با مرور احادیث دوران ظهور مشاهده می شود که بسیاری از این روایات قابل انطباق با حوادث روز سوریه است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، كشور سوريه كه پس از وقوع انقلاب اسلامي ايران عليرغم برخوردهاي مداخله جويانه ديگر كشورهاي عربي در برخورد ايران با آمريكا و رژيم صهيونيستي روندي موافق با جمهوري اسلامي را در پيش گرفته بود، طي سالهاي گذشته درگير حوادثی شده است كه گفته مي‌شود توطئه‌اي از سوي آل سعود و آمريكا و رژيم صهيونيستي است.

درحالي كه دولت سوريه بر اكثر مناطق حساس كشور مسلط شده و بحران را مهار نموده، فشارهاي خارجي و مداخلات دولت‌هاي بيگانه شدت گرفته است. در همين راستا، طي روزهاي گذشته كلينتون وزير خارجه آمريكا در سفري شتاب زده به تركيه رفت تا تحولات اخير و پيامد تحولات سوريه را با مقامات آنكارا به بحث بگذارد.

كلينتون در پايان مذاكراتش با داود اوغلو، همتاي تركيه اش، به طور تلويحي به شكست طرح اخير براي ساقط كردن دولت سوريه اعتراف كرد.

كلينتون در اين ديدار، از ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه سخن به ميان آورد ولي در عين حال اذعان كرد كه شرايط براي آن مهيا نيست.

از داخل سوريه نيز گزارش مي‌رسد نيروهاي دولتي ضمن اينكه شهر حلب را به تصرف در آورده‌اند، راههاي مواصلاتي شورشيان را نيز در كنترل گرفته‌اند.

بازداشت شمار ديگري از تروريستهاي تبعه خارجي از جمله تركيه‌اي و عربستاني در مناطق درگيري، از ديگر نشانه های دخالت مستقیم کشورهای خارجی در اتفافات سوریه است.

تحولات چندماهه كشورهاي اسلامی و من جمله كشور سوريه ، همه نگاهها را به خود جلب كرده است ، تجمع تمام نيروهاي اهريمني بر روي سوريه و به ميدان آوردن تمام نيروها و امكانات سياسي ، فكري ، بين المللي و ايجاد جنگ رواني عظيم و زمينه سازي براي مداخله نظامي ، تحريك همسايگان سوريه ، تجهيز گروههاي مسلح و حمايت همه جانبه از آنها و براه انداختن جنگ رسانه اي با انواع دروغ و فريب و ... بر عليه سوريه نشان از آغاز مرحله اي جديد در تحولات شام و سوريه دارد كه با توجه با تحقق بسياري از نشانه هاي ظهور ، مي توان گفت مرحله جديد مي تواند آخرين مرحله قبل از خروج سفياني يا مرحله زمينه سازي براي خروج اين عنصر مزدور در منطقه باشد ، كه در تحولات عصر ظهور طي روايات بسياري مورد اشاره قرار گرفته است.

چرخش عجيب تركيه بر ضد سوريه ، افزايش مداخلات عربستان و قطر و ديگر كشورهاي عربي در اوضاع سوريه و لبنان ، مواضع و تحركات قابل تامل اردن در قبال سوريه ، هماهنگي كامل اروپا و آمريكا براي ايجاد ناامني و به سقوط كشاندن حكومت سوريه و بالاگرفتن توطئه های داخلي در اين كشور نشان مي دهد كه احتمالاً تحولات بزرگ و غيرمنتظره اي در اين منطقه حساس رخ خواهد داد كه تاثيرات عميقي بر وقايع پيش روي خاورميانه دارد.

سرزمين شام از ديرباز نقش مهمي در تحولات جامعه اسلامي بازي كرده است ، حضور معاويه و يزيد و ديگر حكام مكار اموي در اين منطقه و نقش عميق آنها در تحولات زمان خود كه عمدتاً نقشي منفي بوده است ، از صدر اسلام كفه اين سرزمين را در تحولات منطقه سنگين كرده است. در طول تاريخ اين منطقه تاثير مهمي بر ساير بلاد اسلامي داشته است.

در روايات عصر ظهور نيز يكي از مهمترين نقاط اثرگذار بر واقعه ظهور ، شام است ، شام در لسان روايات شامل سوريه ، اردن ، لبنان و قسمتهايي از فلسطين و حتي به نقلي برخي از نقاط شمال غربي عراق مي باشد ، اصلي ترين شورش مقابله كننده با ظهور از اين مناطق برمي خيزد كه در نظر دارد ضمن مبارزه با موج بيداري و انقلاب اسلامي منطقه اي ، جوامع اسلامي را تحت سلطه خود درآورد.

اين سرزمين مبدا ، معبر و محل تلاقي قيام هاي بسياري در عصر ظهور است ، جنگهاي بزرگي در اين سرزمين در عصر ظهور واقع مي گردد كه نشان از اهميت آن براي طرف هاي درگير دارد. همچنانكه برخي از روايات صراحتاً به اين موضوع اشاره كرده اند :

مژده پيروزي را از سمت دمشق مي شنويد... و شورشيان روم پيش مي آيند و در رمله مستقر مي شوند، پس اولين جايي که از غرب (غرب بلاد اسلامي) خراب مي شود، سرزمين شام است.

غيبت شيخ طوسي 269، غيبت نعماني 279/67

وقتي که از کشمکش و اختلافات داخلي شام اطلاع يافتيد بايد از شام گريخت، زيرا آشوب و جنگ در آنجاست.

مهدي موعود(ترجمه بحارالانوار ) ص 1055

در آن سال اختلاقات بسياري در هر زمين از ناحيه غرب روي ميدهد نخستين جائي که خراب ميشود شام است...

مهدي موعود(ترجمه بحارالانوار) ص 987

با ديدن سه علامت منتظر آمدن مهدي باشيد. را وي عرض کرد: يا اميرالمومنين آنها چيستند؟ فرمود: اول اختلافي که در بين اهل شام پديد مي آيد، و آمدن پرچمهاي سياه از خراسان و وحشتي در ماه رمضان

غیبه نعمانی، ص 133؛ بحارالانوار، ج 52، ص 229؛ منتخب الاثر، ص 220

سعید بن مسیب میگوید: در شام فتنه ای خواهد بود که از هر ناحیه ای آنرا برطرف میکنند از ناحیه دیگری سربلند میکند و آن فتنه انتها ندارد تا اینکه منادی از آسمان ندا میکند که امیر شما فلان خواهد بود.

فتنه ها و آشوبهاي آخرالزمان (ملاحم و الفتن)باب 76 - ص 29

وقتي که در سرزمين شام بلوايي را مشاهده نمودي، پس مرگ است و مردن، تا آنکه غربيان به تحرک آمده و روانه سرزمينهاي عربي گردند. که حوادثي بين آنان رخ خواهد داد.

الملاحم و الفتن ص 107.

اختلافات و درگيريها در مناطق مختلف شام از لبنان و فلسطين گرفته تا سوريه و اردن كه از دهها سال پيش آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد و طي ماههاي گذشته مخصوصا در سوريه تشديد گرديده است ، به خوبي نشان از تحقق روايات فوق دارد.

البته محققيني مانند علامه كوراني اعتقاد دارند كه از متن روايات برمي آيد فتنه ها و اختلافات شام بيشتر منشاء خارجي دارد تا جايي كه حتي نيروهاي خارجي متعددي در آستانه ظهور در اين سرزمين حضور نظامي مي يابند. ، لذا مي توان از اين مسئله چنين برداشت كرد كه فتنه ها و اختلافات شام از اول منشاء خارجي داشته و طرفهاي درگير از حمايتهاي خارجي برخوردار هستند ، حضور نيروهاي ، ترك ، مغرب ، ايران و روم(غرب) (كه نيروهاي مخالف هم هستند) در سرزمين شام بخوبي منشاء خارجي اختلافات اين سرزمين را قبل از حضور نظامي طرفهاي درگير قابل درك مي كند.

يعني وقتي حمايتها و اختلافات غيرنظامي بالا مي گيرد و به نتيجه اي مشخص نمي رسد ، طرفهاي درگير در اين سرزمين مجبور به حضور نظامي آشکار مي شوند.

برچسب ها: شبانه ، سفیانی ، امام زمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار