بورس در روزهاي اخير به دليل ارزان بودن سهام، سودآوري شركت ها نسبت به سال گذشته و آزاد شدن نرخ ارز توسط بانك مركزي و در نهايت تضعيف بازار مسكن، سكه و طلا رشد قابل توجهي از نظر شاخص ها داشته است.

علي صالح آبادي درگفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران در گفتگوي ويژه خبري  با بيان مطلب بالا گفت: بازار سرمايه ما روزهاي متفاوتي را در طول زمان دارد گاهي بالا مي رود و گاهي پايين مي آيد اين نوسان جزء ذات بازار سرمايه است اما چيزي كه مهم است اين است كه بايد بازار از نقد شوندگي خوبي برخوردار باشد اما چند عامل:

1-ارزان بودن سهام، آن هم به علت پايين آمدن قيمت هر سهم در بازار سرمايه ، 2- افزايش سودآوري شركت ها كه پيش بيني مي شود اين ميزان به بيش از 23 هزار ميليارد تومان برسد ضمن آنكه هم اكنون در ماه هاي اول سال اين رقم به بيش از 13 هزار ميليارد تومان رسيده كه نسبت به سال گذشته كه 10 هزار ميليارد تومان بود افزايش قابل ملاحظه اي را نشان مي دهد.

سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: از ديگر عوامل مي توان به آزادسازي نرخ ارز در سال گذشته توسط بانك مركزي، تضعيف بازار مسكن و آخرين تحولات بازار سكه و طلا و رشد مجدد بازار سرمايه اشاره كرد.

صالح آبادي با بيان اينكه تصويب مكانيسم بيمه سهام در شوراي بورس به اين معنا است كه اگر سهمي بالاتر از قيمت قبلي خود به فروش برسد معامله آن بر پايه اوراق سهام تبعي انجام خواهد شد مي باشد تصريح كرد: ما در يك سال آينده اگر در گذشته كسي به عنوان مثال سهمي را 400 تومان خريده باشد و بعد از گذشت يك سال سهم را بخواهد به نرخ 480 تومان بفروشد چنانچه قيمت سهام از 480 تومان بيشتر شده باشد آنگاه مي تواند براساس اوراق سهام تبعي به ناشر اوراق بفروشد.

*انجام معامله با اوراق سهام تبعي به هيچ عنوان اجباري نيست

وي درخصوص ساير ويژگي هاي اوراق سهام تبعي عنوان كرد: اين اوراق قابل اجرا روي همه سهم هاي بازار نيست ضمن آنكه استفاده از اوراق سهام تبعي به هيچ عنوان اجباري نيست اين در حالي است كه تاكنون روي 4 شركت از اين اوراق استفاده شده است و ما در حال اجراي نحوه استفاده اين اوراق در خريد و فروش سهام تمام شركت ها هستيم.

اين اوراق روي سهم هايي است كه اطلاعات آنها بر روي تابلوي معاملات بورس درج شده است.

در ادامه برنامه گفتگوي ويژه خبري مصطفي اميد قائمي مدير عامل شركت فرا بورس ايران نيز در پاسخ به اين سئوال كه در حال حاضر وضعيت بازار فرابورس چگونه است گفت: روند معاملات سهام در فرابورس مشابه بورس مي باشد عمده شركت هاي فرابورسي متعلق به صنايع معدني و فلزي هستند كه در فرابورس فعاليت دارند.

در حال حاضر حجم معاملات ما در 14 روز اخير افزايش قابل توجهي يافته است خوشبختانه با اتفاقاتي كه اخيرا افتاده است اين روند سير صعودي داشته عمده صنايع ما از نظر سهام وضعيت مشابهي دارند طبيعتا سهام هايي كه در بورس هستند آمدن توي بازار فرابورس كه اين باعث رونق شاخص هاي بازار فرابورس شده است.

