در هر شرايطي متفاوت بوده و استنباط سازندگان در اين رابطه در هر دوره و برهه تفاوت مي‌كند .

وي تصريح كرد: بايد توجه داشت كه قهرمانان اصلي دفاع مقدس بانواني هستند كه مردانه در مقابل همه‌ي مصائب و سختي‌هاي بعد از اتمام جنگ ايستادند كه در چنين فيلم‌هايي بايد به تصوير كشيده شود.

اين كارگردان در خصوص دلايل تضعيف سينماي دفاع مقدس اذعان كرد: مقوله‌ي ارزش و فرهنگ هيچ گاه كهنه نمي‌شود، بلكه از شكلي به شكل ديگر تبديل مي‌شود اما اكنون كه تضعيف سينماي دفاع مقدس به يك كليشه‌ي مستعمل تبديل شده در صورت تعريف درست درام و تقدس بخشي به آن مي‌توانيم شاهد رشد آن باشيم.

وي در خصوص نگاه مديران به اين آثار خاطر نشان كرد: مديران با فراهم آوردن فضاي كار تسهيل سير اداري و اجرايي يك پروژه، گسترده كردن اين فضا و آزادگذاري سازندگان در ساخت سليقه و ايده خود به دور از كليشه مي‌‌توانند به بهبود آن كمك كنند.

روئين تن در خصوص شاخص جدايي سينماي دفاع مقدس از سينماي جنگ اظهار داشت: سينماي دفاع مقدس روايتگر جنگ نا برابر و اعتقادي يك ملت در برابر كشوري است كه به نمايندگي از چند جريان به تماميت ارضي ما حمله كرده‌اند در حالي كه در سينماي جنگ اهداف و اغراض شخصي مطرح است.

روئين تن در پايان در خصوص تاثير جشنواره مقاومت برعملكرد بهتر سينماي دفاع مقدس عنوان كرد: اگر اين جشنواره در جهت سليقه سازي و نه مصرف سليقه و رسيدن به اهداف شخصي باشد مي‌تواند قدمي مثبت در بهتر شدن اين ژانر باشد./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار