امير سياري در دانشگاه صنعتي شريف خبر داد

حضور قريب‌الوقوع ناو و زيردريايي‌هاي ايراني در بمبئي

فرمانده نيروي دريايي ارتش از حضور قريب‌الوقوع ناوشكن جماران و زيردريايي ايراني در بندر بمبئي خبر داد.

به گزارش خبرنگار دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران، امير دريادار حبيب‌الله سياري صبح امروز(سه‌شنبه) در سيزدهمين نشست سالانه اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل كشور در دانشگاه صنعتي شريف، نيروي دريايي را نماد اقتدار و مقاومت ملي دانست و گفت: اهميت دريا و حضور مقتدرانه در آن همواره مورد تاكيد و توجه معظم رهبري بوده و لذا نيروي دريايي ارتش تمام تلاش خود را براي تحقق منويات ايشان بكار گرفته است.

وي در ادامه با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از لحاظ استراتژيك دريايي در بهترين موقعيت قرار دارد، افزود: حدود 93 درصد از صادرات و واردات كشور از مرزهاي دريا انجام مي‌شود چرا كه حمل و نقل تجارت منابع انرژي، معدني، غذايي، نقش دفاعي درياها در مديريت و گسترش شهرها، مولفه‌هاي بسيار مهم براي هر كشور محسوب مي‌شود.

فرمانده نيروي دريايي ارتش در تشريح منافع جمهوري اسلامي ايران در عرصه دريا گفت: توسعه اقتصادي، سياسي، فرهنگي، اجتماعي و افزايش توان امنيت دفاعي، امنيت ملي ، منطقه‌اي و همچنين محلي از طريق توسعه دفاعي و افزايش توان بازدارندگي انجام مي‌شود.

سياري در ادامه موقعيت جغرافيايي، مشخصات فيزيکي، وسعت دريايي، ويژگي‌هاي مردم و خط مشي دولتمردان را از عوامل تحقق يک کشور قدرتمند دريايي برشمرد و افزود: قدرت دريايي با صنايت از منابع و منافع ملي محقق مي‌شود و اين اقتدار از سه شاخصه ناوگان تجاري، زيرساختها و صنايع دريايي بهره مي‌گيرد.

وي با اشاره به اهميت اقيانوس هند در جهان تصريح کرد: اين اقيانوس 20 درصد سطح آبهاي جهان را تشکيل داده اما به عنون سومين اقيانوس بزرگ جهان يک سوم تجارت جهاني در مثلث سنگي مالاکا و باب‌المندب از طريق آن انجام مي‌شود.

فرمانده نيروي دريايي همچنين با اشاره به سياست‌هاي جديد نظامي آمريکا تاکيد کرد: سياست‌هاي نظامي زياده‌خواهانه در جهان به نفع هيچ کشوري نبوده و نخواهد بود، نيروي دريايي توانمند بايد از توانايي حضور در آبهاي آزاد و کارکردهاي فرانظامي و توانايي دفاع از منافع ملي برخوردار باشد که نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران از اين ويژگي‌ها برخوردار است.

وي با اشاره به پروژه‌هاي مشترک نيروي دريايي و دانشگاه‌ها خاطر نشان شد: نيروهاي مسلح در جهان نقشي محوري در ارتقا علم و فناوري دارند و اين قائده در کشور ما به طور برجسته مشهود است.

امير سياري حضور ناوگان آمريکايي در خليج فارس را بي‌اهميت خواند و تصريح کرد: آمريکا با تفکر استکباري سالانه 800 ميليارد دلار براي تجهيزات نظامي خود هزينه مي‌کند اما در هشت سال دفاع مقدس حضور تجهيزاتي از سراسر جهان را شاهد بوديم كه با وجود اين فشار يكجانبه جمهوري اسلامي ايران در برابر ظلم سر فرو نياورد.

وي با تاکيد بر اينکه تمام حرکت‌هاي بيگانگان در منطقه را رصد مي‌کنيم، خاطر نشان کرد: هر کشوري اجازه حضور در آبهاي آزاد را دارد و ما نيز از اين قائده مستثني نيستيم البته بارها اشاره کرده‌ايم که توان تامين امنيت منطقه را داريم و اين بهانه مناسبي براي حضور در آبهاي منطقه‌اي است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش در ادامه اظهارات خود ايمان را عامل پيروزي رزمندگان ايران در جنگ تحميلي دانست و تصريح کرد:‌ جمهوري اسلامي ايرن هيچ واهمه‌اي از درگيري و دفاع نداشته و قطعا در عمل و در موقع لزوم نتيجه تهديدات را به آنان نشان خواهد داد.

امير سياري در ادامه با اشاره به عدم وجود دولتي مرکزي در سومالي به علت حضور استکبار جهاني خاطرنشان کرد: ايجاد ناامني در آبهاي سومالي کنترل‌شده و براي مشروعيت‌بخشيدن به حضور غرب در منطقه استراتژيک باب‌المندب است که شرکت‌هاي بيمه‌اي آنان هم از اين نا امني‌ها بهره‌برداري لازم را انجام مي‌دهند.

وي با اشاره به استفاده دزدان دريايي از قايق‌هاي تندرو در درگيري‌هاي اخير اظهار داشت: تجهيزات مورد استفاده اين دزدان سوال برانگيز بوده و با حمايت‌هاي مشکوک ممکن است آنان در آينده به موشک نيز تجهيز شوند.

امير سياري در پايان با اشاره به شگفتي جهان از توانمندي ايران  در ساخت ناو شکن جماران اظهار داشت: در صحبت‌هاي خود با فرمانده نيروي دريايي هند وي  از ساخت ناوشکن جماران و زير دريايي‌هاي ايراني اظهار شگفتي کرد و مقرر شد که در سال جاري ناوشکن جماران و زيردريايي‌هاي ايراني را در بنادر بمبئي مشاهده کند.

انتهاي پيام/س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۳۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۱
الله اکبر
آخرین اخبار