مدير عامل شركت فرابورس ايران افزود: يكي ديگر از راهكارهاي رونق بازار فرابورس بازار ابزارهاي نوين مالي است كه تابع بازار بورس و اوراق بهادار نيست اين بازار، بازاري است كه مخاطبين خاص خودش را دارد و ابزارهايي كه در اين بخش از بازار فرابورس عرضه مي شود ابزارهايي مانند اوراق تبعي، صكوك، اوراق مشاركت هستند كه سهام داراني از آن استفاده مي كنند كه مي خواهند ريسك كمتري را بپذيرند به همين دليل اين اوراق داراي مخاطبان و سرمايه گذاران متفاوتي است.

 در ادامه گفتگوي ويژه خبري شبكه دو سيما صالح آبادي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به اين سئوال كه ميزان رشد و موفقيت معاملات بازار بورس و شاخص هاي آن بستگي به چه عواملي دارد، اظهار داشت: معاملات در بازار بورس به ويژه رشد شاخص ها بستگي به شرايط اقتصادي، سودآوري شركت ها و ساير عوامل موثر دارد و ما مسئولان بازار سرمايه همواره تلاش داشتيم كه نقد شوندگي در بازار حفظ شود خوشبختانه در ماه هاي اخير عرضه سهام پالايشگاه ها باعث افزايش رشد صعودي شاخص ها در بازار سرمايه شده است.

ضمن آنكه تلاش هاي ما همچنان در اين خصوص ادامه دارد تا از پتانسيل هايي كه در شركت ها وجود دارد به خوبي استفاده شود اين در كنار موضوع افزايش سودآوري شركت ها نشانه خوبي براي تداوم فعاليت سيرصعودي رشد شاخص ها در بازار سرمايه است.

*ارزان بودن سهام يكي ديگر از راه هاي افزايش رشد شاخص ها در بازار سرمايه

صالح آبادي در ادامه گفت: نوسان در شاخص هاي بازار سرمايه يكي ديگر از مسائل موجود در بورس است كه اين امر كاملا طبيعي مي باشد مثل بحث هاي مختلف و نگراني هايي كه بعد از مدتي با شفاف سازي و ارائه اطلاعات به روز شركت ها، اجرايي طرح هايي مثل بيمه سهام است به طور كلي مهم ترين برنامه دولت حمايت از بازار سرمايه مي باشد كه مقام معظم رهبري هم در ديدار اخير خود با مسئولان اعلام كرده است كه يكي از راه هاي جلوگيري از افزايش نرخ تورم، كنترل رشد نقدينگي است كه بازار سرمايه راهكاري مناسب براي جذب نقدينگي موجود در كشور است.

اميد قائمي مدير عامل شركت فرابورس ايران با بيان اينكه دو مقوله بورس و فرابورس كاملا از يكديگر جدا هستند عنوان كرد: به هر حال حوزه هايي كه فرابورس وجود دارد همپوشاني كمي با زمينه هاي فعاليت در بورس دارد اينكه شما مي گوييد كه فعاليت بازار فرابورس نشان دهنده اين است كه اين بازار در جايي حضور دارد كه شركت هاي مربوطه سهامشان قابل ارائه در بورس نيست و امسال ما پذيره نويسي دو بانك بزرگ را در فرابورس داشتيم ضمن آنكه بازار ا ستفاده از ابزارهاي نوين مالي در فرابورس در حال شكل گيري است و مردم مي توانند به جاي سرمايه گذاري در بانك ها در فرابورس سرمايه گذاري كنند.

اميد قائمي در ادامه در پاسخ به اين سئوال كه وضعيت عرضه هاي جذاب كه در طي ماه هاي اخير كاملا كند شده است چگونه است عنوان كرد: عرضه ها عمدتا توسط دولت انجام مي شود هم اكنون بحث عرضه سهام پالايشگاه ها مطرح است كه سهام پالايشگاه هاي شيراز در اوايل سال از طريق فرابورس عرضه خواهد شد ضمن آنكه در شش ماهه گذشته سهام ذوب آهن از طريق فرابورس به متقاضيان عرضه شده است عمده سهام شركت هاي بزرگ عرضه شده و شركت هاي كمي باقي مانده كه مهمترين آنها شركت هاي گاز مي باشد.

اين در حالي است كه سهام شركت هواپيمايي هما نيز سال گذشته يك بار عرضه شد ولي خريداري نداشت كه امسال مجدد دوباره عرضه مي شود.

وي در خصوص عرضه سهام باشگاه هاي استقلال و پرسپوليس در فرابورس گفت: مسئول واگذاري اين دو تيم وزارت ورزش و جوانان است كه از طريق سازمان خصوصي سازي عرضه آنها انجام مي شود ضمن آنكه براساس خبرهاي موجود قرار است سهام اين دو باشگاه به صورت يكجا از طريق فرابورس و توسط سازمان خصوصي سازي به متقاضيان عرضه شود.

*تخصيص بورس ارز راهكاري براي قطع دست واسطه ها از بازار ارز

صالح آبادي در پاسخ به اين سئوال كه بالاخره بورس ارز كي راه اندازي مي شود و اين بورس داراي چه ساز و كارهايي است عنوان كرد: براساس بررسي هاي انجام  شده كارگروهي به رياست بانك مركزي از نيمه سال گذشته تشكيل شد كه در يكي دو ماه اخير بررسي هاي اين كارگروه در خصوص راه اندازي بورس ارز به صورت جدي ادامه يافت كه از يك ماه و نيم گذشته اين موضوع به صورت جدي از سوي مسئولان پيگيري شد و سازمان بورس و اوراق بهادار هم يكي از اعضاي كارگروه مي باشد. سياست گذاري و مديريت بورس ارز كاملا به عهده بانك مركزي بوده و بورس سهم زمينه بستر سازي براي راه اندازي بورس ارز مي باشد.

وي تصريح كرد: البته در اين راستا از نظرات گروه هاي صاحب نظر هم استفاده شده در حال حاضر نرخي كه به عنوان نرخ مرجع از سوي بانك مركزي تعيين شده همان 1226 تومان است در حالي كه در صرافي ها و خارج از سيستم رسمي بانكي نرخ ديگري وجود دارد از طرف ديگر هدف مسئولان حركت به سمت تك نرخي شدن ارز است كه براساس سياست هاي اعلام شده از سوي مقامات اقتصادي كشور همچنان نرخ ارز براي برخي از اقلام كالايي همان نرخ ارز مرجع بانك مركزي است يعني ارز به نرخ دولتي در اختيار اين اقلام تعيين شده قرار مي گيرد.

وي در ادامه خاطر نشان كرد: در بورس ارز ساير بخش ها همچون بانك مركزي، صندوق توسعه ملي، بانك هاي خصوصي و دولتي، فعالان بخشهاي مختلف اقتصادي مي توانند حضور داشته باشند ضمن آنكه به هيچ عنوان سفته بازي وجود ندارد و صرفا خريداران و فروشندگان هستند كه ارز خود را عرضه و يا از طريق اين بازار ارز مورد نياز خود را تهيه مي كنند حتي كساني كه داراي حساب ارزي و يا ارز در خانه دارند مي توانند وارد بورس ارز شوند.

*آخرين وضعيت اوراق تسهيلات مسكن

مدير عامل شركت فرابورس ايران در ادامه در خصوص آخرين وضعيت ارائه اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس اظهار داشت: در گذشته صرفا اين اوراق در شعبات بانك مسكن مورد معامله قرار مي گرفت كه با انتقال معامله اوراق تسهيلات مسكن به فرابورس دست واسطه ها در اين رابطه قطع شد. شما زماني كه اقدام به خريد يك واحد مسكوني مي كنيد مي توانيد با هماهنگي انجام شده از طريق يكي از شعبات بانك مسكن به كارگزار مربوطه مراجعه كرده و 40 برگ سهام 5 ميليون ريالي دريافت كنيد.

كه اين كار معمولا يكي دو روزي به خاطر ارائه كد سهامداري طول مي كشد اما اگر كساني كه از قبل در بازار فرابورس فعال بوده اند اقدام به خريد اوراق تسهيلات مسكن كنند به دليل آنكه از گذشته كد داشته اند ديگر زماني براي آنها نمي برد.

اميد قائمي ادامه داد: شما بعد از انجام اين مراحل مي توانيد به بانك رفته و بانك آن 40 برگ سهام را از شما تحويل گرفته و حساب شما را مسدود مي كند و وجه مورد نظر را يعني همان مبلغ 20 ميليون وام مسكن را كه در حال حاضر به متقاضيان پرداخت مي شود را به شما تحويل مي دهد.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار هم درباره معامله اوراق تسهيلات مسكن با بيان اين مطلب كه تعداد شعبه كارگزاري مثل شعبات بانك ها در حال حاضر زياد نيست گفت: به همين علت بانك مسكن امكاناتي را در شعبات خود فراهم كرده كه در صورت مراجعه دريافت كنندگان آنها بتوانند از طريق سيستم هاي موجود در بانك مركزي اقدامات لازم را براي خريد اوراق تسهيلات مسكن از طريق شعبات اين بانك انجام دهند.

*فاز اول بورس انرژي اواخر مهرماه به بهره برداري مي رسد

صالح آبادي در مورد زمان و نحوه راه اندازي بورس انرژي در كشور گفت: در حال حاضر سه تا بورس فعال در كشور وجود دارد يكي بورس اوراق بهادار، فرابورس و بورس كالا كه مبتني بر معامله كالا است.

وي عنوان كرد: فعاليت بورس انرژي كاملا براساس معاملات بورس كالا مي باشد كه هم اكنون قراردادهاي لازم براي اجرايي شدن اين بورس طراحي و ساز و كارها و نرم افزار معاملات آن بايد طراحي مي شد كه اين كار انجام و در روز شنبه همين هفته اين نرم افزار امتحان شد.

فقط بخشي از مسائل مربوط به آموزش كارگزاران باقي مانده كه من فكر مي كنم تا اواخر مهرماه فاز اول معاملات بازار بورس انرژي كه مربوط به معامله برق مي باشد در كشور آغاز مي شود.

وي در خصوص نحوه معامله برق مازاد كشور در اين بورس گفت: اين معامله به گونه اي است كه در ساعتي از شبانه روز كه پيك اوج مصرف برق كشور نيست مازاد برق توليدي براساس ساز و كارهاي طراحي شده مورد معامله قرار مي گيرد و به كشورهاي همسايه فروخته مي شود اين كار به دليل آن است كه برق به هيچ عنوان قابل ذخيره كردن نيست و اين كار با توجه به وجود اختلاف ساعت در شرق و غرب كشور درآمدزايي خوبي را براي ما در پي خواهد داشت.

صالح آبادي با بيان اينكه خريداران اصلي برق معامله شده در اين بورس بخش خصوصي مي باشد ادامه داد: معامله برق در بورس انرژي به هيچ عنوان تاثيري بر روي نرخ برق مصرفي خانوارها ندارد زيرا نرخ برق مصرفي توسط دولت و براساس قوانين تعيين و دريافت مي شود.

*ساير انرژي ها مانند نفت و گاز به تدريج وارد بورس انرژي مي شوند

علي صالح آبادي با بيان اينكه ساير فرآورده هاي حوزه انرژي همچون نفت و گاز و فرآورده هاي نفتي به تدريج بعد از عرضه برق توسط وزارت نيرو وارد بورس انرژي مي شود، درباره پذيرش سهام به عنوان وثيقه تصريح كرد: پيرو توافقي كه ما با بانك مركزي داشتيم تصويب شد به شركت هايي كه در بورس و فرابورس فعاليت دارند بتوانند با ارائه سهام خود به عنوان وثيقه به بانك ها از آنها تسهيلات دريافت كنند و بانك ها موكلف شده اند براين اساس 20 درصد از سرمايه شان را به صورت تسهيلات بانكي در مقابل پذيرش سهام به عنوان وثيقه حتي از اشخاص حقيقي و حقوقي فعال در بازار بورس و فرابورس به آنها تسهيلات بانكي پرداخت كنند.

اميد قائمي هم در اين رابطه تصريح كرد: اين موضوع بحثي بود كه شركت هاي بورسي و فرابورسي با ما داشتند تا بتوانند براساس افزايش سرمايه سهام خود را در بازار سرمايه افزايش بدهند./عب

برچسب ها: بورس ، انرژی ، نفت و گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار