وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوي ويژه خبري در مورد فرصت ها و چالش‌ های ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد گفت: اجلاس عدم تعهد به بهترین شکل ممکن در ایران برگزار و بسیار موفق عمل کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سیما از دستاوردها و ناگفته‌های اجلاس غیر متعهدها در تهران گفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد فرصت‌ها و چالش های ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد گفت: در ابتدا به ملت و دولت ایران و هچنین مقام معظم رهبری این موفقیت بزرگ را تبریک می گویم چراکه این اجلاس از لحاظ کیفی و کمیتی به بهترین شکل ممکن برگزار شد.

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی برمهم ترین دغدغه در مورد مسائل امنیتی و تشریفاتی این اجلاس افزود: ما موفقیت خود در این نشست ثابت کرده و نشان دادیم که جمعی عمل می کنیم  و اینکه یک اصل جمهوری اسلامی ایران آراء خود است و اصل دیگر آرای کشورهای عضو عدم تعهد است.

وی تصریح کرد: ما به خوبی این مسیر را مدیریت کرده و بدون سمت گیری به موضعی خاص این جنبش را هدایت کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران غیر متعهد ترین کشور دنیاست، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران غیر متعهد ترین کشور دنیاست و این غیر متعهد بودن فضای آزاد را برای عمده کشورها به وجود آورده است.

صالحی افزود: در جریان برگزاری اجلاس عدم تعهد 63 دیدار با وزرای خارجه کشورهای غیر متعهد داشتم، رئیس جمهور 15 دیدار و مقام معظم رهبری 18 دیدار داشتند.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین از وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، نهاد ریاست جمهوری و نیروهای دریایی، زمینی و هوایی به صورت ویژه قدردانی کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  سیاست های آمریکا علیه ایران در منزوی کردن اجلاس عدم تعهد با شکست مواجه شده است، افزود: دستگاه دیپلماسی ایران مقتدرترین دستگاه دیپلماسی دنیا است  و اینکه همیشه نام ایران مطرح است نشان از حضور کشورمان در تعاملات بین المللی است.

صالحی ادامه داد: ما باید با ایجاد دبیرخانه ای رسمی سخنرانی ها را جمع آوری کرده و ابتکاراتی در این نهضت ایجاد کنیم چراکه جهان با وضعیت بحرانی جدی روبرو است و باید این مسائل حل شود و ما برای دبیر خانه موقت جنبش عدم تعهد 1000 نفر را استخدام کرده ایم.
 وما برای آینده جنبش عدم تعهد می خواهیم این دبیر خانه را خارج از وزارت امور خارجه تشکیل دهیم.

وی با در خواست از رئیس جمهور کشورمان در مورد جذب کارشناسان خارجی در دبیر خانه عدم تعهد افزود: ما تلاش داریم کارشناسان بین المللی را از خارج از کشور به ایران دعوت کنیم تا دبیر خانه را به صورت بین المللی اداره و مدیریت کنیم و نمایندگی های خود را در ژنو و برخی کشورها در سطح سفیر تقویت کردیم.

 وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ملاقات‌های دو جانبه خود در حاشیه اجلاس عدم تعهد اظهار داشت: در این ملاقات‌ها تبادل نظر کرده و همچنین در مورد اهداف این جنبش جمع بندی و گفتگو می کردیم.

وی خاطر نشان کرد: ابوزمان، رئیس تشکیلات خود گردان در اجلاس عدم تعهد 45 دقیقه در خصوص مظالم صهیونیست‌ها علیه فلسطین صحبت کرد که به زودی صحبت‌های او را منتشر خواهیم کرد.

صالحی با بیان این مطلب که در مذاکره با برخی کشورها سوء تفاهم‎‌ها را از بین بردیم، افزود: جمهوری اسلامی ایران با مدیریت قابل توجه خود در عرصه بین المللی خود نمایی کرد و بسیار خوش درخشید.

در ادامه دهقانی مدیرکل سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت: حضور نمایندگان 120 کشور در تهران نشان داد که این کشورها مصوبات شورای امنیت را قبول ندارند.

وی افزود: در جریان برگزاری اجلاس در تهران 370 سند به تصویب رسیده و 495 هزار صفحه کپی  از این سند به زبان های مختلف در این اجلاس گرفته شد.
برچسب ها: صالحی ، عدم تعهد ، اجلاس ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار