85 درصد نياز کشور در دانه هاي روغني ، از خارج از کشور تامين مي شود .

مدير کل پنبه و دانه هاي روغني کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوين با بيان اين خبر اظهار داشت :اين مقدار دانه روغني از کشورهاي مالزي ، برزيل و هندوستان وارد مي شود .

درگاهي مقدار توليد دانه هاي روغني در کشور را 300 هزار تن اعلام کرد و ادامه داد : اين مقدار دانه روغني از 200 هزار هکتار از اراضي زير کشت کشور برداشت مي شود .

وي با اشاره به برنامه پنجم توسعه ادامه داد : طبق اين برنامه توليد دانه هاي روغني تا پايان برنامه پنجم توسعه به يک ميليون دويست هزار تن خواهد رسيد .

اين مسئول از ايجاد رويکرد منسجم و دانش محور براي ايجاد خودکفايي در توليد دانه هاي روغني خبر داد و افزود : خريد تضميني محصولات با قيمت مناسب مي تواند در افزايش توليد اين محصول موثر باشد .

اين مسئول در ادامه خريد تضميني و قيمت مناسب را از دلايل ترغيب کشاورزان براي خريد اين محصول برشمرد و ادامه داد : با اقدامات صورت گرفته پيش بيني ميکنيم امسال کاشت اين محصولات به 25 درصد نياز کشور برسد .

درگاهي با اشاره به طرح توسعه دانه هاي روغني ، پرداخت کمک هاي فني اعتباري به صورت بلاعوض ، پرداخت تسهيلات با بهره بسيار کم و پرداخت يارانه توليدات به صورت مستقيم به کشاورزان و توليد کننده را از مهم ترين برنامه هاي طرح توسعه اعلام کرد .

مدير کل پنبه و دانه هاي روغني کشورسويا کلزا آفتابگردان ، گلرنگ ، کنجد و کنجاله را از مهم ترين دانه هاي روغني در کشور برشمرد و با اشاره به نقش اين دانه ها در تامين امنيت غذايي گفت : با توجه به نقش استراتژيک اين محصولات در امنيت غذايي ، حميات هاي ملي بسيار خوبي در حال انجام است ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.