این بانک در دهه ۱۹۸۰ میلادی به انجام خدمات بانکی و اعتباری به رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی می‌ پرداخت و در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز به «دست‌کاری و دروغ ‌گویی» درباره هزینه دریافت وام و نرخ بهره استقراض متقابل بین ‌بانکی محکوم شد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، "بارک لیز" یک بانک و مؤسسه مالی بین ‌الملی است که در سال ۱۶۹۰ میلادی تأسیس شد. دفتر مرکزی بانک بارکلیز در شهر لندن قرار دارد و این بانک، یکی از مهم ‌ترین بانک ‌ها در اروپا محسوب می‌ شود اما سابقه این بانک همواره با اقدامات غیرقانونی و تقلب همراه بوده است.

به عنوان مثال بانک بارکلیز در دهه ۱۹۸۰ میلادی به انجام خدمات بانکی و اعتباری به رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی می‌ پرداخت و در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز به «دست‌کاری و دروغ ‌گویی» درباره هزینه دریافت وام و نرخ بهره استقراض متقابل بین ‌بانکی محکوم شد. بر اساس این حکم، بانک بارکلیز در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ با قرض‌ کردن پول از دیگر بانک ‌ها و موسسات مالی به گونه ‌ای وانمود کرده که از نظر مالی دارای ثبات بالایی است و بر این اساس میزان سود خالص بانک را بیشتر از مقدار واقعی آن به سرمایه ‌گذاران نشان داده است.

اکنون نیز دست داشتن این بانک انگلیسی در افزایش بهای مواد غذایی در بازارهای جهانی که باعث گرسنگی میلیونها نفر شده است، باعث تحت فشار قرار گرفتن مسئولان انگلیسی شده است.این بانک انگلیسی با سفته بازی در این بازارها در مدت دو سال گذشته 529 میلیون پوند سود به دست آورده است.



اکنون اتهامات علیه بانکهای بزرگ در مورد استفاده از بحران غذا جهانی وضعیت و اعتبار آنها را بیش از گذشته مخدوش کرده است چراکه سود شرکتها و بانکهای بزرگ به قیمت رنج میلیونها انسان تمام می شود و زمینه را برای ناآرامیهای سیاسی و اجتماعی فراهم می کند.

این در حالی است که بانک جهانی اخیرا هشدار داده بهای مواد غذایی در ماه ژوئیه گذشته به بیشترین میزان در طول تاریخ رسیده است موضوعی که خوشحالی بانک های سودجوی غربی را بیشتر خواهد کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار