سفير و نماينده ايران در مقر اروپايي سازمان ملل و قائم مقام وزارت خارجه سوريه در گفتگوي ويژه خبري به پيشنهاد تشکيل گروه تماس در نشست وزراي نم براي حل بحران سوريه و نقش اين جنبش در اصلاح ساختار شوراي امنيت سازمان ملل تاکيد کردند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، سيد محمدرضا سجادي سفير و نماينده دائم ايران در مقر اروپايي سازمان ملل در ژنو و فيصل مقداد قائم مقام وزارت امور خارجه سوريه در برنامه گفتگوي ويژه خبري شب گذشته به تشريح مباحث مربوط به شانزدهيمن  اجلاس عدم تعهد و نقش آن در رابطه با اصلاح ساختار ناعادلانه شوراي امنيت سازمان ملل متحد پرداختند.

قائم مقام وزير خارجه سوريه در ابتدا با اشاره به برگزاري اجلاس عدم تعهد در کشورمان گفت: شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد به ميزباني جمهوري اسلامي ايران بسيار خوب سازماندهي شده و شاهد هستيم که مشارکت کشورهاي عضو اين جنبش در يک سطح عالي بوده و همبستگي ميان کشورهاي در حال رشد را به وجود آورده است.

وي در ادامه با اشاره به اينکه کشورهاي غربي تلاش دارند تا از طريق کشورهاي وابسته به خود به نظام سياسي ساير کشورها رخنه کنند افزود: امروز نظام بين الملل از حالت دو قطبي قديم به تک قطبي تبديل شده چرا که مي‌بينيم در نظام بين الملل امروز سلطه و هيمنه آمريکا در جهان روز به روز افزايش يافته است.

قائم مقام وزير خارجه سوريه با اشاره به اينکه آمريکا به دليل زيادي خواهي‌هاي خود حتي مي‌خواهد چين و روسيه را نيز زير سلطه خود قرار دهد تصريح کرد: کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد با همکاري‌هاي پويا و سازنده مي‌توانند در مقابل زيادي خواهي‌هاي آمريکا بايستند.

در ادامه مقداد هم با تاکيد بر لزوم اصلاح ساختار سازمان ملل متحد افزود: امروز سازمان ملل در اختيار قدرت و سلطه آمريکا بوده و متاسفانه مي‌بينيم که حتي اين سازمان در نظام بين المللي نقش تخريبي پيدا کرده است.

** ايران در حل مسايل سوريه تاثير بسياري دارد

قائم مقام وزير خارجه سوريه تصريح کرد: اميد است طي 3 سال رياست جمهوري اسلامي ايران بر جنبش غير متعهدها شاهد گشايش و تحکيم در مواضع اين جنبش در خصوص تحولات مهم خاورميانه از جمله فلسطين اشغالي باشيم.

فيصل مقداد با تاکيد بر لزوم چاره انديشي در خصوص کشور فلسطين افزود: متاسفانه برخي از اعضاي جنبش عدم تعهد مي‌گويند ما کاري با فلسطين نداريم در حالي که اين جنبش بارها بر حل مسئله فلسطين تاکيد کرده و اين کشورها نيز بايد به اصول اساسي اين جنبش پايبند باشند.

وي در ادامه با اشاره به اينکه اوضاع پيچيده اي بر سازمان ملل متحد حاکم است، خاطر نشان کرد: امروز حتي دبيران کل سابق سازمان ملل هم به اصلاح در ساختار اين سازمان اعتراف داشته اما تا کنون گام مثبتي در ا ين رابطه برداشته نشده است، ضمن اين كه اين سازمان در زمينه اصلاح ساختار اساسي خود نا توان بوده است.

** استقرار سازمان ملل در خاك آمريكا يكي از مهمترين مشكلات اين سازمان جهاني است

قائم مقام وزير خارجه سوريه با اشاره به اينکه يکي از مشکلات در سازمان ملل اين است که محل آن در خاک کشور ابر قدرت آمريکا قرار دارد و اين کشور نيز مانع اصلاحات در سازمان ملل متحد است،‌ تصريح کرد:‌مشاهده مي‌کنيم که امروز آمريکا و هم پيمانانش از حق وتو براي ظلم به کشورها استفاده مي‌کنند در حالي که حق وتويي که توسط دو کشور چين و روسيه استفاده مي‌شود براي دفاع از کشورهاي حق طلب بوده و به هيچ عنوان يک حرف اضافه از سوي اين دو کشور نبوده است.

فيصل مقداد با اشاره به اينکه در کوتاه مدت نمي‌توان ساختار سازمان ملل را اصلاح کرد، افزود: امروزه کشورهاي در حال رشد در درون خود وحدت وهمبستگي کامل  ندارند و آمريکاي جهانخوار توانسته سلطه خود را بر برخي از اعضاي جنبش عدم تعهد حفظ کند.

وي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه دو پيشنهاد از سوي کشورهاي عضو  عدم تعهد براي حل بحران در سوريه ارائه شده تصريح کرد: پيشنهادي از سوي رئيس جمهوري مصر براي تشکيل گروه تماس متشکل از ايران، ترکيه، عربستان و مصر ارائه شده و پيشنهاد ديگري نيز براي تشکيل گروه تماس متشکل از مصر، ايران و ونزوئلا به همراه لبنان و عراق وجود دارد که ما در حال بررسي پيشنهادات اين دو گروه هستيم.

قائم مقام وزير خارجه سوريه افزود: سوريه امروز جبهه مقاومت و پايداري را در خاورميانه تشکيل داده و اين کشور خاکريز برتر مقابله با رژيم صهيونيستي بوده است.

** ايران، لبنان و روسيه همراه هميشگي سوريه بوده اند

فيصل مقداد با اشاره به اينکه سوريه سال‌هاست به ايستادگي و مقاومت در مقابل جبهه استکبار پرداخته است تصريح کرد: در اين سال‌ها هيچ کشوري جز جمهوري اسلامي ايران، لبنان و روسيه به ما کمک نکرده و از مواضع ما حمايت نکرده اند.

اعراب مزدور در خليج فارس به آمريکا پول پرداخت کرده اند تا آنها با در اختيار گذاشتن سلاح به معارضان سوري به اهداف شوم خود برسد.

قائم مقام وزير خارجه سوريه با اشاره به بررسي دو پيشنهاد براي تشکيل گروه تماس در اجلاس وزراي خارجه جنبش عدم تعهد در تهران خاطر نشان کرد: پيشنهاداتي در جلسه پايان نشست وزيران خارجه عضو جنبش عدم تعهد به سوريه ارائه شد و ما نيز استقبال کرده چرا که اين پيشنهاد از سوي کشورهاي دوست و جنبش عدم تعهد بوده و آنها براي اوضاع سوريه دلسوزي مي‌کنند.

فيصل مقداد با اشاره به مواضع ترکيه در قبال تحولات سوريه تصريح کرد: تعجب مي‌کنيم چگونه کشور ترکيه اجازه مي‌دهد که سرزمين خود را به محلي براي آموزش تروريست‌ها و معارضيني که با پول برخي کشورهاي عربي پرداخت شده تبديل کند.

وي افزود: اوضاع تلخي بر مردم سوريه مي‌گذرد و اگر ايستادگي کشورهاي داراي منطق نظير جمهوري اسلامي ايران نبود ما امروز نمي‌توانستيم مشكلات روحي خود را کاهش دهيم.

قائم مقام وزارت امور خارجه سوريه با اشاره به اينکه راه حل مسئله سوريه نظامي نيست خاطر نشان کرد: تنها راه حل بحران در سوريه اتخاذ راهکارهاي سياسي بوده و ما بايد به کمک جامعه جهاني و سازمان ملل آرامش را در کشور خود ايجاد کنيم.

سفير ايران در مقر اروپايي سازمان ملل در ژنو نيز با اشاره به اينکه ايده‌هاي مختلفي در رابطه با تغيير ساختار شوراي امنيت مطرح است، گفت: برخي ايده افزايش تعداد اعضاي دائم شوراي امنيت، برخي افزايش اعضاي دائم بدون حق وتو و برخي نيز افزايش اعضاي غير دائم شوراي امنيت را مطرح مي‌کنند.

سجادي افزود: بين اعضاي جنبش عدم تعهد درباره ضرورت اصلاح شوراي امنيت و سازمان ملل اجماع بوده اما درباره نحوه آن برداشت هاي مختلفي وجود دارد.

وي تصريح کرد: کار جنبش عدم تعهد جمعي بوده اما رئيس جنبش از طرف عدم تعهد مواضع گروه را اعلام مي‌کند که سند تهران مبناي حرکت جنبش در موضوعات بين المللي خواهد بود.

سفير ايران در مقر اروپايي سازمان ملل در پايان خاطر نشان کرد: اعضاي جنبش  عدم تعهد مي‌توانند با هماهنگي در مواضع خودشان در تصميمات اجرايي و توصيه‌اي سازمان ملل همانند انتخاب اعضاي غير دائم شوراي امنيت و شوراي حقوق بشر تاثير گذار باشند.

"انتهاي پيام"/پ3
برچسب ها: گروه تماس ، سوریه ، تعهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار