با توجه به اینکه انجام مطالعات تهیه طرح بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده از اهمیت زیادی برخوردار است تاکنون طرح هاى مطالعاتى بهسازى و نوسازى 33790 هکتار بافت فرسوده شهری در 91شهر تهیه و در کمیسیون ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به این منظور طرح بهسازی 10712 هکتار از بافت فرسوده در 74 شهر در دست تهیه است که طبق برنامه اجرایی سال جاری تشریفات انتخاب مشاور جهت تهیه طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده در 26 شهر صورت گرفته و قرارداد های مربوطه در حال انعقاد است.

با آغازبرنامه نوسازى و بهسازى بافت هاى فرسوده از سال 85 تا پایان آذر ماه 90، به 199376 واحد مسکونی تسهیلات اختصاص یافته است ،که در سالهای 88و 89، تعداد 100 هزار واحد مسکونی دربافت های فرسوده به بانک هاى عامل مسکن، رفاه و ملی معرفى شدند.

درسال جاری نیز نوسازی 150 هزار واحد مسکونی در محدوده بافت های فرسوده هدف گذارى شده است، درحال حاضر54389 واحد مسکونی به بانک های عامل معرفی شده اند که 20749 واحد مسکونی بااین بانک ها قرارداد منعقد کردند و 30 640 واحد مسکونی نیز در مراحل انعقاد قرار داد هستند.

در همین راستا، پنج میلیون هشتصد هزارو شصت و چهار متر مربع ساخت و ساز در شش ماهه نخست سال جاری در محدوده بافت های فرسوده انجام شده است.

درشش ماهه نخست سال گذشته، 41531 واحد مسکونی درمحدوده بافت‌های فرسوده بدون استفاده از تسهیلات نوسازی پروانه ساخت گرفته اند که این رقم در سال 89به میزان 39366 واحد مسکونی بوده است.

براساس این گزارش مجید کیان پور معاون وزیر راه وشهرسازی  با بیان اینکه در کل کشور 2.2 میلیون واحد بافت فرسوده وجو دارد گفت: سال گذشته در تهران حدود 44 هزار پروانه صادر شد که حدود 34 هزار و 500 واحد برای اخذ تسهیلات مراجعه کردند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، اظهار داشت: در سال 89 این رقم حدود 60 هزار واحد بود و سال 88 این رقم به 30 هزار واحد رسید و رشد شتابان متقاضیان باعث شد که برای امسال 200 هزار واحد در نظر گرفته شود.

وی در ادامه یاد آورشد: تسهیلات 100هزار واحد از منابع داخلی بانک ها و 100هزار واحد دیگر از خط اعتباری مسکن مهر ارایه خواهد شد.

در همين راستا شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با هدف ایجاد مدیریت یکپارچه و وحدت رویه در خصوص بافت های فرسوده شهری به تدوین پیش نویس سندملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری (موضوع ماده 16 قانون حمایت از احیاء و بهسازی و نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری) اقدام کرد.

با توجه به این که فاقد سند بودن اکثر واحدهای مسکونی واقع در بافت های فرسوده شهری از جمله مشکلات پیش روی ساکنین در نوسازی واحد های خود است، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به تهیه دستور العمل برای ماده 9 قانون حمایت از احیاء و بهسازی بافت های فرسوده شهری با همکاری اقدام نموده است که امید است بااجرایی شدن آن شاهد سرعت بخشیدن به نهضت نوسازی بافت های فرسوده در کشور باشیم.

جلب مشارکت حداکثری مردم در نوسازی بافت های فرسوده از جمله سیاستهای و خط مش های شرکت عمران و بهسازی است که در جهت تحقق این مهم و به استناد ماده 42 فصل هشتم آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرصه مسکن، این شرکت با همکاری وزارت کشور آئین نامه تشکیل دفاتر خدمات نوسازی محلات را تدوین و جهت اجراء به شهرداران ابلاغ نموده است./س

گزارش از محبوبه كباري
برچسب ها: نوسازی ، بافت ، فرسوده ، بازار ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار