شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران سالانه پذیرای بیش از 25 میلیون زائر ایرانی و خارجی است که به قصد زیارت آستان هشتمین امام معصوم شیعیان به این شهر سفر می کنند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،از همین رو در نظر گرفتن امکانات رفاهی همچون فضاهای سبز شهری و توسعه بوستان ها در این محدوده که مامن بیشترین حجم تردد زائران و مجاوران است ضروری به نظر می رسد.

این در حالی است که در حال حاضر در چهار محور اصلی منتهی به حرم مطهر و در میان سیل انبوه زائران و مجاوران تنها چیزی که به چشم نمی خورد، وجود فضای سبز و بوستان است.

به همین دلیل در طرح تفصیلی منطقه ثامن احداث 17 بوستان با مساحت متوسط 3 هزار کیلومتر برای رفع مشکل کمبود فضای سبز در نظر گرفته شده که هزینه تملک اراضی آن بالغ بر چند میلیاد تومان تخمین زده شده است.

اختصاص 6.5 میلیارد تومان برای بهسازی فضای سبز 4 شهر

در چهارمین دور سفرهای استانی رئیس جمهور به شهر مشهد در اردیبهشت ماه جاری مبلغ 6 میلیارد و 500 میلیون تومان برای بهسازی، بازسازی و نوسازی بافت فرسوده چهار شهر مشهد نیشابور، سبزوار و خرو اختصاص داده شد. مبلغی که حتی کفاف هزینه تملک چند بوستان کوچک را در منطقه ثامن نخواهد داد.

کمبود اعتبارات به منظور بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم و ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی برای ساکنان و زائران این محدوده موضوعی است که در صحبتهای شهردار منطقه ثامن بارها مورد تاکید قرار گرفته است.

محسن برزویی با اشاره به اینکه منطقه ثامن دارای کمترین سرانه فضای سبز در بین مناطق شهرداری مشهد است، می گوید: به دلیل تراکم جمعیت، ساخت و سازهای انبوه در این محدوده و همچنین هزینه های بالای تملک اراضی منطقه ثامن و کمبود اعتبارات در این بخش شاهد رشد کند در توسعه فضای سبز این منطقه هستیم.

وی ادامه می دهد: مساحت فضای سبز منطقه ثامن در سال 1385 عدد 3.1 دهم هکتار بود که با اعمال سیاست های شهرداری مشهد در راستای توسعه فضای سبز منطقه موفق شدیم مساحت را به 6.4 هکتار افزایش دهیم و هم اکنون سرانه فضای سبز منطقه از 0.6 مترمربع برای هر نفر به 1.93 مترمربع به ازای هر نفر رسیده است.

شهردار منطقه ثامن به اجرای 4 پروژه احداث فضای سبز در این محدوده اشاره می کند و اظهار می دارد: احداث فاز یک بوستان رضوان در خیابان آیت الله کاشانی 8 در حال حاضر در دست اقدام است که تملک و احداث این پروژه در فاز یک با مساخت یک هزار مترمربع پیشرفت 40 درصدی دارد و تاکنون 16 میلیارد ریال هزینه دربرداشته است. ضمن اینکه هزینه احداث و تملک فاز دو این بوستان نیز که در مساحت 3500 مترمربع در سال جاری احداث می شود 6 میلیارد و 400 میلیون تومان تخمین زده شده که تاکنون رقمی بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان آن هزینه شده است.

احداث بوستان طوبی با مساحت 5 هزار مترمربع

شهردار منطقه ثامن همچنین از توسعه بوستان طوبی واقع در بولوار وحدت، وحدت 21 خبر داده و می افزاید: این بوستان با مساحت 5000 متر مربع در دو فاز اجرا می شود که بازگشایی، تملک و احداث فاز یک آن با هزینه 430 میلیون تومان شروع و مراحل تحویل بستر آن به اتمام رسیده است. همچنین اعتبار مورد نیاز برای تملک فاز دو این بوستان از محل اعتبارات سازمان مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر تامین خواهد شد.

برزویی با اشاره به احداث بوستان بهاء التولیه در خیابان آیت ا... بهجت 7 خاطر نشان می کند: این بوستان با مساحت 600 مترمربع و فاز دو بوستان نوغان با مساحت 1300 مترمربع در دل بافت این محدوده احداث شده است. همچنین بوستان امیر در ابتدای بولوار تازه احداث شده امیرالمومنین نیز با مساحت 800 مترمربع در این مدت به بهره برداری رسیده است.

برزویی در ادامه به بازپیرایی فضای سبز و روشنایی و نورپردازی خیابان شیرازی، اجرای آیلند میانی و درختکاری در بولوار امیرالمومنین و بولوار وحدت اشاره می کند و می گوید: بازپیرایی بوستان شهید فهمیده در حاشیه بولوار 17 شهریور با مساحت 13هزار مترمربع، بازپیرایی بوستان میر در حاشیه بولوار وحدت با مساحت 2600 مترمربع و بازپیرایی بوستان امور شهر با مساحت 4500 مترمربع در طی سه سال گذشته صورت گرفته است.

وی در خصوص برنامه های آتی این منطقه به منظور توسعه بوستان‌ها و فضاهای سبز آن می‌گوید: درصدد هستیم بوستان پونه را با مساحت 2800 مترمربع در قطاع 4 منطقه ثامن نزدیک میدان شهدای مسجد گوهرشاد برای سال آینده احداث کنیم. علاوه بر این احداث فاز‌ دو پارک طوبی نیز با مساحت بیش از 2500 مترمربع در سال آینده در دستور کار قرار دارد.

احداث 15 بوستان در منطقه ثامن

شهردار منطقه ثامن در ادامه می افزاید: 15 بوستان در طرح تفصیلی این منطقه علاوه بر موارد ذکر شده ایجاد خواهد شد که هر کدام با مساحت تقریبی سه هزار مترمربع در نظر گرفته شده است که پس از تملک طی سالهای آتی عملیاتی خواهد شد.

برزویی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید می کند: طبق طرح تفصیلی سرانه فضای سبز به 9.5 مترمربع به ازای هر نفر خواهد رسید که موارد در برنامه ریزی‌ها مد نظر و در دستورکار قرار دارد.

وی اضافه می‌کند: علاوه بر هزینه بالای تملک در این منطقه و کمبود اعتبار، باید گفت ترمیم و بازپیرایی فضای سبز در این منطقه بسیار بالاست و در مناسبت‌های خاص شاهد تخریب بخش وسیعی از فضای سبز این محدوده به دلیل حجم بالای تردد هستیم که ضرورت بازپیرایی و ترمیم مجدد را به صورت مستمر در این محدوده می‌طلبد.

برزویی در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرایی شدن طرح باغ بام در این محدوده بیان می‌کند: اجرای طرح باغ بام به صورت گسترده در دست بررسی است و به مشاور طرح جامع نیز ابلاغ شده است. ضوابطی در حال تدوین است که براساس آن سازندگان در زمان صدور پروانه ساختمانی ملزم به انجام آن هستند و باید 20 درصد از فضای باز پروژه خود را به فضای سبز اختصاص دهند.

به گفته کارشناسان، نرخ رشد تعداد سفرهای انجام شده به شهر مقدس مشهد نشان از این دارد که تا سال 1404 سفر زائران به این شهر، به بیش از 40 میلیون نفر در سال برسد و در ادامه تا سال 1415 این تعداد به 70 میلیون نفر در سال افزایش یابد.

تمرکز حجم بالای زائر و مسافر در شهر مشهد به ویژه در مناطق پیرامونی حرم مطهر رضوی ایجاب می کند فضاهایی به منظور استراحت و رفاه زائران در دسترس آنان قرار گیرد که با توجه به اعتبارات محدود نمی‌توان توقع زیادی برای بهبود در این زمینه را داشت.

برچسب ها: بافت ، فرسوده ، پیرامون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.