اختراع اولین موتور برق توسط «ادیسون» مبتکر امریکایی، وقوع کودتای ضدسلطنتی در جریان انقلاب فرانسه،تیرگی روابط سیاسی ایران و کویت و... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز دوشنبه 13 شهریور 1391 خورشیدی، 16 شوال 1433 هجری و 3 سپتامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شهادت آیت‌اللَّه «علی قدوسی» دادستان کل انقلاب اسلامی (1360 ش)


شیخ علی قدوسی در سال 1306 در نهاوند به دنیا آمد. در 15 سالگی وارد حوزه علمیه قم شد. پس از اتمام سطح، از درس خارج آیت‌اللَّه بروجردی و حضرت امام بهره برد و فلسفه را از علامه طباطبایی فراگرفت. از آنجا که نبوغ فراوانی از خود بروز داد مورد توجه خاص استاد قرار گرفت و علامه طباطبایی، ایشان را به دامادی خود پذیرفت. وی از سال 41 به جریان سیاسی ضدرژیم پیوست و در این راه متحمل سختی‌های فراوان و زندان گردید.

شهید قدوسی همگام با مردم، نهایت تلاش خود را در پیروزی انقلاب اسلامی به کار بست. این مجاهد نستوه پس از پیروزی نهضت اسلامی، از طرف حضرت امام (ره) به دادستانی کل انقلاب اسلامی، منصوب شد و در این سنگر به خدمت پرداخت. سرانجام این عالم ربانی در اثر انفجاری توسط منافقین کوردل شهید و در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

ادامه تهاجمات رژیم عراق به مرزهای غربی جمهوری اسلامی ایران (1359 ش)

صدام حسین، دیکتاتور بعثی عراق، از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، بغض و کینه خود را نسبت به ایران آشکار نمود و به طور آشکار و پنهان، درصدد تعرض به انقلاب اسلامی برآمد. همچنین رژیم جنگ‌طلب عراق از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تا شروع جنگ تحمیلی، 563 مورد تجاوز زمینی، 221 مورد تجاوز هوایی و 24 مورد تجاوز دریایی به سرزمین اسلامی ایران صورت داد و تنها از ابتدای سال 1359 تا پایان شهریور همان سال، جنگ افروزان بعث عراق، حداقل روزی سه بار به حریم کشورمان تجاوز می‌کردند. این تجاوزات سرانجام به آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و در 31 شهریور 1359 شروع هشت سال جنگ خونین انجامید.

شهادت سرتیپ «وحید دستجردی» رییس کل شهربانی کشور (1360 ش)


سرهنگ هوشنگ وحید دستجردی در سال 1304 در اصفهان به دنیا آمد. وی پس از پشت سرگذاشتن دروس ابتدایی و متوسطه، در سال 1328 وارد آموزشگاه شهربانی شد و پس از 32 سال خدمت در پست‌های مختلف باز نشسته شد. وی در اسفند 1357 به خدمت دعوت گردید و در 24 اسفند 1359 به ریاست شهربانی کل کشور منصوب شد. سرهنگ وحید دستجردی سرانجام در واقعه انفجار دفتر نخست وزیری در 8 شهریور 1360 به شدت زخمی شد و شش روز بعد بر اثر جراحات وارده، به شهادت رسید و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

تیرگی روابط سیاسی ایران و کویت (1366 ش)

در پی پشتیبانی‌های مکرر سیاسی و اقتصادی دولت کویت از رژیم بعث عراق جهت ادامه تجاوزات این رژیم به خاک جمهوری اسلامی ایران، از دهم تا چهاردهم شهریور 66، سه فروند موشک «سرگردان» به خاک کویت اصابت کرد که آخرین آن، خسارت کلی به بار آورد. دولت کویت که جمهوری اسلامی را مسؤول این حمله‌ها می‌دانست، با ارسال شکایتی به سازمان ملل خواستار اقدامات بازدارنده این سازمان علیه ایران گردید و در پی آن، ارتباط خویش را با ایران به حداقل رساند.

اختراع اولین موتور برق توسط «ادیسون» مبتکر امریکایی (1882 م)


توماس آلوا ادیسون، اختراعات زیادی داشت اما اختراع لامپ بود که او را به اوج شهرت و افتخار رساند. ادیسون در ادامه کار، موتور برق را نیز اختراع کرد. موتور برق اختراع ادیسون، 300 اسب بخار قدرت داشت. ادیسون با استفاده از این موتور برق، در شهر نیویورک یک کارخانه برق دایر کرد که قادر بود بخشی از روشنایی شهر را تأمین نماید.

وقوع کودتای ضدسلطنتی در جریان انقلاب فرانسه (1797 م)

مخالفان سلطنت برای برچیدن دائمی بساط سلطنت طلبان، کودتایی را در چهارم سپتامبر 1797 م ترتیب دادند. از این رو، جمهوری‌خواهان به بهانه این‌که در پاریس توطئه جدیدی کشف شده است، اکثر نمایندگان فرقه سلطنت‌طلب را توقیف کرده و برخی از آنان را تبعید نمودند. هم‌چنین آزادی مطبوعات به مدت یک سال ملغا شد و کشتار مخالفان تا پایان دوران حکومت هیأت مدیره پنج نفره در سال 1799 م ادامه یافت. با تبعید و اعدام دسته‌جمعی طرفداران سلطنت، امید برادر لویی شانزدهم برای پادشاهی بر فرانسه نیز مبدل به یأس گردید. این کودتا در تاریخ فرانسه، به نام کودتای فروک‌تیدور معروف است.

کشف پنی‌سیلین توسط «الکساندر فلمینگ» دانشمند برجسته اسکاتلندی (1928 م)

الکساندر فلمینگ، در روز چهارم سپتامبر 1928 م به طور اتفاقی موفق به کشف پنی‌سیلین شد. پنی‌سیلین علی‌رغم دارا بودن خاصیت قوی میکروب‌کشی، محرک و مسموم کننده نبود. فلمینگ این کشف را با نام پنی‌سیلین در سال 1929 م اعلام کرد اما در آن زمان، کسی به این کشف مهم علاقه‌ای نشان نداد، از این رو، پنی‌سیلینِ اکتشافی، سال‌ها در شیشه آزمایشگاه ماند تا این‌که جنگ جهانی دوم آغاز شد و جراحان ارتش، به فکر پیدا کردن روش‌هایی تازه و موثر برای درمان زخم‌های عفونی مجروحان جنگی افتادند.

در این هنگام بود که دو دانشمند میکروب‌شناس و بیولوژیست با نام‌های هُوارْدْ فلوری و ارنسْتْ چین توانستند آن را به صورت یک داروی عملی عرضه دارند. این سلاح قدرتمند در مبارزه با باکتری‌ها، بسیار قوی عمل می‌کرد و در این زمان کاربرد وسیعی یافت. با کشف پنی‌سیلین، این آنتی‌بیوتیک نیرومند، علم پزشکیِ قرن بیستم دستخوش انقلابی عظیم شد و در سال 1945 م، هر سه دانشمند به دریافت جایزه نوبل پزشکی نائل شدند.

آغاز محاصره «استالین گراد» شوروی توسط آلمان در جریان جنگ جهانی دوم (1942 م)

پس از حمله سراسری نیروهای نظامی ارتش آلمان نازی به شوروی در 22 ژوئن 1941 م، هیتلر در اوت سال بعد یکی از فرماندهان نظامی نازی را ژنرال پاولوس را مامور فتح استالین‌گراد کرد. نیروهای پاولوس در اوایل سپتامبر به حومه استالین‌گراد رسیدند و از چهارم سپتامبر 1942 م، این شهر را به محاصره خود درآوردند. ولی با مقاومت شدید ارتش سرخ شوروی و وجود موانع دفاعی متعددی که در اطراف شهر ساخته شده بود، ورود به داخل شهر تا ماه اکتبر به طول انجامید.

14 شهریور در هشت سال دفاع مقدس

چهار هواپیمای عراقی جزیره لاوان را بمباران کردند 65

ایران حمله شیمیایی عراق در منطقه «کربلای 2» را به اطلاع دبیرکل سازمان ملل رساند.

تجاوز هواپیماهای عراق به حریم هوایی شهرهای اسلام‌آباد غرب، اهواز و سرپل‌ذهاب و حمله به پادگان ابوذر 66

حمله عناصر حزب دمکرات به پایگاه و روستای " دیرج " در 35 کیلومتری ارومیه.

برخی از رویدادهای 4 سپتامبر

1888: دوربین عکاسی که با فیلم نواری (حلقه فیلم) کار کند توسط موسسه جورج ایستمن ساخته شد.

1924: میان شوروی و آلمان قراردادی مبنی برفروش نفت ازجانب شوروی به آلمان امضا شد.

1933: یک هواپیما به رکورد پرواز هرساعت 300 مایل (480 کیلو متر) رسید.

1937: به دستور هیتلر همه باشگاههای روتاری (Rotary Clubs ) در آلمان بسته شدند.

1951: نخستین برنامه خبری تلویزیونی مستقیم (اصطلاحا: زنده) پخش شد. این گزارش خبری از نشست مربوط به امضای قرارداد صلح با ژاپن تهیه شده بود که در شهر سانفرانسیسکو برپا شده بود. گزارش، مستقیما در سراسر ایالات متحده پخش شده بود.

1962: سازمان جهانی عمران که یک آژانس دولتی آمریکاست از سوی این دولت تاسیس شد.

1982: نیروی هوایی عراق (در جریان جنگ عراق و ایران) دو کشتی نفتکش را در آبهای جزیره خارک هدف حمله قراداد.

برچسب ها: شهادت ، قدوسی ، تیرگی ، ایران ، کویت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار